جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

چاووش اوغلو : روسیه و اوکراین در”مسائل مهم” به توافق نزدیک شده اند

چاووش اوغلو : روسیه و اوکراین در”مسائل مهم” به توافق نزدیک شده اند

وزیر امورخارجه ترکیه گفت: روسیه و اوکراین درمورد “مسائل مهم ” به رسیدن به توافق نزدیک شده اند و دربرخی مسائل نیز در یک قدمی توافق هستند.

به گزارش ایرنا از رویترز، مولود چاووش اوغلو روز یکشنبه در گفت وگو با روزنامه حریت ترکیه افزود: درصورتی که طرفین از مواضع خود در پیشرفت های حاصل شده ، عقب نشینی  نکنند، برای رسیدن به تصمیم مشترک برای آتش بس امیدوار هستیم .

چاووش اوغلو روز پنجشنبه گفته بود که پس از سفر اخیر او به روسیه، امیدواری برای آتش بس در اوکراین افزایش یافته است.

وزیر امور خارجه ترکیه در بیانیه ای پیش از دیدار با همتای اوکراینی خود، دیمیترو کولیبا، در شهر لویو، افزود: پس از سفر به روسیه و اوکراین، امیدواری ها برای برقراری آتش بس بیشتر شده است .

چاووش اوغلو افزود: پیشنهاد اوکراین این است که ترکیه یکی از طرف های میانجی  باشد و روسیه با این پیشنهاد مخالفت نکرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، پیشنهاد کرد ترکیه میزبان وی و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای گفتگو جهت پایان دادن به جنگ باشد.

در بیانیه دفتر رئیس جمهور ترکیه آمده است: اردوغان به پوتین گفته است که توافق بر سر برخی مسائل ممکن است مستلزم دیدار مستقیم بین دو رئیس جمهور باشد.

اردوغان همچنین گفت: برقراری آتش بس دائمی می تواند فرصتی برای رسیدن به راه حلی بلندمدت برای بحران باشد وی خاطرنشان کرد: ترکیه به رویکرد اولیه خود برای تلاش جهت دستیابی به صلح بین روسیه و اوکراین متعهد است.

جنگ روسیه و اوکراین با وارد شدن به چهارمین هفته خود از زمان آغاز آن در ۲۴ فوریه به مرحله جدیدی رسیده است. طرفین به رغم افزایش تحریم‌های نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک سه هفته است که به درگیری ادامه می‌دهند.

سازمان ملل متحد با هشدارهای متوالی درمورد این بحران از آواره شدن بیش از سه میلیون اوکراینی خبر داده و خواستار توقف فوری جنگ بین روسیه و اوکراین شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *