دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

اشتراکات فرهنگی و تاریخی ایران و افغانستان { دکتر محمّد بیدگلی ، مدرّس دانشگاه و کارشناس مسائل ایران ( یادداشت اختصاصی ) }

اشتراکات فرهنگی و تاریخی ایران و افغانستان { دکتر محمّد بیدگلی ، مدرّس دانشگاه و کارشناس مسائل ایران ( یادداشت اختصاصی ) }

 

*به شخصه امیدوارم مردم فهیم افغانستان با برگزاری گفتگوهای فرهنگی و سیاسی داخلی و تبادل تجربیات با همسایگان، سد نفوذناپذیری را بتوانند در برابر خشونت، دخالت خارجی، افراط گرایی تشکیل دهند و در این میان سازمان های مردم نهاد نقش بسیار تاثیرگذاری خواهند داشت .

 

 

 

 

رسانه رسمی و کشوری ” رواپرس ” ؛ سرویس بین الملل .

” دکتر محمد بیدگلی ” ( مدرّس دانشگاه و کارشناس مسائل ایران ) در یادداشتی در خصوص موضوع فوق برای ” رواپرس ” نوشت:

 

 

 

 

 

 

ایران و افغانستان به دلایل مختلف جغرافیایی، تاریخی ، فرهنگی و مذهبی دارای اشتراکات و همکاری های گسترده ای با هم هستند ، پیوندهای مودت و دوستی دو ملت ایران و افغانستان بسیار دیرینه است ؛ طبیعی است هر چه مراودات و مشابهت های فرهنگی ، اخلاقی و ارزشی دو کشور بیشتر باشد قطعا احساس نزدیکی بیشتری مردم با هم خواهند داشت .

البته عواملی از جمله مواد مخدر، قدرت های فرامنطقه ای بزرگ علی الخصوص ایالات متحده آمریکا، قومیت ، آوارگان و مسئله رودخانه هیرمند از عواملی هستند که می توانند این روابط حسنه را دچار مشکلات فراوان کنند .

همان گونه که می دانیم افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان است و بر اساس آمارهای موجود 80تا 90 درصد هروئین موجود در بازارهای اروپا و 100 درصد افیون مصرفی در کشورهای همسایه را تامین می کند ، ورود مواد مخدر افغانستان به ایران بر امنیت مرزها تاثیر گذاشته و همچنین خانواده های ایرانی هزینه های جانی و مالی فراوانی را متحمل شده اند .

تجربه ثابت کرده است که هر وقت کشور افانستان از ثبات و امنیت نسبی برخوردار بوده است ، قاچاق تریاک و مشتقات آن نظیر هروئین و مرفین به کشور ایران کاهش پیدا کرده است ، ایران خواهان ثبات در افغانستان است چرا که هر وقت افغانستان درگیر بحران، جنگ و ناامنی بوده، قاچاق مواد مخدر و ترانزیت آن به بازارهای اروپا از طریق ایران افزایش یافته است .

 

 

 

 

 

به نظر می رسد کنترل تولید و توزیع مواد مخدر در افغانستان و سرایت آن به ایران نیازمند دولت مرکزی قوی در کشور همسایه است تا مصالح و منافع دو کشور مانع توسعه کشت خشخاش و جایگزین آن با زعفران البته با مشاوره گرفتن از کارشناسان کشاورزی هر دو کشور است.

متاسفانه تجاوز خارجی، جنگ داخلی، رادیکالیسم مذهبی و دخالت قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای در امور داخلی افغانستان موجبات مهاجرت میلیون ها افغانی به خارج از مرزها و همسایگان این کشور را فراهم نموده است ، ایران به حکم فرهنگ، جغرافیا، تاریخ و مذهب و در کل بر اساس ضرورت های انسانی در طول چهار دهه اخیر پذیرای مهاجران افغان در داخل سرزمین خود بوده است .

 

 

 

 

 

 

 

وجود ثبات در کشور افغانستان تامین کننده منافع ملی و امنیتی ایران است و بی ثباتی به هر دلیلی کمترین ضرر آن برای ایران به راه افتادن سیل مهاجرین خواهد بود ، قرار داشتن رودخانه هیرمند در فضای سرزمینی افغانستان سبب شده در مقاطعی که مناسبات دو کشور رو به تیرگی گراییده، موضوع حقابه آن در تشدید و تداوم این تیرگی نقش بزرگی را بازی کند و در عوض در هنگامی که این مناسبات رو به بهبودی رفته به لحاظ بهره مندی مردم سیستان مشکلات به کمترین حد خود کاهش پیدا کند .

 

 

 

* مرگ تدریجی تالاب هامون *

 

من حیث المجموع عوامل و متغیرهای زیادی در مناسبات دو کشور نقش بازی می کنند که در صورت مدیریت طرفین بر عوامل مختلف این همکاری ها در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی،اجتماعی ، علمی، عمرانی و… برای هر دو کشور منبع سود سرشار در آینده خواهد بود .

به شخصه امیدوارم مردم فهیم افغانستان با برگزاری گفتگوهای فرهنگی و سیاسی داخلی و تبادل تجربیات با همسایگان، سد نفوذناپذیری را بتوانند در برابر خشونت، دخالت خارجی، افراط گرایی تشکیل دهند و در این میان سازمان های مردم نهاد نقش بسیار تاثیرگذاری خواهند داشت .

 

 

 

 

 

 

به امید روزی که ارزش های انسانی بتواند کاستی ها و دشواری های دو کشور ایران و افغانستان را به پایین ترین حد خودش برساند و صلح و امنیت و آرامش بیش از پیش در روابط دو کشور موج بزند .

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *