چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - Wednesday 08 May 2024

نمایندگان پارلمان عراق خواهان پایان دخالت های آمریکا شدند

نمایندگان پارلمان عراق خواهان پایان دخالت های آمریکا شدند

تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق درباره دخالت های آمریکا بویژه در پرونده انتخابات پارلمانی آینده و مسائل نظامی و امنیتی این کشور هشدار داده و خواهان پایان دادن به آن شدند.

به گزارش ایرنا، این نمایندگان پارلمان عراق در گفت وگوی خود با رسانه ها دخالت آمریکا در انتخابات پارلمانی کشورشان به بهانه نظارت بین المللی بر آن را باعث از بین رفتن سلامت این انتخابات دانستند.

آنها همچنین درباره دخالت های آمریکا در پرونده امنیتی عراق و تلاش برای دانستن جزئیات این پرونده هشدار داده و به اقدامات غیرقانونی و خلاف عرف دیپلماتیک سفارت آمریکا در بغداد و هراس افکنی آن در بین شهروندان عراقی اشاره کرده و از دولت عراق خواستند تا جلوی این تخلفات آمریکا را بگیرد.

در همین ارتباط، «فاضل جابر» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق گفت: سفارت آمریکا با هدف دخالت در پرونده انتخابات به بهانه نظارت بین المللی با برخی طرف های سیاسی ارتباط گرفته است.

«فاضل الفتلاوی» نماینده «ائتلاف الفتح» در پارلمان عراق نیز به نوبه خود تصریح کرد: نقشه‌های آمریکا برای دخالت در پرونده انتخابات رصد شده است. در راستای همین نقشه‌ها، سفارت آمریکا برای مشارکت در اقدامات فنیِ پروسه انتخابات به بهانه نظارت بین‌المللی با برخی طرف‌ها ارتباط گرفته است.

«بدر حامد عباس» نماینده فراکسیون «بدر» در پارلمان عراق نیز  هشدار داد که “دخالت آمریکا در انتخابات عراق باعث می‌شود که این انتخابات سلامت خود را از دست بدهد”.

در همین حال، «محمد کریم» نماینده فراکسیون «صادقون» در پارلمان عراق نیز تاکید کرد: عراق نیازی به مشورت هیچ کشوری در ارتباط با انتخابات ندارد و در عین حال کسی در این کشور، نظارت بین‌المللی و ثبت ملاحظات درباره پروسه انتخابات را رد نمی‌کند؛ اما این امر باید در محدود معقول و براساس استانداردهای بین‌المللی باشد.

«حامد الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز تاکید کرد: وزارت خارجه عراق نامه مرجعیت دینی درباره انتخابات را دریافت کرده است و  مرجعیت دینی در این نامه با تاثیرگذاری بین‌المللی بر انتخابات مخالفت کرده است.

این نماینده تصریح کرد: ورود آمریکا به موضوع انتخابات باعث فقدان سلامت آن می‌شود.

انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق قرار است روز دهم اکتبر آینده (۱۸ مهر) برگزار شود و رایزنی‌ها و گام‌های احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف عراق و تغییر آرایش نیروهای سیاسی از  چهار ماه پیش برای ورود به این انتخابات آغاز شده است.

«حامد عباس» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق نیز به نوبه خود به جنبه دیگری از دخالت آمریکا در کشورش پرداخت و درباره آن هشدار داد.

وی گفت: دخالت های آمریکا به نقض حاکمیت و ارتکاب جرم محدود نمی شود بلکه به مرحله دخالت در امور امنیتی عراق و تلاش برای دستیابی به همه جزئیات این پرونده رسیده است.

در همین راستا، «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز به تخلفات سفارت آمریکا در بغداد و اقدامات غیرقانونی آن پرداخت و گفت: سفارت آمریکا در بغداد با تمرین های نظامی مختلف خود باعث رعب و وحشت در مناطق مختلف این شهر می شود و دولت عراق باید درقبال این تخلفات سفارت آمریکا موضعگیری روشنی اتخاذ کند.

استقرار سامانه های موشکی و پدافندی و ادوات نظامی در داخل سفارت آمریکا و به صدا در آمدن آژیر خطر و تمرین های نظامی و آزمایش های گاه و بی‌گاه آنها و نیز استفاده از این سلاح ها همواره مورد اعتراض و نگرانی شهروندان عراقی بوده و آنها بکارگیری این سلاح ها را خطری برای جان عراقی ها به ویژه برای مناطق اطراف سفارت به شمار می آورند؛ بویژه که چهار ماه پیش آزمایش یکی از همین سامانه های آمریکایی باعث اصابت موشک به یک منزل مسکونی در غرب بغداد و جان باختن و زخمی شدن چند شهروند عراقی شد.

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ پیش تر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق در آن زمان اعلام کرد که خروج نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

وزارت خارجه عراق اوسط بهمن ماه جاری در بیانیه ای اعلام کرد که شمار نظامیان آمریکایی در عراق در چارچوب دو دور گفت وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن از۵۲۰۰ نفر به کمتر از ۲۵۰۰ نفر رسیده است.

با این حال، برخی محافل سیاسی و امنیتی عراقی شمار واقعی نیروهای آمریکایی در کشورشان را بیش از این دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند؛ بویژه که به گفته آنها، نظارت دقیقی از جانب عراق در زمینه جابجایی و ورود و خروج نظامیان آمریکایی در این کشور وجود ندارد.

این درحالی است که با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، این کشور اعلام کرده است که در اندیشه بازنگری در طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق است.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *