سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - Tuesday 07 May 2024

دلیل گرانی رمز یک بار مصرف بانکی چیست؟

دلیل گرانی رمز یک بار مصرف بانکی چیست؟
بعضی بانک ها در حالی استفاده از رمز دوم یک دفعه استفاده براي مشتریان خود را الزامی نموده اند که این سرويس در قیاس با دیگر خدمات بانکی کارمزد بالایی دارد؛ موضوعی که بعضی دلیل آنرا اختصاص در ارائه این خدمات به وسیله یک شرکت خصوصی ميدانند.

نیمه دوم سال پیش بود که بانک مرکزي خاطرنشان کرد که از خردادماه ماه سال ۱۳۹۸ مردم باید براي پرداخت های اينترنتي خود بجاي رمز دوم ثابت از رمز دوم یک بار مصرف یا پویا استفاده کنند.

بر این اساس، قرار گردید که بعضی از بانک ها از همان زمان بصورت اختیاری رمز دوم یک بار مصرف را در اختیار مشتریان خود قرار دهند و از خرداد ماه امسال استفاده از این رمزها الزامی شود.

ولی با رسيدن به زمان موعود بانک مرکزي، الزامی شدن رمزدوم پویا به تعویق افتاد، چراکه شرکت اپل بعضی اپلیکیشن های ايراني را حذف کرد و از آنجا که قسمتی از مردم ایران از گوشی آیفون استفاده ميکنند ، این احتمال می رفت که با الزامی شدن رمز دوم پویا، بعد از چند وقتی این اپلیکیشن های بانکی حذف شده و براي مردم مشکل ایجاد شود.

در آن هنگام گفته شد که بانک مرکزي به دنبال راه حل دیگری من جمله پیامک، براي رمزهای دوم یک بار مصرف است و در عین حال بعضی تفاوت نظرها با وزارت ارتباطات در مورد قيمت استعلام شماره موبایل وجود داشت که هزینه های این کار را افزایش می داد.

اگرچه که هنوز استفاده از رمز دوم پویا الزامی نشده و بانک مرکزي از آن هنگام این مسئله را مسکوت گذاشته و اظهارنظری در مورد آن نکرده است، ولی بعضی بانک ها استفاده از رمز دوم پویا را در فرمان کار خود قرار داده اند؛ در حالی که طبق داده ها حاصل شده هزینه راه اندازی این سرويس براي مشتریان کمی بالاست.

ان طور که گفته ميشود مشتریان بانکی باید براي راه اندازی سرويس رمز دوم یک بار مصرف خود سالیانه حدود ۳۳ هزار تومان کارمزد به بانک پرداخت کنند که این رقم در در برابر دیگر کارمزدهای بانکی رقمی بالاست.

این در حالیست که استفاده از این خدمات مربوط به یک قشر خاص نبوده و بخش عمده ای از مشتریان بانکی اکنون نسبت به پرداخت اينترنتي اقدام ميکنند.

ولی نکته مهمتر آنکه شعب بانکی در اعتراض به فوق بودن قيمت راه اندازی رمز دوم یک بار مصرف، علت آنرا بالا بودن هزینه شرکت عرضه دهنده این خدمات ميدانند.

گفته ميشود که این خدمت ها بصورت انحصاری به وسیله یک شرکت خصوصی انجام ميشود و این شرکت هزینه زيادي را براي راه اندازی و نگهداری این سرويس از بانک ها می گیرد.

این در حالیست که درصورتی که شرکتهای مختلفی مجوز ارائه این خدمت ها را داشته باشند، با ایجاد رقابت بین خدمات دهندگان، امکان دارد هزینه های اجرای این طرح کاهش پیدا کند.

به نظر میرسد که اکنون، انحصاری در ارائه خدمات رمز دوم پویا وجود دارد که این دستور میتواند قيمت بالای راه اندازی این سرويس را توجیه کند.

منبع :ایسنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *