جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

صاحب‌نظر روس: گروه ۷ صلاحیت اظهارنظر درباره روابط روسیه و ایران را ندارد

صاحب‌نظر روس: گروه ۷ صلاحیت اظهارنظر درباره روابط روسیه و ایران را ندارد

 عضو شورای امور بین الملل روسیه با بیان اینکه بیانیه پایانی سران گروه ۷ در هیروشیما ژاپن، نوعی دست درازی غرب به حاکمیت و استقلال کشورها است، گفت: این گروه، صلاحیت اظهارنظر درباره روابط روسیه و ایران را نداردهرگونه اقدامی برای وادار کردن کشورها به تبعیت از چیزی، باید به تصویب سازمان ملل برسد.

الکساندر کرامارنکو سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، توصیه سران گروه ۷ مبنی بر توصیه به ایران در زمینه پرهیز از حمایت از روسیه در موضوع اوکراین را خارج از صلاحیت این کشورها دانست و افزود: هرگونه اقدامی برای وادار کردن کشورها به تبعیت از چیزی، باید به تصویب سازمان ملل برسد.
معاون سفیر فدراسیون روسیه در بریتانیا طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ میلادی اظهار داشت: در مورد وضعیت جاری در اوکراین هیچ قطعنامه‌ای برای وادار کردن دیگر کشورها به انجام کاری در قبال روسیه و تعامل با این کشور وجود ندارد.
کرامارنکو معتقد است: به باور من، روسیه در مناقشه جاری با غرب برای حاکمیت و استقلال خود مبارزه نمی‌کند بلکه برای رهایی تمام دنیا مبارزه می‌کند؛ یعنی رستگاری دنیای غیرغربی یا اکثریت جهانی به نمایندگی کشورهای غربی از سرکوب و ویرانگری غرب.
عضو شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه گفت: من معتقدم که جنگ اوکراین، در سراسر دنیا از همین منظر درک و فهم می‌شود.

بیانیه پایانی نشست سران گروه ۷ در هیروشیما که بندهایی از آن به مداخله صریح در امور داخلی دیگر کشورها از جمله طرح ادعاهای حقوق بشری درباره ایران اختصاص یافته، درباره بزرگترین جنایات حقوق بشری جهان ازجمله حمله اتمی آمریکا به همین شهر درسال ۱۹۴۵ و جان باختن هزاران انسان بی گناه سکوت کرده است.
در بند دیگری از این بیانیه بدون هیچ گونه اشاره به حمایت های تسلیحاتی و نظامی و مالی و همه جانبه آمریکا و بسیاری از هم پیمانانش به اوکراین با هدف طولانی تر کردن جنگ و افزایش درامدهای خود از محل فروش تسلیحات، با اشاره به ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، از ایران خواسته شده است از کمک به روسیه در جنگ اوکراین از جمله ارسال هواپیماهای بدون سرنشین خودداری کند.

پیش از این،‌ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه بخش‌هایی از بیانیه نهایی اجلاس سران گروه هفت در هیروشیما – ژاپن – که حاوی اتهامات بی پایه و ساختگی علیه جمهوری اسلامی ایران است را بشدت محکوم کرد.
کنعانی تاکید کرد:، متأسفانه برخی کشورها چه بصورت منفرد و چه در قالب گروه بندی های محدود مانند گروه هفت، در مقام مدعی با اتخاذ رویکردهای یکجانبه، چندجانبه گرایی را به چالش می کشند. لذا این گروه بار دیگر با صدور یک بیانیه یکجانبه و غیرمسئولانه، در صدد تحمیل رویکردهای غیرعادلانه و غیرمنصفانه خود بر دیگران است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *