دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

طرح ۲۵ مورد شکایت علیه خاندان بارزانی در دادگاهی در آمریکا

طرح ۲۵ مورد شکایت علیه خاندان بارزانی در دادگاهی در آمریکا

قتل، نسل‌کشی، گروگان‌گیری، آدم‌ربایی، شکنجه، همکاری با سازمان‌های تروریستی، جنایات مالی، خشونت‌های کورکورانه و بی‌رویه، آتش زدن تعمدی اموال عمومی از جمله اتهاماتی است که مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با آن مواجه است.

نشریه «اینفلوبز» با انتشار گزارشی از طرح ۲۵ مورد شکایت علیه خاندان بارزانی از جمله «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نزد دادگاه منطقه کلمبیای آمریکا خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، پایگاه خبری «میدل ایست نیوز» به نقل از نشریه «اینفلوبز» نوشت: ۲۵ مورد شکایت تحت عنوان «کوتاهی های اقلیم کردستان» از مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نزد دادگاه کلمبیای آمریکا مطرح شده است.

بر اساس این گزارش، نشریه اینفوبلز در گزارش خود نوشت که قتل، نسل‌کشی، گروگان‌گیری، آدم‌ربایی، شکنجه، همکاری با سازمان‌های تروریستی، جنایات مالی، خشونت‌های کورکورانه و بی‌رویه، آتش زدن تعمدی اموال عمومی از جمله اتهاماتی است که مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با آن مواجه است.

به نوشته این نشریه، اتهامات یاد شده به طور رسمی توسط صندوق قربانیان کردستان عراق علیه بارزانی مستند شده و این صندوق در واقع با شکایت از بارزانی، او را نزد دستگاه قضایی آمریکا تحت تعقیب قرار داده است به گونه ای که رئیس اقلیم کردستان عراق موظف است ظرف ۲۱ روز از تاریخ احضار در این دادگاه حضور یابد.

این گزارش در پاسخ به سوالاتی چون جزئیات این دادخواست چیست؟ چگونه دادگاه منطقه ای کلمبیای آمریکا هفته گذشته بارزانی را احضار کرد و به جز مسرور بارزانی چه کسان دیگری از خاندان حاکم بارزانی با چنین اتهاماتی مواجه هستند؟ نوشت:

احضار مسرور بارزانی

ماجرا از این قرار است که در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴، صندوق قربانیان اقلیم کردستان عراق که یک سازمان غیرانتفاعی در آمریکا به شمار می آید، علیه گروهی از مقامات خانواده بارزانی به ویژه «مسعود بارزانی»، «مسرور بارزانی» و «ویسی بارزانی» شکایت هایی را مطرح کرد.

به نوشته این نشریه، اتهامات متوجه مسرور بارزانی و همراهان او به این شرح فهرست شده است: قتل یک کارمند دولت آمریکا، ترور روزنامه نگاران و خبرنگارانی نظیر«سردشت عثمان»، «ودات حسین» و«کاوا کرمیانی» و بستن دهان خبرنگاران و مخالفان سیاسی و هر کسی که تهدیدی علیه منافع سیاسی، اقتصادی یا تجاری متهمان یاد شده به شمار رود.

همچنین کتمان، تسهیل و گسترش اعمال و اقدامات مجرمانه توسط متهمان با هدف تلاش برای به دست آوردن اموال غیرقانونی و نامشروع و اذیت و آزار شاکیان، از دیگر اتهامات بارزانی و اطرافیان او عنوان شده است.

۲۵ مورد اتهام وارده به خاندان بارزانی و همراهان آنها در قالب ۳۲۷ صفحه ذکر شده است

در همین ارتباط «ماکی راوند» از چهره های کُرد تبعیدی و مخالف بارزانی ها در آلمان که نزد صندوق قربانیان کردستان عراق از بارزانی شکایت کرده است در خصوص جزئیات پرونده، اصل شکایت و بندهای مرتبط با آن به «اینفلوبز» گفته است که برای من خلاصه کردن شکایت خیلی سخت است زیرا این شکایت شامل ۲۵ مورد و در قالب ۳۲۷ صفحه، ارائه شده است.

وی با بیان اینکه وکلای پرونده به من توصیه کردند تا زمانی که دادگاه حکم خود را صادر نکند، اطلاعات بیشتری در مورد این پرونده ارائه نکنم، افزود: بر اساس سیستم دستگاه قضایی آمریکا، فقط وکلا می توانند در جلسه نخست دادگاه شرکت کنند و پس از آن وکلا و قاضی می توانند از برخی متهمان بخواهند در جلسات دیگر در دادگاه حضور یابند و پیش بینی من این است که جلسات دادگاه بیش از یک سال و نیم به طول انجامد.

راوند افزود: هیچ متهمی نمی تواند از حضور در جلسات شانه خالی کند یا طفره رود، زیرا برخی از متهمان دارای تابعیت آمریکایی بوده و برخی دیگر دارای گرین کارت آمریکایی هستند.

این گزارش با طرح این سوال که در صورت عدم حضور مسرور بارزانی نزد دستگاه قضایی آمریکا چه اتفاقی رخ خواهد داد، نوشت: شکایتی که توسط صندوق قربانیان کردستان عراق علیه مسرور بارزانی و اطرافیان تنظیم شده است، نخستین شکایت نیست زیرا در سال ۲۰۲۲، «شنیار انور حسن» یکی از شهروندان کُرد دارای تابعیت آمریکایی علیه مسرور بارزانی در دادگاه منطقه ای ویرجینیای آمریکا به اتهام ضرب و شتم و افترا و بدنام کردن، شکایت کرد اما دادگاه تاکنون هیچ حکمی در این خصوص صادر نکرده است.

اتهام قتل «سردشت عثمان» روزنامه‌نگار مستقل کردستان عراق

در ادامه این گزارش آمده است که در ۴ مه ۲۰۱۰، سردشت عثمان روزنامه‌نگار مستقل کُرد و دانشجوی ۲۳ ساله در شهر اربیل ربوده شد و به قتل رسید و جسد او در روز دوم در شهر موصل پیدا شد. در همین زمینه سه سازمان اصلی مرتبط با موضوع آزادی مطبوعات شامل «گزارشگران بدون مرز»، «کمیته حفاظت از خبرنگاران» و «سازمان مطبوعات آزاد بدون مرز» تحقیقات مشترکی در تاریخ ۳ مه ۲۰۲۲ با عنوان قتل «سردشت عثمان – افشای ماجرا و روایت رسمی» انجام دادند و در این تحقیقات عنوان کردند که احتمالاً مقامات ارشد کُردستان عراق مسئول قتل فجیع این روزنامه نگار بوده اند.

مسرور بارزانی و تهدید فعالان… شکایت قبلی تحت عنوان افترا و تهمت

به نوشته این نشریه، در اواسط سال گذشته میلادی، مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با حکمی قضایی مواجه شد که در صورت عدم حضور در دستگاه قضایی آمریکا به زندان محکوم خواهد شد. علت این حکم قضایی شکایت « شنیار انور حسن» از فعالان مدنی کُردستان عراق که دارای تابعیت آمریکایی است علیه بارزانی و به اتهام افترا و تهمت به این فعال کُرد عراقی بود.

در همین حال منابع خبری تاکید کردند که بارزانی با ۲ اتهام تهدید علیه این فعال کُردستان عراق مقیم آمریکا و همچنین افترا زدن به او مواجه بوده است در حالی که طبق قوانین آمریکا چنین چیزی اکیدا ممنوع است.

بر این اساس بارزانی متهم است که از طریق دفتر رسانه ای خود، این روزنامه نگار کُردستان عراق را به داشتن رابطه با خبرنگار آمریکایی که دست به افشاگری فسادِ بارزانی زده، متهم کرده است.

سرکوب آزادی ها و خبرنگاران در مناطق کردستان عراق

سازمان عفو بین الملل در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که مقامات اقلیم کردستان عراق به شکلی بی امان و بلادرنگ، خبرنگاران و فعالان معترض را که حق آزادی بیان دارند، از طریق بازداشت های خودسرانه و ربودن به شدت سرکوب کرده اند. این سرکوب ها نخست، در مارس ۲۰۲۰ آغاز شد و آنگاه پس از اعتراضات گسترده در اوت ۲۰۲۰ گسترش یافت. این در حالی بود که معترضان پایان دادن به فساد و بهبود خدمات عمومی را خواستار بودند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *