سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

محاصره‌شدگان در غزه: آب و غذایمان تمام شده، منتظر مرگیم

محاصره‌شدگان در غزه: آب و غذایمان تمام شده، منتظر مرگیم

39 روز از جنگ غزه می‌گذرد و اوضاع این منطقه در حال وخیم‌تر شدن است. آب و غذای ساکنان شمال نوار غزه به پایان رسیده و در سایه تنگ‌تر شدن حلقه محاصره بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، مردم در حال تجربه وضعیتی فراتر از یک بحران هستند.

به گزارش فارس، در سایه تشدید حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره آن، وضعیت ساکنان آن هر روز در حال وخیم‌تر و بحرانی‌‌تر شدن است.

روزنامه «القدس العربی» امروز (سه‌شنبه، ۱۴ نوامبر) در سی‌ونهمین روز جنگ غزه،  با انتشار گزارشی از وضعیت مردم این شهر، از تمام شدن مواد غذایی اساسی مورد نیاز ساکنان در مناطقی که پناهجویان در آن به سر می‌برند و نیز وضعیت وخیم بیماران و مجروحان در بیمارستان‌ها خبر داد.

مردم تحت محاصره غزه: هر لحظه منتظر مرگیم

این روزنامه نوشت: تماس‌های هر روزه با خانواده‌های محاصره‌شده در شهر غزه و بویژه شمال آن، در پی ورود تانک‌های اسرائیلی به برخی از این مناطق و محاصره شدید آن، حاکی از آن است که مردم قادر به هیچ تحرکی نیستند و در صورت خروج از منازلشان قطعا کشته خواهند شد. ساکنان این مناطق، خواستار اعزام نیروهای صلیب سرخ برای خروج از منازلشان هستند زیرا غذا و نوشیدنی آنها تمام شده، به دلیل ترس از نابودی یا کشته شدن به دست نیروهای اسرائیلی یا ویران شدن خانه‌هایشان بر سرشان قادر به هیچ کاری نیستند.

بر اساس این گزارش، با وجود ادعای ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر باز کردن «یک کریدور امن» برای کسانی که می‌خواهند محل سکونت خود را ترک کنند و به مناطق جنوبی غزه بروند، امکان دسترسی به این افراد محاصره شده از جمله کودکان، زنان، سالمندان و بیماران وجود ندارد. از سوی دیگر، ساکنان مناطقی که تانک‌های اسرائیلی نتوانسته‌ به آن‌ها دسترسی یابد، نیز شرایط زندگی بسیار دشواری دارند.

خبرنگار القدس العربی در تماس با خانواده‌های ساکن شهر غزه متوجه شد آنها مدت زیادی است که آب ندارند و محل زندگیشان به دلیل بمباران‌های مستمر و عدم امکان خدمات‌رسانی از سوی شهرداری‌ها، پر از زباله شده و خطری جدی، سلامتی آن‌ها را تهدید می‌کند و احتمال شیوع بیماریهای واگیردار بسیار بالا رفته است. این خانواده‌ها همچنین از تمام شدن مواد غذایی اساسی در فروشگاه‌ها و محله‌های تجاری به دلیل محاصره و عدم ارسال کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان غزه و شمال نوار غزه شکایت دارند.

بر اساس این گزارش، برخی از این خانواده‌ها مجبورند در روز تنها یک وعده غذا بخورند که شامل چند بیسکوییت یا یک تکه نان که بر روی آتش‌های هیزم پخته می‌شود، است. آنها همچنین به دلیل تمام شدن آب آشامیدنی، مجبو شده‌اند حتی میزان آب آلوده خود را نیز به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

مردی که خانه خود را در غرب شهر غزه ترک کرده و نزد اقوام خود در مرکز شهر اقامت دارد، وضعیت معیشتی را فاجعه بار توصیف می‌کند و می‌گوید که ادامه وضعیت به این شکل به مرگ و میر مردم منجر شده و وی قصد دارد به جنوب نوار غزه برود، با وجود اینکه شرایط اعضای مسن خانواده اش سخت است و آنها نمی توانند این همه مسافت را طی کنند. وی گفت: ما هر لحظه منتظر مرگ هستیم. چیزی که داشتیم دو گالن آب هر یک به ظرفیت ۲۰ لیتر بود که در مدت ۴ روز در حالی که غذایمان تمام شده بود، از آن استفاده کردیم.

آوارگی اجباری و جستجو برای یافتن اعضای خانواده

از سوی دیگر، انتقال اجباری ساکنان شهر غزه و مناطق شمالی به سمت مرکز و جنوب نوارغزه ادامه دارد و تعداد زیادی از ساکنان شمال غزه آن را ترک کرده‌اند و پس از یک سفر دشوار و طولانی با پای پیاده به مرکز غزه یا مناطقی که آوارگان را چندبرابر ظرفیت خود، در خود جای می دهند، رسانده‌اند. برخی از آن‌ها مجبور شده‌اند بیش از ۳۰ کیلومتر پیاده‌روی کنند. برخی از آن‌ها مشکلات و وحشت زیادی را در طول مسیر به جان خریده‌اند، شماری از این شهروندان فلسطینی از سوی اسرائیلی‌ها بازداشت شده‌اند و ارتش اسرائیل از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است.

آنها بدون آنکه بدانند آیا به مناطق مرکزی و جنوبی خواهند رسید یا بر اثر حملات اسرائیل در مسیر جانشان را از دست خواهند داد، راه می‌روند. در این مسیر هم خطر بمباران از سوی جنگنده‌ها را به جان می‌خرند و هم هدف‌قرار گرفتن از سوی تانک‌های دشمن که در دو طرف جاده‌ای که آن‌ها از آن عبور می‌کنند، مستقرند. ضمن این‌که در این مسیر بارها، اشغالگران، شهروندان فلسطینی آواره شده را هدف قرار داده‌اند. برخی از آنها از ترسی که در این مسیر تجربه کرده‌اند، حرف می‌زنند و می‌گویند که در مسیرشان، پیکرهای کسانی که پیش از آنها در این مسیر بودند و هدف قرار گرفته‌اند، را به چشم می‌دیدند و اشغالگران از رسیدن کادرهای پزشکی و خدمات برای دفن این پیکرها ممانعت می‌ورزند.

بر اساس اطلاعات موجود، اشغالگران بر روی حرکت مردم غزه در این جاده از طریق دوربین‌هایی که نصب کرده‌اند، نظارت دقیق دارند.

القدس العربی همچنین با زنی که در دهه پنجاه عمرش به سر می‌برد، مصاحبه کرد. وی اعضای خانواده‌اش را از اوایل هفته جاری در غزه گم کرده و می‌گوید که آنها منزلشان را ترک کرده‌اند و وی هیچ راه ارتباطی با آنها ندارد و حتی شماره تلفن‌های آنها را حفظ نیست. این زن می‌گوید که خانواده‌اش به او گفته‌اند که منزلشان را ترک کرده‌اند و قرار است در اردوگاه النصیرات در مرکز غزه مستقر شوند. اما او مرکز به مرکز در جستجوی آنها می‌رود و نمی‌تواند آنها را بیابد.

پیکرهای شهدا در حال تجزیه در بیمارستان‌ها هستند

همه اینها در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای اسرائیلی به محاصره بیمارستان‌های الشفا در غرب شهر غزه و القدس در محله تل الهوا با وجود شمار زیاد بیماران و مجروحان و شهادت بسیاری از آنها به دلیل کمبود دارو و قطعی برق ادامه می‌دهند. محوطه این بیمارستان‌ها شاهد حملات و بمباران‌های مستمر از سوی پهپادهای رژیم صهیونیستی است و اشغالگران هرجنبنده‌ای را در محوطه این بیمارستان‌ها هدف قرار می‌دهند.

«خلیل الدقران» سخنگوی بیمارستان «شهدای الاقصی» در مرکز نوارغزه می‌گوید: کمبود منابع، پزشکان را مجبور به قطع اعضای بدن برخی از مجروحان به دلیل ناتوانی در انجام عمل جراحی کرده است. تعداد زیادی از مجروحان نیز بر اثر خونریزی و ناتوانی کادر درمان در ارائه خدمات درمانی جان خود را از دست داده‌اند.

علاوه بر این، وضعیت کودکان نیز بسیار وخیم و تراژیک است و جان بسیاری از آنها به دلیل عدم مراقبت‌های پزشکی لازم برای به ویژه در بیمارستان کودکان و بیمارستان الشفاء در معرض خطر مرگ قرار دارد.

از سوی دیگر، مدیرکل وزارت بهداشت غزه  می‌گوید: هیچ بیمارستانی در غزه نیست که بتواند نوزادان نارس را پذیرش کند.

«یوسف ابوالریش» معاون وزیر بهداشت غزه که در مجتمع پزشکی الشفاء نیز حضور دارد، می گوید که آنها دیگر قادر به شمارش شمار شهدا نیستند.

«اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین می‌گوید به دلیل بمباران‌های مستمر اطراف بیمارستان، آمبولانسها نمی‌توانند حرکت کنند. تیم‌های پزشکی مجتمع پزشکی الشفاء از محاصره شدید رنج می‌برند، زیرا از زمان ورود تانک‌های اسرائیلی به چهارراه‌های نزدیک آن، نه تجهیزات پزشکی وارد شده و نه غذا برای بیماران، مجروحان و کادر پزشکی رسیده است.

 «اسحاق سیدر» وزیر ارتباطات نیز اعلام کرد که خطوط ارتباطی و اینترنت در تمام مناطق نوار غزه در پنج روز آینده به دلیل تمام شدن سوخت مورد نیاز برای راه اندازی ژنراتورهای تغذیه دکل‌های ارتباطی اصلی و جانبی متوقف می‌شود.

پایان پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *