پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / آیه مباهله از روشن ترین دلایل حقانیت اهل بیت(ع) است

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / آیه مباهله از روشن ترین دلایل حقانیت اهل بیت(ع) است

 

 

خطیب بارگاه منور امام هشتم(ع) گفت: آیه مباهله از روشن ترین دلایل قرآنی برای اثبات حقانیت اهل بیت(ع) است.

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی کاظمیان پور؛ کارشناس مذهبی ظهر امروز 25 مردادماه در برنامه سخنرانی حرم مطهر رضوی که به صورت تصویری برای زائران پخش شد، به شرح آیه مباهله پرداخت و اظهار کرد: آیه ۶۱ سوره آل عمران از روشن‌ترین دلائل حقانیت اهل بیت(ع) و امیرالمؤمنین(ع) است که در آن رسول اکرم(ص) حضرت علی(ع) را به عنوان «أنفسنا» و حضرت زهرا(س) مصداق «نسائنا» و امام حسن و امام حسین (ع) را به عنوان مصادیق «أبناءنا»، به میدان مباهله برد و با این کار، بار دیگر نشان داد که اهل بیت افضل و برتر از دیگران هستند.
وی با بیان تاریخ وقوع مباهله، افزود: در سال دهم هجرى که پایه هاى حکومت اسلام کاملاً مستحکم شده بود پیامبر اسلام(ص) طی نامه‌ای مسیحیان را به اسلام دعوت کردند، بزرگان مسیحیت افرادی را به عنوان نماینده نزد رسول خدا(ص) فرستادند تا از نزدیک با پیامبر(ص)، مذاکره کرده و دلیل نبوت او را مورد بررسی قرار دهند.
کاظمیان پور گفت: نجرانیان طی جلساتی که با رسول خدا(ص) داشتند درباره حضرت عیسی (ع) بحث کرده و در مورد ایشان از پیامبر اسلام(ص) سوال کردند و حضرت هم از حضرت عیسی(ع) به عنوان بنده و پیامبر خدا یاد کرد و مسیحیان که قائل به ربوبیت ایشان بودند و او را فرزند خدا می‌دانستند، از پاسخ به این استدلال او، درمانده و به انکار شدید آن پرداختند تا اینکه که حضرت محمد(ص) به فرمان خداوند، آنان به مباهله دعوت کردند.
وی با اشاره به اینکه جریان مباهله سند فضیلت و برتری اهل بیت(ع) و امامت بلافصل امام علی(ع) است، افزود: مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه در بیابانی در اطراف مدینه به وقوع پیوست و وقتی مسیحیان، همراهان پیامبر(ص) را دیدند از مباهله هم درماندند و از آن امتناع کرده و عده‌ای اسلام آوردند و برخی هم به دادن جزیه راضی شدند.
سخنران حرم مطهر رضوی عنوان کرد: مباهله پيامبر(ص) با نصرانيان نجران، از دو جنبه نشانگر درستي و صداقت رسول خدا(ص) است اول اینکه محض پيشنهاد مباهله از جانب پيامبر اكرم(ص) خود گواه اين مدعاست، زيرا تا كسي به صداقت و حقانيت خود ايمان راسخ نداشته باشد چنین تصمیمی را نمی گیرد چون می داند که نتيجه مباهله، بسيار سخت و هولناك است و چه بسا به از بين رفتن و نابودي دروغ گو می انجامد. از طرف ديگر، پيامبر(ص)كساني را با خود به ميدان مباهله آورد كه عزيزترين افراد و جگرگوشه هاي او بودند. اين خود، نشان عمق ايمان و اعتقاد پيامبر(ص) به درستي دعوتش مي باشد كه با جرأت تمام، نه تنها خود، بلكه خانواده اش را در معرض خطر قرار می دهد.
کاظمیان پور با بیان اینکه آیه مباهله از مهم ترین ادله قرآنی، در خصوص فضیلت و برتری اهل بیت(ع) است، گفت: روزی مأمون از امام رضا(ع) درخواست کرد که بزرگ ترین فضیلت جدتان امیر المومنین علی(ع) که قرآن بر آن دلالت کند چیست؟ امام رضا(ع) فرمود: «همانا آیه مباهله».

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *