چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - Wednesday 08 May 2024

آشوب در برزیل؛ رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه نسبت به احیای فاشیسم در جهان هشدار داد

آشوب در برزیل؛ رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه نسبت به احیای فاشیسم در جهان هشدار داد

*فاشیسم در حال تثبیت مجدد خود در جهان است؛ در وهله اول، در ایالات متحده و اروپا، احزاب فاشیست به صورت آشکارا ظاهر می‌شوند و مبارزه انتخاباتی کرده و به دولت‌ می‌رسند؛ و ما اکنون آن را در برزیل و بولیوی و پرو می‌بینیم.

دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه با اشاره به وقایع و آشوب اخیر در برزیل، نسبت به احیای دوباره فاشیسم در نقاط مخلف جهان هشدار داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه در مراسم رسمی آغاز به کار جلسات مجلس ملی این کشور در سال ۲۰۲۳ با اشاره به حمله حامیان ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری سابق برزیل به مقرهای دولتی این کشور، تصریح کرد: فاشیسم در حال تثبیت مجدد خود در جهان است؛ در وهله اول، در ایالات متحده و اروپا، احزاب فاشیست به صورت آشکارا ظاهر می‌شوند و مبارزه انتخاباتی کرده و به دولت‌ می‌رسند؛ و ما اکنون آن را در برزیل و بولیوی و پرو می‌بینیم.

اورتگا هوشیاری در برابر توطئه همیشگی تروریست‌ها را خواستار شد.

وی، رئیس‌جمهوری سابق برزیل را فاشیست خواند که همچون رویکرد نژادپرستی‌اش، هرگز پنهان نکرد.

اورتگا در انتقاد از سفر بولسونارو به میامی و غیبت در مراسم تحلیف لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری جدید برزیل افزود: او به میامی رفت زیرا می‌داند که جولانگاه همه کسانی است که با توطئه علیه مردمی زندگی می‌کنند که برای تعیین سرنوشت و استقلال خود مبارزه می‌کنند.

وی تاکید کرد: چنان که از صلح دفاع می‌کنیم، باید قاطعانه از عدالت و اجرای آن در برابر جنایتکاران دفاع کنیم.

حمله طرفداران بولسونارو به ساختمان‌ کنگره، کاخ ریاست جمهوری و دادگاه عالی برزیل با محکومیت شدید در عرصه بین‌المللی روبرو شده است و بسیاری از دولت‌ها با دولت جدید برزیل، اعلام همبستگی کرده‌اند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *