سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - Tuesday 07 May 2024

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل به دنبال ابقا در این پست نیست

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل به دنبال ابقا در این پست نیست

 میشله باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه در سخنانی در شورای حقوق بشر در ژنو اعلام کرد به دنبال یک دوره دیگر تصدی‌گری بر این کمیساریا نیست.

 این خبر پس از سفر ماه گذشته باشله به چین اعلام شد که در سطحی گسترده از سوی گروه های مدافع حقوق بشر و برخی دولت های غربی مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، باشله بدون ذکر دلیل گفت: با نزدیک شدن به پایان دوره من به عنوان کمیسر عالی، این پنجاهمین جلسه شورای حقوق بشر، آخرین جلسه ای خواهد بود که در آن سخنرانی می کنم.

باشله اخیرا در سفر ۶ روزه بی سابقه به چین، پکن را به بازنگری سیاست های ضد تروریسمی و سازگاری با استانداردهای حقوق بشری بین المللی ترغیب کرد. وی پس از پایان سفر خود اعلام کرد  که دیدارش از بخش های غربی منطقه «سین کیانگ» تحقیقی درباره سیاست های حقوق بشری چین نبوده بلکه فرصتی برای تعامل با دولت این کشور بوده است.

وی نخستین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ۱۷ سال گذشته بود که از چین دیدن کرد. سفر این مقام سازمان ملل متحد به چین با محدودیت هایی به دلیل همه گیری ویروس کرونا نیز همراه بود که از جمله می توان به عدم حضور رسانه های خارجی و دیدار مجازی و محدود درون حباب های مخصوص با افراد را نام برد.

گروه های حقوق بشری و کشورهای غربی نگرانند چین از سفر وی به عنوان تائیدی بر گزارش های حقوق بشری استفاده کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا درباره سفر باشله به چین گفت: ما نسبت به شرایط تحمیلی از سوی مقام‌های چینی در سفر باشله نگرانیم. چرا که به نظر می رسد فرصت ارزیابی مستقل و کامل درباره مسائل حقوق بشری و به ویژه مسائل سین کیانگ که در آن نسل کشی و جنایت علیه بشریت در جریان است به او داده نشده است.

چین بر این باور است که  ادعاهای حقوق بشری که درباره رفتار پکن با اقلیت اویغور ساکن منطقه سین کیانگ بیان شده، نوعی بازی سیاسی است که از سوی آمریکا مطرح شده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *