شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

مقررات جدید وزارت خزانه داری آمریکا برای سرمایه گذاری خارجی

مقررات جدید وزارت خزانه داری آمریکا برای سرمایه گذاری خارجی

 وزارت خزانه داری آمریکا برنامه جدیدی را در دستور کار دارد که می تواند مقررات سرمایه گذاری این کشور در برخی از بخش های فناوری کشورهایی را که واشنگتن دشمن خود می داند، محدود کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با استناد به نسخه هایی از گزارش های ارائه شده به قانونگذاران در کنگره درباره برنامه جدید آمریکا برای منع سرمایه گذاری در بخش فناوری در خارج از کشور که به رویت این روزنامه رسیده است، نوشت: اقدام دولت جو بایدن در زمینه وضع مقررات جدید می تواند بیشتر به سرمایه گذاری آمریکا در چین مربوط باشد هر چند که در گزارش ارائه شده به قانونگذاران، اشاره ای به نام کشور مشخصی نشده است.

در این گزارش به نقل از افراد آگاه از این برنامه جدید دولت بایدن، آمده است: انتظار می رود مقررات جدید، سرمایه گذاری خصوصی و سرمایه گذاری خطرپذیر (venture-capital) در بخش نیمه رسانه های پیشرفته، ابررایانه ها و هوش مصنوعی را در برگیرد. (سرمایه گذاری خطرپذیر نوعی سرمایه گذاری خصوصی و تأمین مالی است که سرمایه‌گذاران در شرکت‌های نوپا و کسب‌وکارهای کوچکی که تصور می‌شود در بلندمدت پتانسیل رشد دارند، انجام می‌دهند).

وزارت خزانه داری و بازرگانی آمریکا احتمالا در آینده نزدیک این سیاست جدید دولت بایدن را نهایی خواهند کرد.

در همین راستا، خبرگزاری رویترز ماه گذشته گزارش داد که دولت بایدن قصد دارد سرمایه گذاری در برخی شرکت های فناوری چین را منع کرده و نظارت ها بر دیگر بخش های سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در این کشور را افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، در سالهای اخیر روابط آمریکا و چین بر سر مسائل مختلفی از جمله مساله تایوان، جنگ در اوکراین، تعرفه‌های گمرکی و تراشه‌های الکترونیکی به وخامت گراییده است. دستیابی چین به فناوری‌های نوین، موجب نگرانی واشنگتن شده و آمریکا را مجبور کرده است که به دنبال استفاده از تمام ظرفیت‌های غرب علیه پکن باشد.

به گفته تحلیلگران، افزایش ظرفیت و توانایی فناورانه چین به یکی از موضوعات اصلی در روابط دوجانبه واشنگتن با پکن تبدیل و با توجه به تمایل تصمیم گیرندگان آمریکایی برای حفظ رهبری جهانی ایالات متحده در حوزه‌های اقتصادی، نظامی و فناوری، ادغام صنایع غیرنظامی-نظامی پکن و توسعه فناوری‌هایی چینی با کاربرد دوگانه به چالش‌های حیاتی برای کاخ سفید تبدیل شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *