جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

ایجاد دفاع فعال پدافندی با انتقال سکوی زمین‌پایه به آسمان

ایجاد دفاع فعال پدافندی با انتقال سکوی زمین‌پایه به آسمان

معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش اظهار داشت: از ابتکارات پدافند هوایی در رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش بهره‌برداری از ویژگی پدافند هوایی از طریق پهپاد با انتقال سکوی زمین‌پایه از روی زمین به آسمان است ، شناسایی و مراقبت جزء ماموریت‌های دائمی نیروهای مسلح است که در همین راستا در این رزمایش قرار است یک‌سری از تکنولوژی‌های به روز و جدید را در یک محیط پُرحجم سیگنالی و سایبری ارزیابی و تست کنیم.

به گزارش فارس، امیر سرتیپ‌دوم محمد یوسفی‌خوش‌قلب معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش صبح امروز در شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از ابتکارات و نوآوری‌های خوب پدافند هوایی در رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش بهره‌برداری از ویژگی منحصر به‌فرد پدافند هوایی از طریق پهپاد با انتقال سکوی زمین‌پایه از روی زمین به آسمان است.

وی ادامه داد: با این توضیح که سکوی زمین‌پایۀ پدافند را که شامل  همۀ اقدامات ارتباطی، جنگالی، کشف، رهگیری، درگیری و مدیریت صحنه نبرد و هرگونه اقدام دیگر پدافندی می‌باشد را روی پهپاد سوار کرده‌ایم که در موقعیت‌های حجیم و پُر خطر قابل اتکاست. این ابتکار و نوآوری دست مقتدر پدافند هوایی را در آسمان بلندتر می کند و جزئیات این موفقیت حتماً در زمان مناسب توسط فرماندهان و مقامات ارتش اطلاع‌رسانی می‌شود.

امیر سرتیپ دوم خوش‌قلب بیان داشت: رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش در دو فاز انجام می‌گیرد. فاز اول، فاز اطلاعاتی و شناسایی به‌صورت واکنش سریع و تعجیلی و به‌صورت تخصصی و ویژه توسط پهپادهای ما انجام می‌شود و فاز دوم رزمایش فاز رزمی است که سعی بر این است تمامی اقدامات برابر واقعیت‌های میدانی و در محدودۀ وسیع و حجم گسترده انجام شود و آمادگی نیروی انسانی و تجهیزات ما در سطح مطلوب و فوق‌العاده ای قرار دارد.

وی افزود: برگزاری رزمایش در این حجم وسیع نشان از توان بالا و قدرتمند ارتش دارد که به‌صورت همزمان و تحت کنترل یک فرماندهی مشترک و با نظارت و داوری تیمی از نخبه‌های نیروهای مسلح در گسترۀ ایران عزیز از آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز کشور انجام می‌شود.

معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: شناسایی و مراقبت جزء ماموریت‌های دائمی نیروهای مسلح است که در همین راستا در این رزمایش قرار است یک‌سری از تکنولوژی‌های به روز و جدید را در یک محیط پُرحجم سیگنالی و سایبری ارزیابی و تست کنیم.

وی با بیان اینکه ارتش با تکنولوژی پهپاد بیگانه نبوده است، افزود: این تکنولوژی برای ما مدام در حال به روز رسانی است. در بحث پهپاد دانش ما کاملاً بومی شده است و ساخت و طراحی پهپادهای ما توسط دانشمندان نیروهای مسلح و مخصوصاً نیروهای چهارگانه ارتش و صنایع وابسته به وزارت دفاع انجام می‌شود.

امیر سرتیپ دوم خوش‌قلب خاطرنشان کرد: همچنین همکاری‌های خیلی خوبی بین ارتش و شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است که تکنولوژی پهپادی ما را مرتباً به روز و آمادۀ استفاده نگه میدارد. شرکت‌های دانش‌بنیان دارای ظرفیت‌های کوچک و بزرگ و عملیاتی و زود بازده و تاثیرگذار هستند که ارتش به‌خوبی آن‌ها را شناسایی و از ظرفیت‌شان استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: ما از ظرفیت‌های پهپادی در اقدامات بشردوستانه نیز استفاده می‌کنیم. مانند زمان سیل و یا زلزله ارتش در کنار ملت است و از این تکنولوژی و ظرفیت‌ها برای شناسایی و امدادرسانی نیز استفاده می‌کنیم.

معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش ضمن تبریک سالروز تشکیل نیروی پدافند هوایی گفت: تدبیر حکیمانه مقام عظمای ولایت باعث شد تا راه برای بُروز ظرفیت‌های جدید در پدافند هوایی و حوزۀ سامانه‌های پهپادی باز شود. در حوزه نیروی انسانی نیز اقدامات خوبی انجام شده است. این اقدامات در به کارگیری نیروی جوان در حوزه‌های عملیاتی و فنی و هم به کارگیری نیروی انسانی جوان در حوزۀ فرماندهی بوده است و همچنان پیشرفت‌های چشمگیری در حال اجراست.

وی افزود: در حوزۀ فرماندهی و کنترل و شبکۀ یکپارچه پدافند هوایی که یک شبکۀ بسیار عظیم، هوشمند و دانا است به‌پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای رسیده‌ایم. در حوزه‌های مدیریت صحنه‌های نبرد، سایبر، آفند، درگیری‌های راه دور و … توانسته‌ایم قدم‌های بزرگی برداریم.

امیر سرتیپ دوم خوش‌قلب تاکید کرد: در این رزمایش دشمن کاملا شبیه‌سازی شده است. رزمایشی با این حجم و در قالب شبکه عملیات مشترک برای نخستین‌بار است که انجام می‌شود.

معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش در پایان تصریح کرد: ما در کنار ساخت تجهیزات جدید از سامانه‌های قدیمی خود نیز غافل نیستیم و آن‌ها را با توجه به نیازهای خود به روزرسانی و تقویت و استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *