روز دوشنبه خبر عزل مدیرعامل بزرگترین شرکت خودروسازی کشور و بعد از ساعتی بازداشت وی و دو تن از مدیران ارشد این خودروساز همه را در بهت و سکوت فرو برد.خبر عزل یکه زارع ، مدیرعامل ایرانخودرو را علی ربیعی ،سخنگوی دولت در نشست خبری دوشنبه اعلام کرد.
سخنگوی دولت در نشست خود با خبرنگاران اظهار داشت: مدیرعامل ایران خودرو عوض میشوند و آقای علیابادی که در مپنا بودند به ایرانخودرو میروند.بنابر این گزارش،علی ربیعی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره صنعت خودرو گفت: قبلا هم گفته بودیم افزایش قیمت خودرو قانونی نبوده و باید دلیل آن را بررسی کنند.ربیعی همچنین افزود:مدیرعامل سایپا مشکل خاصی نداشته و ممنوعالخروجی شش ماه ایشان بر اساس شکایت مشتریها بود.
وی ادامه داد: موضوع گرانی خودرو بررسی شد آن گرانی دلیلی نداشت و وزیر صمت تصمیم درست را گرفتند.اشتغال زیادی به خودرو پیوند خورده و بازار خودرو بازاری است که تاثیرش زیاد است. یکی از مسائلی که در بحث واگذاری مطرح میکنیم این است که یک موضوع ملی است. زیرساختهای بنیادین باید درست شود تا در چهارچوب ملی کنترل شود.
جزئیات بازداشت هاشم یکه زارع در دفتر کار خود
سخنگوی قوه قضاییه بازداشت مدیرعامل سابق ایران خودرو را تایید کرد.غلامحسین اسماعیلی درباره بازداشت مدیرعامل سابق ایران خودرو گفت: مدیر عامل سابق ایران خودرو براساس گزارشهایی که ضابطین به مرجع قضایی داده بودند تحت تعقیب قرار گرفت و اقدامات اولیه دوشنبه شب انجام شد و تحت نظر بوده و دو نفر دیگر از این مجموعه هم بازداشت هستند؛ ولی به لحاظ اینکه شب عید بود تحقیقات ناقص است.
اسماعیلی افزود: ریاست قوه قضاییه دستوری را به سازمان بازرسی کل کشور درباره نقش و جایگاه نظارتی که این سازمان دارد، دادند، برای اینکه در حوزه مسائل خودروسازان و اجحافی که در حق مردم و تاخیر و تعویضهایی که شده و خودروهای ناقص و افزایش قیمت و… وارد شوند و سازمان بازرسی هم به جد ورود کرده است.
وی افزود: انشاءالله بعد از ارایه گزارش سازمان بازرسی اگر لازم شد برای پرونده در کنار همین پروندههایی که برای خودروسازان تشکیل شده رسیدگی میشود؛ والا به صورت مستقل حتما از ناحیه مرجع قضایی مورد رسیدگی قرار میگیرد. بر اساس این گزارش، درحالی هاشم یکه زارع در دفتر خود بازاداشت شد که گفته میشود ۲ نفر از مدیران این گروه خودروسازی طی روزهای اخیر بازداشت شدهاند و از روز دوشنبه نیز یک تیم بازرسی در بخش مالی ایران خودرو مستقر شدهاند.بر این اساس یکی از معاونان ایران خودرو و یکی دیگر از مدیران این شرکت طی روزهای گذشته از سمت خود برکنار شده و پس از آن نیز بازداشت شدهاند. برخی منابع از ادامه بازداشت مدیران خودرویی در روزهای آینده خبر میدهند.
آچمز منتقدین خودروسازان با حربه تولید ملی
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مافیای قدرتمند خودرو اجازه نداده تاکنون هیچ تحقیق و تفحصی در مجلس در خصوص صنعت خودرو به نتیجه برسد، گفت: شگرد دائمی صنعت خودروسازی این است که ناکارآمدی خود را در پس تولید ملی و اشتغال پنهان کرده و با همین حربه تاکنون منتقدین خود را آچمز کردهاند.
بهرام پارسایی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به واکنشها نسبت به اعلام هزینه طراحی صندوق عقب خودروی ۲۰۶، گفت: قرار نیست کمیسیون اصل ۹۰ و مجلس درباره هر اظهارنظری نسبت به گزارشات یا و مراحل رسیدگی خود اعلام موضع کند اما بحث هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری طراحی صندوق عقب خودروی ۲۰۶ بازتاب زیادی داشته و افرادی سعی در توجیه یا رد آن برآمدهاند؛ لذا در راستای تنویر افکار عمومی لازم است روشنگری شود اگرچه این موضوع برای ما جای ابهامی ندارد.
وی اضافه کرد: از روزی که به حرمت حقوق پایمال شده مردم با جدیت و یاری خواستن از خداوند بزرگ پرونده خودروسازی در کمیسیون اصل نود را به عهده گرفته و با احساس نیاز طرح ساماندهی صنعت خودرو را با حمایت تعدادی از همکارانم در مجلس را شروع کردم شاهد همه نوع واکنشهای پیشبینی شده از قبیل تهمت، کارشکنی، عدم همکاری و غیره بودهایم که گرچه باعث کندی کار شد ولی هرگز نتوانست به عزم و اراده بوجود آمده در تصویب قانون که خوشبختانه همین هفته با برطرف کردن ایرادات شورای نگهبان نهایی شد و تهیه گزارش خودروسازی در کمیسیون لطمهای وارد کند و اخطار میدهم هر چه کارشکنیها بیشتر شود عزم ما بر شفافسازی و پیگیری راسختر میشود.این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: آقای منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو گفته که نباید برند ملی را زیر سوال برد. این موضع دقیقا شگرد دائمی صنعت خودروسازی است که ناکارآمدی خود را در پشت کلماتی مثل برند ملی، تولید ملی و غیره پنهان و به جای پاسخگوی فرافکنی میکنند و با همین حربه تاکنون منتقدین خود را آچمز کردهاند.وی با بیان اینکه به عنوان سخنگوی کمیسیون اصل نود طی این چند سال بدون مستندات اظهار نظری نکرده و آن چه گفته براساس اسناد و استعلامها از نهادهای نظارتی و اجرایی است، ادامه داد: مدیرعامل سابق ایران خودرو همچنین به تحقیق و تفحص از خودروسازی استناد کردند که اگر تخلفی بود در گزارش به آن اشاره میشد در حالی که تا امروز هیچ تحقیق و تفحصی در مجلس در خصوص صنعت خودرو به نتیجه نرسیده و علت آن هم مافیای قدرتمند خودرو بوده است.
گزارش مستند و بدون اغماض کمیسیون اصل نود درباره خودروسازی
گزارش ما براساس پاسخ استعلامهای خودروسازان و مراجع نظارتی و کارهای کارشناسی و همچنین اطلاعات مرکز پژوهشها، پزشکی قانونی و نیروی انتظامی است که مستند و بدون اغماض است.
نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: نتیجه حمایتهای بینظیر از صنعت خودروسازی مثل انحصاری کردن بازار مصرف و وادار کردن ٨٠ میلیون نفر به خرید محصولات بیکیفیت خودروی داخل که در دنیای رقابتی امروز طنزگونه است، داشتن امتیاز بینظیر پیش فروش خودرو به عنوان تنها تولیدکنندگان خودرو در جهان، وادار کردن بانکها به پرداخت چندده هزار میلیاردی تسهیلات، دادن آزادی عمل در قیمت گذاری، خودمختاری در تهیه قرارداد فروش، اجازه تولید خودروهای تاریخ مصرف گذشته سایر کشورها و سایر امتیازات میشود.
در چنین شرایطی بدهی و زیان انباشته بالغ بر صدهزار میلیارد تومان، نارضایتی عمومی از کیفیت خدمات و قیمت، خلف وعده و قراردادهای کاملا یکطرفه را شاهد هستیم.
پارسایی با بیان اینکه میزان زیان انباشته خودروسازان علیرغم همه حمایتها، حاصل مسائلی از جمله قراردادهای نجومی طراحی و دیگر بیمسؤلیتیها، ریخت و پاشها و فسادهاست، گفت: تحمیل چند صد هزار میلیاردی یارانه سوخت خودروهای پر مصرف، تلفات معادل یک جنگ تمام عیار و آسیبهای اجتماعی شدید و جبران ناپذیر و حسرت مردم در استفاده از خودروهای با کیفیت، تخریب محیط زیست و هوای پاک و موارد متعدد دیگر، جایی برای توجیه این شیوه و سیاست غلط و این مدیریت ناکارآمد چند دههای گذشته باقی نگذاشته است.
طنز نوآوری طراحی صندوق عقب ٢٠٦
پارسایی یادآور شد: مدیرعامل سابق ایران خودرو گفتهاند که نباید نوآوری را زیر سوال برد. نمیدانم منظور ایشان کدام نوآوریست؟ امروزه همه شاهد رقابت و جهشهای خیره کننده در صنعت خودروی جهان هستیم؛ مثل ساخت خودروهای پرنده، خودروهایی با تولید و مصرف انرژی خورشیدی، خودروهای ارزان، ایمن و با طراحیهای خیره کننده در تولید انبوه. لذا بیان اینکه طراحی صندوق عقب ٢٠٦ نوآوریست بیشتر شبیه طنز است.
نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: ایشان همچنین گفته نباید مباحث فنی را بابت بخشهای سیاسی هزینه کرد. ظاهرا ایشان نمیداند کمیسیون اصل نود، کمیسیون نظارتی مجلس است و یکی از وظایفش رسیدگی به شکایات و تخلفات است.
همچنین گفتهاند معنا ندارد موضوعی مطرح شود که به ۱۵ سال قبل برمیگردد. این هم از نکات بسیار جالبی لست که اگر کسی از مسئولیت کنار رفت به عملکرد او رسیدگی نشود.سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس یادآور شد: مردم هرگز فراموش نمیکنند در زمانی که صندوق عقب خودوری ۲۰۶ با این هزینه طراحی شد، صدها هموطن ما زنده در آتش بیتدبیری مدیریت خودروسازی در خودروهای پژو ۴۰۵ سوختند و هیچ وقت هم کسی در این باره پاسخگو نبود و در آن زمان حتی رسانهها هم تهدید شدند که بیشتر به این موضوع ورود نکنند که نهایتا راهنمایی و رانندگی تعداد کشته شدگان در آتش سوزیهای پژو ۴۰۵ را اعلام کرد.
وی در ادامه ادعا کرد: دادستان به این موضوع ورود کرد ولی متاسفانه هیچ دادگاهی به این فاجعه انسانی رسیدگی نکرد و هیچ مدیری نه محاکمه شد نه مسؤلیت پذیرفت و نه استعفا کرد.پارسایی با بیان این که واکنشها به موضوع افشای هزینه بالای طراحی صندوق عقب خودرویی ۲۰۶، مجلس را برای رسیدگی به تخلفات خودروسازان مصممتر میکند، تاکید کرد: البته بیشتر شکایتهای رسیده به کمیسیون مربوط به تخلفات فعلی خودروسازها است اما گزارش کمیسیون جامعتر و شامل مسائل و شیوه مدیریتی ادوار قبل مثل دلایل و سهل انگاری آتش گرفتن پژوهای ٤٠٥، حسابهای مالی و طراحیها هم خواهد بود.