جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

اخبار داغ

حمایت مجدد چین از حق حاکمیت آرژانتین بر جزایر مالویناس

حمایت مجدد چین از حق حاکمیت آرژانتین بر جزایر مالویناس

 سفارت چین در لندن طی پاسخ به درخواستی در مورد «احترام به حق حاکمیت بریتانیا بر جزایر فالکند»، اعلام کرد که پکن به طور قاطع از ادعای آرژانتین نسبت به حق حاکمیتش بر جزایر مالویناس حمایت می‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از شبکه خبری سی. جی. تی. ان چین، سخنگوی سفارت چین در انگلیس طی بیانیه‌ای که به طور برخط منتشر شد، گفت: چین همواره اعتقاد داشته که اختلافات مرزی بین کشورها باید از طریق مذاکرات صلح‌آمیز و طبق اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد حل و فصل شود.

این سخنگو افزود: ما امیدوار هستیم که بریتانیا به طور فعالانه به درخواست آرژانتین برای آغاز گفت‌وگو و مذاکره در سریع‌ترین زمان ممکن با دید یافتن راه حلی صلح‌آمیز و پایدار طبق قطعنامه‌های سازمان ملل پاسخ دهد.

آرژانتین می‌گوید، جزایر مالویناس در سوم ژانویه ۱۸۳۳ توسط نیروهای بریتانیایی «به طور غیرقانونی» اشغال شده و این نیروها «مقامات آرژانتینی که به طور قانونی در آنجا مستقر بودند را بیرون کرده‌اند.»

اعتراض انگلیس یک روز بعد از آن صورت گرفت که چین و آرژانتین بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و پکن بار دیگر حمایت خود را از درخواست بوئنس آیرس در خصوص اعمال حق حاکمیت بر جزایر مالویناس و از سرگیری مذاکرات با هدف یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل اعلام کرد.

مجمع‌الجزایر مالویناس در اقیانوس اطلس جنوبی و در کنار آمریکای جنوبی قرار دارد و مرکز آن شهر استنلی است. نیروهای نظامی آرژانتین در سال ۱۹۸۲ کنترل این جزایر را بدست گرفتند اما بعد از ۲ ماه جنگ، بار دیگر این جزایر تحت اختیار بریتانیا در آمد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *