پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - Thursday 09 May 2024

سامانه پدافند هوایی روسی ۴۰ پهپاد ترکیه را سرنگون کرد

سامانه پدافند هوایی روسی ۴۰ پهپاد ترکیه را سرنگون کرد

 رئیس اداره اصلی همکاری های نظامی بین المللی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی روسی «پانتسیر-اس» در سوریه و لیبی بیش از ۴۰ فروندپهپاد بایراکتار ترکیه را طی سال های اخیر سرنگون کرد.

الکساندر نوویکوف روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی روسیه۱ گفت: تاکنون با تسلیحات پدافند هوایی موشکی -آتشباری  «پانتسیر-اس» بیش از ۴۰ فروند پهپادهای ساخت ترکیه از نوع «بایراکتار ت.و.۲ » و آنکا در سوریه و لیبی سرنگون شده است.

به گزارش ایرنا، این مقام روس تصریح کرد که روسیه در تمام نقاط نقاط جنگی جهان، فعالیت پهپادهای بایراکتار ترکیه را زیر نظر دارد. به عنوان مثال در استان ادلب سوریه سه پهپاد بایراکتار مستقر شده است که با موافقت طرف روسی، در این منطقه پرواز می کنند.

وی ادامه داد: این پهپادها تحت کنترل کامل واحدهای نظامی روسیه در سوریه قرار دارند و در صورت نیاز سرنگون خواهند شد.
به گفته رئیس اداره اصلی همکاری های نظامی بین المللی وزارت دفاع روسیه، تسلیحات «پانتسیر-اس» در برابر پهپادها سلاح بسیار موثری هستند و به همین دلیل برای جلوگیری از اعمال تحریک آمیز (در سوریه ) بکار گرفته می شود.
نوویکوف همچنین گفت که از این تسلیحات می توان علاوه بر نابودی پهپادها، برای هدف قرار دادن هواپیماها و بالگردها و نیز اهداف زمینی همچون تانک و نفربر زرهی بکار گرفت.

روسیه در سال های اخیر به نیروهای ژنرال خلیفه حفتر از طرف های مناقشه در لیبی، انواع تسلیحات از جمله پانتسیر-اس تحویل داده است.

پانتسیر- اس سامانه پدافند هوایی میان برد است که از یک رادار، پرتاب گر موشک (مجهز به چند موشک ضدهوایی) و آتشبار ضدهوایی تشکیل شده که می تواند اهداف هوایی را در ارتفاع تا ۳۶ کیلومتری شناسایی و تا ارتفاع ۱۵ کیلومتری نابود کند.

این سامانه برای حفاظت از تاسیسات نظامی و غیرنظامی به کار می رود و همانند سامانه موشکی اس ۳۰۰ و ۴۰۰ عمل می کند منتها با برد کوتاه و میانی گستره ای بیش از ۲۰ کیلومتر مربع و ارتفاع ۱۵ کیلومتری را پوشش می دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *