پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - Thursday 09 May 2024

بازی خوردن زلنسکی از ناتو / اصرار باکو و علی اُف به عبور از خط قرمز ایران 

بازی خوردن زلنسکی از ناتو / اصرار باکو و علی اُف به عبور از خط قرمز ایران 

*دبیرکل ناتو شرط عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی را پیروزی در جنگ با روسیه اعلام کرد و گفت تا زمانی که نیاز باشد به حمایت نظامی از کی‌یف ادامه می‌دهند.

*«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان : گشایش کریدور زنگه‌زور اجتناب‌ناپذیر است و تلاش‌هایمان در این باره را افزایش خواهیم داد.

 

 

رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس “ ( دارای مجوز انتشار 3 زبان انگلیسی ، عربی و فارسی

 

 

« بازی خوردن زلنسکی از ناتو »

 

 

پیوستن به ناتو، یکی از رؤیاهای ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در سال‌های اخیر به ویژه در شرایط درگیری و جنگ ۱۵ ماه گذشته با روسیه بوده و بارها از زبان وی و دیگر مقامات «کی‌یف» تکرار شده است. اما این ائتلاف نظامی دیروز شرط عضویت کی‌یف را اعلام کرد. شرطی مهم که تحقق آن توسط زلنسکی با توجه به واقعیت های میدانی بسیار سخت به نظر می رسد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو دیروز گفت: تا زمانی که اوکراین در جنگ با روسیه پیروز نشود، نمی‌تواند به این ائتلاف نظامی بپیوندد.

به نوشته «اسپوتنیک»، استولتنبرگ در مصاحبه‌ای تلویزیونی توضیح داد: «تا زمانی که اوکراین پیروز نشود، اصلاً بحث عضویت وجود ندارد زیرا فقط یک اوکراین مستقل، مختار و دموکراتیک می‌تواند به عضویت ناتو درآید.»

دورنمای پیوستن اوکراین به ناتو مدت‌هاست روسیه را حساس کرده و مسکو مرتب در دهه‌های اخیر با گسترش ائتلاف نظامی ناتو به سمت شرق مخالفت می‌کند.روسیه تاکید کرده که یکی از دلایل آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین، تصمیم رژیم کی‌یف برای پیوستن به این ائتلاف بود. اما دبیرکل ناتو تاکید کرد که ائتلاف نظامی ناتو قصد دارد تا زمانی که لازم باشد از اوکراین برای جنگ با روسیه حمایت کند.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید هم با تاکید بر حمایت آمریکا از سیاست درهای باز برای ناتو، گفت: عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی باید با موافقت همه اعضا باشد.

 

 

 

به نظر می رسد تا زمانی که جنگ روسیه و اوکراین ادامه دارد، الحاق اوکراین به ناتو می تواند به معنای ورود مستقیم ناتو به جنگ با روسیه باشد. حتی پس از خاتمه این جنگ نیز پیوستن کی یف به ناتو بی خطر نیست؛ به ویژه از این نظر که احتمالاً مناقشه های سرزمینی اوکراین و روسیه تا سال ها باقی خواهد ماند و ممکن است هر از گاهی به زد و خوردهای مرزی میان آن ها بینجامد. این وقایع به آسانی می تواند دلیلی برای ورود ناتو به مناقشه های کی یف و مسکو باشد یا در صورت مداخله نکردن، اعتبار ناتو را به منزله یک اتحاد دفاعی زیر سوال ببرد.  

 

 

 

« اصرار باکو به عبور از خط قرمز ایران توسط رئیس جمهور آذربایجان » 

 

در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه‌ای گفت که گشایش کریدور زنگه‌زور اجتناب‌ناپذیر است و تلاش‌هایمان را در این باره افزایش خواهیم داد .

منطقه قفقاز در دو سال گذشته آبستن تحولات بسیار مهمی بوده است. جنگ دوم قره‌باغ موجب برهم خوردن توازن قوا و ورود بازیگران مختلف به منطقه شد. به نحوی که ترکیه، اسرائیل و کشور‌های غربی همانند انگلیس به همراه ناتو، برنامه‌های بلندمدتی را برای حضور در منطقه ترسیم کردند.

در این بین «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که  وارد باکو شده است، با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در نشست مطبوعاتی مشترک حاضر شد.علی‌اف در بخشی  از سخنانش اظهار کرد:

«گشایش کریدور زنگه‌زور اجتناب‌ناپذیر است و تلاش‌هایمان در این باره را افزایش خواهیم داد.»ادعاهای مقام‌های جمهوری آذربایجان درباره  کریدور زنگه زور پس از توافق آتش‌بس سه جانبه سران باکو، ایروان و مسکو مطرح شده است اما مسئولان ارمنستانی بارها این ادعاها را رد کرده‌اند.

ایجاد این کریدور ادعایی باعث قطع دایم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود و به باکو دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار «نخجوان» را خواهد داد.این کریدور همچنین بخشی از یک پروژه حمل‌ونقل بزرگ است که جمهوری باکو را به استانبول و متعاقب آن ترکیه را به آسیای میانه یا آن چه این دو کشور آن را «دنیای تُرک» می‌نامند، متصل می‌کند.

این دالان دقیقاً از مرز ایران با ارمنستان رد می‌شود و اجرایی شدن آن به معنی حذف ایران از جغرافیای سیاسی (ژئوپلیتیک) قفقاز است.از طرفی این اقدام می‌تواند مقدمه اشغال استان سیونیک ارمنستان هم باشد؛ استانی که دالان زنگه زور از آن عبور می‌کند.

تمام مرز ایران و ارمنستان در محدوده‌ استان سیونیک قرار دارد و الحاق این استان به جمهوری باکو، به معنای حذف کامل مرز زمینی ایران و ارمنستان خواهد بود.ارمنستان بارها تاکید کرده که تلاش رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای هیچ ارتباطی با مذاکرات و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز ندارد و برای ارمنستان غیرقابل قبول است.

رئیس جمهور ترکیه نیز در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد:

«ما بر مسئله کریدور زنگه زور تمرکز کردیم که امتیازات مهمی را در جاده و راه آهن برای ما به ارمغان خواهد آورد. »    

 

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *