یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

خشونت‌های ذهنی با فرهنگسازی رفع می‌شود ( افسر افشار نادری مدیر گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناس )

خشونت‌های ذهنی با فرهنگسازی رفع می‌شود ( افسر افشار نادری مدیر گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناس )

مدیر گروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناس معتقد است خشونت‌های ذهنی به یک مشکل اساسی در جامعه تبدیل شده و ضروریست درخصوص کاهش آن فرهنگسازی شود.

به گزارش ایرنا، افسر افشار نادری در وبینار بررسی خشونت علیه زنان در زمان شیوع کرونا با طرح این سوال که امن ترین جا برای یک متجاوز کجاست، افزود: بدون شک هرجایی که کار اشتباهی صورت گیرد و هیچ مجازاتی متناسب با آن کار اشتباه برای فرد خاطی در نظر گرفته نشود، امن ترین جا برای یک متجاوز است.

وی در پاسخ به سوال که برای وضع قوانین و جلوگیری از این خطاها چه باید کرد، گفت: بگذارید پاسخ به این سوال را با اشاره به پرونده ای مستند از یکی از نمایندگان صلح جهانی مطرح کنم. در این پرونده خانمی در جریان درگیری با همسرش او را به قتل می رساند. در ادامه دو فرزند این خانم از مادر شکایت کرده و تقاضای قصاص می کنند. هر دو فرزند نیز بسیار مصمم به دنبال اجرای این حکم بوده و هستند و با توجه به همه مداخلات اجتماعی موفق به منصرف کردن این دو فرزند نشده اند. حال سوال اینجاست که اگر این قتل به نحو دیگری انجام می شد، یعنی مردی همسر خود را به قتل می رساند، آیا باز هم فرزندان می توانستند تقاضای قصاص کنند؟

افشارنادری ادامه داد: وقتی به قوانین مراجعه می کنیم، می بینیم اگر مادری به دست همسر خود به قتل برسد، فرزندان هیچ حقی ندارند که از پدر شکایت و تقاضای قصاص کنند و به نظر می رسد این تفاوت قائل شدن در قانون یک کشور، بدون شک بستری را برای وقوع جرایم آماده می کند.

عضو هیات مدیره انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات تاکید کرد: وقتی نگاهی به پیشینه خود در ادبیات، هنجار و مذهب می اندازیم، می بینیم برای جایگاه مادر ارزش و اهمیت ویژه ای قائل شده اند اکنون چه اتفاقی افتاده که تا این اندازه نسبت به ارزش یک زن بی اهمیت می شویم.

افشارنادری با بیان اینکه مسئله مهم و مشکل ساز در جامعه ما، خشونت های ذهنی است خاطرنشان کرد: این خشونت ها برای زنان در جامعه چندین برابر است و باید از خود بپرسیم کودکانی که از چنین جامعه ای برمی خیزند، در آینده چه عملکردی خواهند داشت؟

وی ادامه داد: خشونت خانگی تاثیر منفی بر روی جسم و روان افراد می گذارد و در این فضا کودکی که شاهد خشونت است، همیشه مضطرب و نگران به نظر می رسد و منتظر اتفاق بد یا دیدن یک صحنه خشونت آمیز در زندگی است. حتی زمانی که این کودکان در مدرسه هستند، برای مثال در ذهن خود مجسم می کنند وقتی به خانه بروم شاید شاهد دیدن یک جسد باشم. حال تصور کنید دختری که در چنین جامعه ای رشد می کند، چگونه می تواند روی پای خود بایستد. هنگامی که یک زن مورد فحاشی همسر قرار می گیرد، آیا می تواند مفهوم عشق را احساس کند.

عضو هیات مدیره انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات با بیان اینکه خشونت خانگی پیش زمینه ای است که می تواند انواع اختلالات را در افراد به وجود آورد، افزود: بدون شک این اختلالات مدام خود را در جامعه نشان می دهد. برای مثال زنانی که مورد خشونت قرار می گیرند، قادر نیستند مستقل باشند و از حق خود دفاع کنند.

وی تصریح کرد:  برای قوانین کشور احترام قائل هستیم زیرا در این جامعه زندگی می کنیم و به عنوان یک شهروند تابع قوانین هستیم اما نیاز به یک جامعه شناسی حقوقی به شدت احساس می شود. چیزی که بتواند تاخر فرهنگی و تغییر ماهیت جرم را مطرح کند.

افشارنادری تاکید کرد: به طور قطع باید منطق اجتماعی را در تدوین قوانین مدنظر قرار دهیم و در این راه ترازوی عدالت را برای دادگاه ها در نظر بگیریم. این درحالی است که هرجا منطق و خواست اجتماعی برجسته می شود یا فشار اجتماعی از داخل یا بیرون پیش می آید، تازه تصمیم می گیریم قانون را تغییر دهیم و این منطقی نیست. امروزه محتوا تحت تاثیر صورت قرار گرفته و اصالت صورت به اصالت محتوا چیره شده است.

مدیر گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناس با بیان اینکه در بعضی از فرهنگ ها مشاهده شده که افراد حتی در هنگام نزاع هم با الفاظ محترمانه با هم صحبت می کنند، گفت: اما در جامعه ما هنگام دعوا به دلیل نبود مهارت ها، بروز خشونت آنقدر افزایش پیدا می کند که گاهی موجب آسیب و بروز خشم زیاد می شود. از طرفی بیشتر قتل های زنان به موارد ناموسی ربط داده شده و به این شکل توجیه می شود و قانون باید بتواند جلوی انسان کشی را بگیرد.

وی ادامه داد: خشونت های پنهان ساختار فرهنگی ما را شکل داده و با آموزش درست از طریق رسانه ها باید آگاهی مردم را در این زمینه ارتقاء دهیم. اگر قانون تغیر کند، متعاقب آن فرهنگ هم عوض خواهد شد و ادامه این فرهنگ عوض شده را آموزش صحیح تحکیم می بخشد.

از: فاطمه شیری

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *