چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - Wednesday 08 May 2024

مولفه های علم نافع از دیدگاه قرآن مجید { یادداشتی از دکتر محمّد بیدگلی مدرّس دانشگاه و کارشناس مسائل ایران ( اختصاصی ” رواپرس ” ) }

مولفه های علم نافع از دیدگاه قرآن مجید { یادداشتی از دکتر محمّد بیدگلی مدرّس دانشگاه و کارشناس مسائل ایران ( اختصاصی ” رواپرس ” ) }

 

*علم اندوزی در صورتی ارزشمند است و ما را به سعادت و کمال نهایی نزدیک می کند که هدف اصلی از تحصیل آن قرب الهی باشد ، در غیر این صورت تاثیری در سعادت واقعی انسان ندارد حتی اگر هدف از تحصیل علم کسب شهرت و ثروت و قدرت و امثال آن باشد از نظر نظام اخلاقی اسلام هیچ ارزشی نخواهد داشت .

 

 

رسانه رسمی و کشوری ” رواپرس “ ( دارای مجوز انتشار 3 زبانه فارسی _ عربی و انگلیسی ) ؛ سرویس علمی و دانشگاهی .

 

 

” دکتر محمّد بیدگلی “ مدرّس دانشگاه و کارشناس مسائل ایران در یادداشتی اختصاصی تحت عنوان « مولفه های علم نافع از دیدگاه قرآن مجید » برای ” رواپرس “ نوشت :

 

 

 

 

 

دین مبین اسلام ارزش و منزلت ویژه ای برای علم و آگاهی قائل است چنانکه علم و آگاهی را مقدمه و شرط لازم برای انجام هر حرکت و عملی می داند ، در اندیشه اسلامی علمی که نفع ندارد مطلوب نیست .

علم و آگاهی یک امر ارزشی است و ارزش آن نیز ذاتی است حتی اگر نخواهیم به وسیله آن کاری انجام دهیم زیرا برخی از علوم و دانش ها تنها دانایی است و تاثیر آن در فلسفه زندگی ما خواهد بود و برخی از علوم برای کمال نیازمند عمل هستند که در این صورت اگر چنین علمی با عمل آمیخته باشد ثمربخش و مفید خواهد بود.

بررسی مفاهیم پایه‌ای یک دانش اگر چه در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد امّا در بیشتر مواقع به دشوارترین مسائل آن علم تبدیل می‌شود . مفهوم علم نیز یک مفهوم پایه است با این تفاوت که علم به دلیل گستردگی مفهومش درعلوم مختلفی مانند منطق _ فلسفه _ انسان شناسی و حتی جامعه شناسی به عنوان یک مفهوم اولیه و پایه‌ای استفاده می‌شود ؛ این گستردگی مفهومی باعث شده است تحقیق درباره علم به عنوان یک مفهوم بنیادین بسیار دشوار باشد.

در عصر جدید به علم ارج بسیار گذاشته می شود ، با وجود سرخوردگی عده ای از علم به سبب ثمراتی از قبیل بمب های هیدروژنی و آلودگی های محیط زیست که گروهی علم را مسبّب آن می پندارند شواهد بسیاری در زندگی روزمره وجود دارد که علم مورد احترام بسیار است ؛ ارج گذاری به علم منحصر به زندگی روزمره و وسایل ارتباط جمعی نیست بلکه آشکارا در کانون های علم و تحقیق و در تمام اجزای جهان معرفت مشاهده می شود در اهمیت علم و علم آموزی از دیدگاه اسلام می توان گفت که نخستین آیاتی که برای پیامبر اکرم (ص) نازل شد در خصوص تعلیم و تعلم می باشد { (علق 1 – 5) اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿۱﴾ ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿۲﴾ ، اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿۳﴾ ، الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿۴﴾ ، عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿۵﴾ } .

 

 

 

 

 

قرآن کریم به صراحت تعلیم و تعلّم را یکی از اهداف اساسی برانگیختن پیامبر اکرم(ص)بیان کرده است { هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الاُمِّیّینَ رَسولاً مِنهُم یَتلوا عَلَیهِم آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِم؛ (جمعه – 1) } ؛ دین مبین اسلام اختصاص تحصیل علم به طبقه یا صنف خاصی را رد کرده است و تحصیل علم را از واجبات عمومی همه مسلمانان برمی شمارد .

به نظر می رسد اوّلا” یکی از علل اهمیت علم اهمیّت و ارزشمندی خود علم است  ، علم به عنوان یک امر وجودی بهتر از جهل و نادانی است ثانیا”  نخستین و مهمترین راهکار پیشرفت علمی کشور این است که نیازهای آینده را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت شناسایی کنیم .

زمانی که برای رفع نیاز‌های کشور و انجام پروژه‌های بزرگ به جای مراجعه به شرکت‌های خارجی از توانمندی فناوران داخلی استفاده شود ، علاوه بر رفع نیاز‌های کشور به دلیل سابقه پرباری که در پروژه‌های مختلف کشور دارند امکان صادرات آن‌ها به بازار‌های بین‌المللی نیز هموار‌تر خواهد شد.

 

 

 

 

علم اندوزی در صورتی ارزشمند است و ما را به سعادت و کمال نهایی نزدیک می کند که هدف اصلی از تحصیل آن قرب الهی باشد ، در غیر این صورت تاثیری در سعادت واقعی انسان ندارد حتی اگر هدف از تحصیل علم کسب شهرت و ثروت و قدرت و امثال آن باشد از نظر نظام اخلاقی اسلام هیچ ارزشی نخواهد داشت ؛ می توان گفت زمانی که علم با هدايت ايمان عواطف صحيح و معرفت روشن‏ بينانه و آگاهانه همراه شود معجزه ‏هاي بزرگي از آن متبادر و موجب پیشرفت و تعالی کشور خواهد شد.

 

انتهای پیام

 

 

مطالب مرتبط

نظر (1)

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *