جمعه 21 اردیبهشت 1403 - Friday 10 May 2024

کاهش محبوبیت حزب حاکم ترکیه به کمتر از ۳۰ درصد

کاهش محبوبیت حزب حاکم ترکیه به کمتر از ۳۰ درصد

*روزنامه سوزجو در گزارش خبری خود در این خصوص با اشاره به محبوبیت بالای ۵۰ درصدی ائتلاف جمهور در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی دوره قبل و افت بیش از ۱۷ درصد محبوبیت آنها نوشت: در نظرسنجی اخیر محبوبیت حزب حاکم “عدالت و توسعه” به ۲۹.۵ درصد و حزب ائتلافی آنها یعنی “حرکت ملی” به کمتر از ۵.۶ درصد کاهش یافته است.

روزنامه سوزجو ترکیه به استناد نتایج یک پژوهش پیمایشی موسسه افکارسنجی آلف از کاهش چشمگیر آرای حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به کمتر از ۳۰ درصد خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، بنا به اعلام این رسانه، در آخرین نظرسنجی انجام شده در خصوص میزان محبوبیت احزاب ترکیه در آستانه انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری مشخص شده است که میزان محبوبیت ائتلاف جمهور شامل حزب حاکم “عدالت و توسعه” و حزب “حرکت ملی” که اکنون علاوه بر دولت، اکثریت پارلمان ترکیه را در دست دارند، به ۳۵.۱ درصد تنزل کرده است.

روزنامه سوزجو در گزارش خبری خود در این خصوص با اشاره به محبوبیت بالای ۵۰ درصدی ائتلاف جمهور در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی دوره قبل و افت بیش از ۱۷ درصد محبوبیت آنها نوشت: در نظرسنجی اخیر محبوبیت حزب حاکم “عدالت و توسعه” به ۲۹.۵ درصد و حزب ائتلافی آنها یعنی “حرکت ملی” به کمتر از ۵.۶ درصد کاهش یافته است.

بنا به نوشته این رسانه، بر اساس نتایج نظرسنجی انجام شده، میزان آرای ائتلاف جمهور ۳۵.۱ درصد کاهش یافته و میزان آرای ائتلاف ملت شامل ۶ حزب مخالف به ۴۷.۶ درصد افزایش یافته است.

به نوشته سوزجو، در این نظرسنجی میزان آرای احزاب سیاسی فعال ترکیه نیز به ترتیب حزب عدالت و توسعه ۲۹.۵ درصد، حزب جمهوری خواه خلق ۲۷.۸ درصد، حزب نیک(خوب) ۱۵.۷ درصد، حزب دموکراتیک خلق‌ها ۹.۸ درصد، حزب حرکت ملی ۵.۶ درصد، حزب ظفر ۲.۵ درصد، حزب میهن ۲.۲ درصد، حزب دموکراسی و پیشرفت ۱.۸ درصد، حزب دوباره رفاه ۱.۶ درصد و حزب آینده ۴.۵ درصد بوده است.

تارنمای گازته دووار ترکیه نیز با انتشار نتایج یک پژوهش مؤسسه افکارسنجی آکسوی در ۲۶ استان ترکیه اعلام کرد سیر صعودی میزان آرای حزب عدالت و توسعه در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی متوقف شده و روند نزولی گرفته و تنها طی ۲ ماه اخیر، ۲.۴ درصد کاهش یافته است.

این رسانه به استناد نتایج این نظرسنجی از افزایش ۴.۴ درصدی میزان آرای ائتلاف “ملت” شامل ۶ حزب مخالف در برابر ائتلاف “جمهور” شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی خبر داد.

تارنمای گازته دووار ترکیه در ادامه گزارس خبری خود اعلام با اشاره به تمایل زیاد رأی دهندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها به حمایت از نامزدهای بالقوه اپوزیسیون اعلام کرد که پژوهش انجام شده، نظر ۵۱.۹ درصد رای دهندگان مبنی بر پیروزی اپوزیسیون در انتخابات با حدود است.

به گزارش ایرنا، انتقاد از عملکرد ائتلاف جمهور شامل حزب حاکم “عدالت و توسعه” و حزب ائتلافی آنها یعنی “حرکت ملی” در ماه‌های اخیر در پی تشدید تورم در ترکیه و به خصوص وقوع زلزله و نحوه مدیریت آن به شدت افزایش یافته است به طوری که در روز یک نشنبه این هفته در جریان بازی فوتبال تیم فنرباغچه با قونیه اسپور، تماشاگران در واکنش به ناتوانی دولت در مناطق زلزله زده، شعار “دروغ، دروغ، دروغ، فریب، فریب، فریب. ۲۰سال گذشت، دیگر بس است، دولت باید استعفا دهد” سر دادند.

اما موسسه نظرسنجی “تیم” که توسط نزدیکان دولت حاکم ترکیه مدیریت می شود، به استناد یک نظرسنجی انجام شده پس از زلزله اخیر اعلام کرد که میزان محبوبیت ائتلاف جمهور کم نشده و این ائتلاف هم اکنون ۴۴ درصد رای دارد.

به ادعای این موسسه هم اکنون حزب حاکم عدالت و توسعه ۳۷.۵ درصد و حزب ائتلافی ان یعنی حرکت ملی نیز ۶.۵ درصد رای دارد.

به گزارش ایرنا رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیروز پس از ماه‌ها کشمکش بر سر زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، ۱۴ ماه مِی برابر با ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ را به عنوان تاریخ قطعی انتخابات در ترکیه اعلام کرد.

پیش از این، تاریخ رسمی و قانونی انتخابات ترکیه برای ۱۸ ماه ژوئن ۲۰۲۳ ( ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده بود ولی اردوغان با جدی‌تر شدن انتقاد به قانونی نبودن حضور او در این رقابت و با تغییر تاریخ انتخابات، زمان آن را به ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) جلو کشید.

در حالی که کمتر از ۲.۵ ماه به زمان برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه باقیمانده است، حزب حاکم «عدالت و توسعه» به همراهی حزب «حرکت ملی» از حدود ۲ ماه قبل در قالب ائتلاف “جمهور”، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کنونی را به عنوان نامزد خود معرفی کرده‌اند و احزاب مخالف نیز قرار است امروز نامزد نهایی خود را معرفی کنند.

احزاب مخالف و اپوزیسیون ترکیه در قالب ائتلاف ملت و تحت نام “میز شش گانه” یعنی رهبران ۶ حزب مخالف اردوغان شامل «کمال کلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق، «مرال آکشنر» رهبر حزب نیک(خوب)، «تمل کاراملا اوغلو» رهبر حزب سعادت، «گلتکین اویسال» رهبر حزب دموکرات، «علی باباجان» رهبر حزب جهش و دموکراسی(دوا) و «احمد داووداغلو » رهبر حزب آینده گرد هم آمده‌اند.

این احزاب مخالف دولت ترکیه تاکنون ۱۳ بار دور هم جمع شده‌اند تا اردوغان را از اریکه قدرت ریاست جمهوری به زیر بکشند، ولی حالا که زمان کمی برای برگزاری انتخابات باقی مانده است، نامزد مشترک خود را معرفی نکرده‌اند و قرار است امروز پس از نهایی کردن نامزد واحد مورد حمایت خود، نام او را هشت روز دیگر اعلام کنند.

علاوه بر این ۶ حزب مخالف، حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه که نماینده جمعیت کُرد ترکیه محسوب می شود و بیش از ۱۱ درصد رای سنتی را در همه مناطق ترکیه از جمله در جنوب شرق این کشور دارد، از این ائتلاف احزاب مخالف کنار گذاشته شده است.

بر همین اساس، رهبران این حزب نیز که از مخالفان سرسخت اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه به شمار می‌روند، اعلام کرده‌اند که همچون انتخابات گذشته ریاست جمهوری، نامزد مستقل و اختصاصی خود را معرفی خواهند کرد ولی تاکنون نامزد خود را معرفی نکرده‌اند.

انتخابات پیش رو، دومین دور انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *