چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - Wednesday 01 May 2024

احتمال اقدام نظامی بلاروس در اوکراین

احتمال اقدام نظامی بلاروس در اوکراین

«الکساندر لوکاشنکو» در واکنش به مداخله‌ در اوکراین و حمایت از عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور اروپایی تصریح کرد: ما در اوکراین سرباز و سلاح نداریم و شهروندان ما در اوکراین مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و این ممکن است ما را مجبور به انجام یک عملیات ویژه کند.

در چهارمین روز از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، رئیس‌جمهور سابق آمریکا رهبران کشورهای غربی را احمق توصیف کرد.

به گزارش فارس، با گذشت چهار روز از عملیات در اوکراین، مقام‌های کرملین می‌گویند که همچنان آماده گفت‌گو با اوکراین در خصوص نگرانی‌های امنیتی روسیه هستند و در قبال آن، مقام‌های اوکراینی ظاهراً گفت‌وگو با مقام‌های روس را رد کرده‌اند و در این میان تلاش می‌کنند تا روسیه را از طریق تحریم‌ها و قطع دسترسی به سامانه بین بانکی سوئیفت در جامعه بین‌المللی منزوی کنند.

بخش یازدهم از تحولات لحظه به لحظه در اوکراین را می‌توانید در زیر دنبال کنید:

۱۴:۰۷ بلژیک حریم هوایی را به روی روسیه بست

«الکساندر دیکرو» نخست‌وزیر بلژیک امروز (یکشنبه) اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته است که حریم هوایی خود را به روی تمامی پروازهای روسیه ببندد.

۱۴:۰۴ از هر متر مربع قلمرو متحدین خود دفاع می‌کنیم

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان طی یک سخنرانی پارلمانی با متهم کردن روسیه گفت: «پوتین یک جنگ تهاجمی علیه کی یف راه انداخت زیرا آزادی مردم اوکراین، رژیم سرکوبگر وی را به چالش می‌کشید».

وی همچنین با تأکید بر حمایت آلمان از اوکراین گفت: «ما از هر متر مربع از قلمرو متحدین خود دفاع می‌کنیم و در این خصوص جدیت داریم. پوتین تلاش دارد امپراطوری روسیه را احیا کند و خواهان یک نظم جهانی جدید است».

شولتز همچنین بر لزوم اتحاد علیه روسیه تأکید کرد و گفت: «پوتین استفاده از نیروی نظامی را متوقف نخواهد کرد و اقداماتی که ما انجام داده‌ایم به متحد کردن مواضع ما کمک خواهد کرد».

۱۳:۳۵ ورود ۶۳ هزار نفر از مرز اوکراین به مجارستان

پلیس مجارستان اعلام کرده است که از زمان آغاز عملیات نظامی ویژ روسیه در اوکراین نزدیک به ۶۳۰۰۰ نفر از مرز اوکراین به مجارستان وارد شده‌اند.

۱۳:۳۲ مشاور زلنسکی: طرح‌های روسیه در اوکراین محقق نشده است

🔹مشاور رئیس‌جمهور اوکراین: نیمی از خودروهای روسیه که وارد خارکیف شده بود را منهدم کردیم. طرح روسیه محقق نشده است و نیروهای روسیه در جنوب اوکراین هیچ‌گونه پیشرفتی نداشتند.

🔹مشاور رئیس‌جمهور اوکراین: ما بر کاهش پیشرفت‌های ارتش روسیه درون خاک اوکراین تأکید داریم. تمایل روسیه برای مذاکره با اوکراین نمایانگر شکست طرح‌های مسکو است.

۱۳:۲۶ مهلت روسیه به اوکراین برای ورود به میز مذاکرات

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش کرد که رئیس هیات مذاکره کننده روسیه که امروز برای گفت‌وگو با اوکراین وارد «بلاروس» شده‌‌اند گفت: تا ساعت ۱۵:۰۰ وقت محلی (۱۵:۳۰ به وقت تهران) منتظر پاسخ طرف اوکراینی خواهیم بود».

رئیس هیأت مذاکره کننده روسیه گفته است در صورت امتناع اوکراین از مذاکره و هرگونه بهانه جدید، تمام مسئولیت رخدادها برعهده دولت فعلی اوکراین خواهد بود.

۱۳:۱۴ ادامه محدودیت‌ کشورهای اروپایی برای پروازهای روسیه

ایرلند و اتریش و دانمارک نیز همچون بسیاری از کشورهای اروپایی قصد دارند حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه ببندند.

دانمارک از دیگر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا درخواست کرده است که حریم هوایی خود را به روی روسیه ببندند

۱۳:۱۰ مخالفت برخی کشورهای اروپایی با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا

یک مقام‌ اروپایی به رویترز گفته است که همه اعضای اتحادیه اروپا با پیوستن اوکراین به این اتحادیه موافق نیستند.

۱۲:۵۴ 📺 صف طولانی خودروها در مرز اوکراین-لهستان

۱۲:۵۳ سرنگونی جنگنده‌های اوکراین 

 شبکه متعلق به وزارت دفاع روسیه تصاویری از جنگنده‌های «میگ-۲۹» منهدم‌شده ارتش اوکراین در فرودگاه نظامی «ایوانو-فرانکیفسک» را منتشر کرد.

بریتانیا: رخدادهای اوکراین ممکن است آغاز پایان پوتین باشد

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس ضمن درخواست از روسیه برای خودداری از تشدید تنش‌ها در اوکراین گفت: «اگر پوتین همین حالا متوقف نشود، درگیری‌ها به کشورهای بالتیک، لهستان و مولداوی کشیده می‌شود».

وی در ارتباط با مذاکرات روسیه و اوکراین گفت: «اگر روس‌ها درباره مذاکرات جدی هستند، باید نیروهای خود را از اوکراین خارج کنند. آن‌چه هم‌اکنون در اوکراین رخ می‌دهد، ممکن است آغاز پایان پوتین باشد».

تراس در ادامه در خصوص جنگ اوکراین گفت: «من نگرانم که این درگیری بسیار خونین باشد و باید برای احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های خطرناک آماده باشیم. نیروهای اوکراینی همچنان با قدرت و شجاعت به مقاومت در برابر پیشروی روسیه ادامه می‌دهند».

این مقام بریتانیایی سپس تأکید کرد: «ما باید هر آنچه می‌توانیم برای حمایت از مقاومت اوکراین انجام دهیم و اولین نفراتی بودیم که سلاح‌های دفاعی ارائه کردیم».

تراس در ارتباط با تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت: «تحریم‌هایی که وضع شده بسیار قدرتمند است اما مشاهده تأثیرات آن زمان می‌برد. ما باید همین‌ حالا فداکاری کنیم و این هزینه‌ اقتصادی به همراه خواهد داشت. ما از تعیین سقف برای مقادیر گاز و نفتی که هفت کشور از روسیه وارد می‌کند، حمایت می کنیم».

۱۲:۴۷ اوکراین: ۳ هزار سرباز روس کشته شده است

رئیس ستاد ارتش اوکراین اعلام کرد که بیش از ۳۰۰۰ سرباز روسی کشته، بیش از ۲۰۰ اسیر، ۱۶ هواپیما سقوط کرده و ۱۰۲ تانک نیز منهدم شده است.

رئیس ستاد ارتش اوکراین همچنین گفته است که ده‌ها هواپیما، بالگرد و تانک روسی را منهدم کرده‌اند و روسیه ابتکار عمل خود را از دست داده است.

رئیس ستاد ارتش اوکراین همچنین در ادامه گفت: «متجاوزان روسی با بالگرد به زیرساخت‌های کشورمان ضربه می‌زنند و ما در حال مقابله با آنها هستیم».

۱۲:۳۰ کرملین:عملیات نظامی در جریان مذاکرات با اوکراین متوقف نمی‌شود

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین تصریح کرد که به اوکراین هشدار داده‌اند که در جریان مذاکرات اوکراین و روسیه، عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین متوقف نخواهد شد.

وی در ارتباط با امتناع اوکراین از مذاکره با روسیه در بلاروس گفت: «این طرف اوکراینی بود که شهر گومل بلاروس را به عنوان محل مذاکرات انتخاب کرد

۱۲:۲۵ موضع وزیر خارجه عراق درباره بحران اوکراین

🔹«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق درباره تحولات اوکراین گفت: «اگر تحولات اوکراین به یک جنگ بزرگ تبدیل شود، یک جنگ جهانی آغاز می‌شود که ویرانی زیادی در اکثر مناطق جهان به بار خواهد آورد و ممکن است منطقه عربی را نیز تحت تأثیر قرار دهد».

۱۲:۲۱ واکنش طعنه‌آمیز بایدن به ترامپ درباره باهوش خواندن پوتین

🔹رئیس‌جمهور آمریکا: من به این حرف ترامپ که می‌گوید پوتین یک فرد نابغه است، همان‌قدر اعتقاد دارم که ترامپ خود را یک فرد نابغه بخواند.

🔹تحریم‌های جدید علیه روسیه شبیه به هیچ کدام از قبلی‌ها نیست. هیچ تحریمی وجود ندارد که تأثیر فوری بگذارد. این تحریم‌ها گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ هستند، تحریم‌های اقتصادی و تحریم‌های سیاسی.

🔹هدف من این بود اطمینان حاصل کنم همه ناتو و اروپایی‌ها را در یک اتفاق نظر نگه دارم چرا که من فکر می‌کنم یک چیزی که پوتین فکر می‌کرد بتواند انجام دهد این بود که ناتو را دچار تشتت و تقسیم کند و این موضوع اتفاق نیفتاد.

🔹هم‌اکنون نه تنها ناتو اکنون یکپارچه تر از قبل است بلکه ببینید در قبال فنلاند و سوئد و دیگر کشورها چه اتفاقی دارد می‌افتد.

🔹‌روسیه برای حمله به اوکراین بهای جدی در کوتاه‌مدت و به‌ویژه در بلندمدت پرداخت خواهد کرد.

۱۱:۵۵ بلاروس از احتمال آغاز عملیات نظامی در اوکراین خبر داد

«الکساندر لوکاشنکو» در واکنش به مداخله‌ در اوکراین و حمایت از عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور اروپایی تصریح کرد: ما در اوکراین سرباز و سلاح نداریم و شهروندان ما در اوکراین مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و این ممکن است ما را مجبور به انجام یک عملیات ویژه کند.

🔹رئیس جمهور بلاروس در ادامه تصریح کرد: از اوکراین می‌خواهم به دنبال سلاح هسته‌ای نباشد و با شرایط روسیه موافقت کند.:

🔹لوکاشنکو همچنین درباره آمار اوکراین از تلفات نظامیان روس گفت: «اطلاعاتی که اوکراین درباره انبوهی از اجساد سربازان روسی تبلیغ می‌کند نادرست است».

🔹 رئیس‌جمهور بلاروس از کی‌یف دعوت کرد در صورتی که می‌خواهد موجودیت خود را به عنوان یک کشور حفظ کند، با روسیه وارد گفت‌وگو شود.

۱۱:۱۸ زلنسکی: بلاروس نمی‌تواند محل مذاکرات با روسیه باشد

🔹«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خطاب به بلاروسی‌ها اعلام کرد که خواهان صلح و مذاکره با روسیه است و آرزو کرد که کشورش دوباره امن شود.

🔹زلنسکی گفته شهرهای دیگر می‌تواند محلی برای مذاکرات باشد اما بلاروس نمی‌تواند محل مذاکرات درباره اوکراین باشد.

🔹وی در این خصوص گفت که از پیشنهاد آغاز مذاکرات در بلاروس آگاه است و ادامه داد که اگر بلاروس یک طرف خصومت‌ها نبود و موضع خصمانه اتخاذ نمی‌کرد، کی‌یف با برگزاری مذاکرات در بلاروس موافقت می‌کرد.

🔹رئیس‌جمهور اوکراین همچنین ادامه داد که اوکراین در حال تشکیل یک سپاه خارجی از داوطلبان کشورهای خارجی است و گفت: «شواهد کلیدی از حمایت شما از کشور ما وجود دارد».

🔹 زلنسکی همچنین در خصوص مکان احتمالی مذاکرات با نمایندگان روسیه گفت: ما می‌توانیم با مسکو در هر شهر دیگری مانند بوداپست، ورشو یا استانبول مذاکره کنیم.

🔹رئیس‌جمهور اوکراین همچنین با متهم کردن ارتش روسیه تصریح کرد: «نیروهای اشغالگر در حال حمله به مناطق غیرنظامی هستند که در آنجا هیچ‌گونه زیرساخت نظامی وجود ندارد».

🔹وی ابراز امیدواری کرد که بلاروس مستقل از روسیه تصمیم‌گیری کند و گفت: «امیدواریم که بلاروس همان کشور امنی که می‌شناسیم باشد و مستقل از روسیه تصمیم‌گیری کند».

🔹رئیس‌جمهور اوکراین در خصوص وضعیت کنونی کشورش گفت: «هیچ‌ جایی در اوکراین وجود ندارد که نیروهای اشغالگر، آن را به عنوان هدف مدنظر قرار نداده باشند و در حال نبرد با همه هستند».

🔹وی سپس با اشاره به این موارد گفت: «جنایت روس‌ها علیه مردم اوکراین “نسل‌کشی” است. جهان باید حق وتوی روسیه را بگیرد».

🔹زلنسکی در پایان گفت: «آن‌چه ساکنان واسیلکوف، کی‌یف، سیبرنیهف، سومی، خارکیف و سایر شهرها با آن روبرو هستند، شبیه به جنگ جهانی دوم است».

۱۱:۰۰ خبرگزاری فرانسه از جنگ شهری در «خارکیف» خبر داد

🔹رسانه‌های محلی از حرکت نظامیان روسیه به سمت مرکز شهر خارکیف اوکراین خبر می‌دهند. ویدئویی نیز از حمله به یک ستون نظامی روسیه منتشر شده است.

۱۰:۴۵ سفر هیأت روسیه به بلاروس برای مذاکره با اوکراین

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرد هیأت روس با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های خارجه، دفاع و دیگر وزارتخانه‌های این کشور برای مذاکره با طرف اوکراینی وارد بلاروس شده است.

سخنگوی کرملین در این خصوص گفت: «مطابق با توافقات حاصله، یک هیأت روس متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و دیگر ادارات از جمله دفتر ریاست‌جمهوری برای مذاکره با اوکراینی‌ها وارد بلاروس شدند. ما آماده شروع این مذاکرات در گومل هستیم».

۱۰:۲۱ آخرین اوضاع در «خارکیف»

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از حضور نیروهای روسیه در شهر خارکیف حکایت دارد.

🔹برخی کاربران نیز با انتشار ویدئویی از یک خودرو نظامی منهدم‌شده روسیه، می‌گویند درگیری در شهر جریان دارد.

🔹سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته هنگ پدافند هوایی ارتش اوکراین در خارکیف، سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و تسلیم شدند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *