سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - Tuesday 07 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) /پیوست فعالیت‌های آستان قدس رضوی با پشتوانه علمی و فرهنگی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) /پیوست فعالیت‌های آستان قدس رضوی با پشتوانه علمی و فرهنگی
آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به عنوان بزرگترین نهاد و دستگاه موقوفاتی جهان اسلام و منتسب به ساحت مقدس امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، به عنوان عالم آل محمد(ص)، همواره در زمینه انجام فعالیت‌های علمی، فرهنگی، آموزشی، تربیتی و…. شاهد موفقیت‌های قابل توجه و ثمربخش بوده است.

نوزدهم آذرماه، سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) است؛ به همین بهانه آستان نیوز؛ میهمان حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن مهدوی‌ مهر رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بود تا به بررسی سیاستها و برنامه‌های این سازمان بپردازیم.

چابک‌سازی و انسجام فعالیتهای علمی – فرهنگی

وی با بیان اینکه موضوع فعالیت سازمان علمی فرهنگی، پیشینه و سابقه‌ای طولانی در آستان قدس رضوی دارد، گفت: قبل از ابلاغ و اجرای ساختار جدید سازمانی در این نهاد مقدس، سازمان فرهنگی، معاونت علمی و مرکز امور بین‌الملل در آستان قدس رضوی وجود داشتند، ولی در ساختار جدید و به منظور چابک‌سازی و انسجام بیشتر در فعالیت‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، چنین سازمانی تشکیل شد. سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از ابتدای خردادماه سال1399 مطابق با ساختار جدید سازمانی این آستان مبارک تشکیل و شروع به فعالیت کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: این سازمان به موضوعات علمی و فرهنگی متمرکز و فراگیر می‌پردازد و هر فعالیت علمی و فرهنگی که صبغه و وجهه اصلی آن علمی و فرهنگی باشد،در این سازمان مجتمع شده تا اهداف آستان قدس رضوی در حوزه مباحث علمی و فرهنگی به صورت فراگیر و جامع، پیگیری شود و جامه عمل بپوشد.

آستان قدس؛ کانون علم، دانش و فرهنگ

وی ادامه داد: وجود مقدس امام رضا(ع) به تعبیر جد بزرگوارشان حضرت امام جعفر صادق(ع) ملقب به عالم آل محمد(ص) هستند. از طرف دیگر برجستگی‌ها و ویژگی‌هایی که به خاطر شرایط زمان حیات امام هشتم(ع) و اتفاقات و حوادثی که در دوره زندگی ایشان بوجود آمد و وضعیت خلافت حکام بنی عباس و… همگی  اقتضاء می‌کرد تا این صفت و خصوصیت در وجود مبارک حضرت رضا(ع) برجسته شود. از طرف دیگر حضرت ثامن‌الحجج(ع) به عنوان امام گفت‌وگو و قهرمان میدان مناظره و مباحثه با سران ادیان و مذاهب و افکار غیراسلامی بود و در حقیقت ایشان مبتکر گفت‌وگو با اصحاب ملل و ادیان و افکار هستند.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: آنچه باید به آن توجه شود این است که این آستان مبارک باید به عنوان یک مرکز و کانون علمی، دانشی و فرهنگی به حساب آید. مقام معظم رهبری هم در حکم انتصاب تولیت قبلی و فعلی آستان قدس رضوی توجه به مباحث و ظرفیتهای فرهنگی این نهاد مقدس در کشور و جهان اسلام را مطرح کرده اند؛ بنابراین موضوع توجه به فعالیتهای آستان قدس رضوی در حوزه بین الملل نیز از موضوعات اساسی و بسیار مهم است. با این توضیحات، طبعاً پرداختن به موضوع علم و فرهنگ در این آستان مبارک و در کنار این مضجع شریف و مقدس، موضوع برجسته و ویژه‌ای است که بحمدلله اهمیت به این موضوع هم در زمان مسئولیت تولیت فقید؛ مرحوم آیت الله واعظ طبسی(ره) و هم در دوره تولیت سابق؛ حجت الاسـلام والمسلمین رئیسی به خوبی وجود داشته و در زمان مسئولیت حجت الاسلام والمسلمین مروی؛ تولیت معزز و فعلی این آستان مبارک، به این موضوع نیز بیشتر پرداخته شده است.

توجه به فعالیتهای آستان قدس در حوزه بین‌الملل

حجت‌الاسلام مهدوی مهر در ادامه خاطر نشان کرد: امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری نگاه ویژه و خاص همراه با دوراندیشی به جایگاه و فعالیت‌های آستان قدس رضوی داشته و دارند. حضرت امام خمینی(ره)فرمودند: «اصلاً آستان قدس مرکز ایران است». مرکزیت دراین جمله مربوط به مباحث جغرافیایی و سیاسی و اجتماعی نیست، آنچه باید به آن توجه شود این است که این آستان مبارک باید به عنوان یک مرکز و کانون علمی، دانشی و فرهنگی به حساب آید.

وی افزود: مقام معظم رهبری هم در حکم انتصاب تولیت قبلی و فعلی  آستان قدس رضوی، توجه به مباحث و ظرفیت‌های فرهنگی این نهاد مقدس در سطح کشور و در جهان اسلام را مطرح کرده‌اند؛ بنابراین موضوع توجه به فعالیت‌های آستان قدس رضوی در حوزه بین‌الملل نیز از موضوعات اساسی و بسیار مهم است.

فعالیت‌های آستان قدس رضوی باید دانش بنیان باشد

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی معتقد است که فعالیت‌های آستان قدس رضوی باید دانش بنیان باشد، یعنی علت و توجیه علمی در هر فعالیتی باید به پیوست مشخصات و خصوصیات آن فعالیت وجود داشته باشد،زیرا اگر هر کاری با پیشتوانه علمی انجام شود، ماندگار و قابل ارتقاء و توسعه است وگرنه آن کار پایه‌ و اساسی نداشته و به فراموشی سپرده می‌شود.

وی اظهار کرد: بعد از اینکه ساختار جدید سازمانی این نهاد مقدس ابلاغ شد، نخستین وظیفه سازمانها و بخش‌های آستان قدس، تهیه  وسیاست‌های کلان حوزه های مختلف در چارچوب سیاست‌های کلان آستان قدس  تعیین شد که این سیاست‌های کلان،  براساس چشم‌انداز و مأموریت کلان آستان قدس  رضوی و ارزش‌ها و اصول اساسی این آستان مبارک خواهد بود و برنامه‌ها به سه برنامه «بلند مدت» (20 سال به بالا) ،«میان مدت» (5 ساله) و «کوتاه مدت »که با عنوان برنامه سالانه است،تقسیم می‌شود. ک

حجت‌الاسلام مهدوی مهر ادامه دادبرای سال 1400 یک برشی از برنامه 5 ساله تهیه می‌شود که خود این برنامه، فصل و بخشی از فصول برنامه 20 ساله خواهد بود.تمامی این اقدامات با نگاه تولیت محور و در راستای اوامر و ابلاغات تولیت محترم آستان قدسکه به سازمان علمی و فرهنگی ارسال داشته‌اند، خواهد بود.

استمرار نگاه نخبگانی

وی گفت: موضوع پرداختن به نخبگان و نگاه نخبگانی موضوعاتی نیست که در یک یا چند سال به آنها پرداخته شده و سپس تمام شود بلکه یک برنامه‌سازی و جاری در همه سال‌ها است و نگاه نخبگانی و توجه به برجستگان باید به صورت مداوم و مستمر انجام شود. ما برای بحث نخبگان باید ساختار متناسبی را ترسیم کنیم و در فواصل زمانی مربوط چنانچه نیاز به بازبینی ویا ارتقاء داشته باشد، موارد لازم در آن لحاظ شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: نخستین  اقدام در این رابطه، بحث تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورز و گروه‌های مشورتی از بین افراد برجسته و فرهیخته کشور از مراکزی همچون حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مراکز اجرایی و… است و ضمن اینکه بهره‌مندی از نظرات افراد فرهیخته و اندیشمند تنها مربوط به داخل کشور نبوده بلکه از نظرات افراد خارج از کشور که دل در گرو آرمان‌های آستان قدس دارند و از نظرات اصحاب فکر و اندیشه و علم نیزاستفاده می‌کنیم.

وی افزود: معاونت بین‌الملل آستان قدس رضوی زیر مجموعه این سازمان بوده و قرار است از ظرفیت‌های فکری و اندیشه‌ای و علمی کشور، جهان اسلام و دنیا با توجه به خصوصیات و دستورالعمل‌های تبیین شده، استفاده شود. بحث خادم علمی این آستان مقدس، از دیگر موضوعاتی است که دراین زمینه پیش بینی شده و شخصیت‌های برجسته جهان با افتخار در این آستان ملکوتی حاضر به خدمت بوده و از این طریق می‌توانیم ظرفیت‌های علمی کشور ودنیا را برای ارتقاء فعالیت‌های آستان قدس رضوی بکار گیریم.

اولویت‌بندی صحیح  برنامه‌های علمی و فرهنگی در بستر زمانی معقول

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تاکید کرد: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب صادره از سوی مقام معظم رهبری و با مشارکت خود دوستان در این نهاد مقدس و در بخش‌های گوناگون باید پیوست‌های مربوط به فعالیت‌های بخش‌های گوناگون با پشتوانه علمی و فرهنگی تهیه شود در همین راستا نشست‌های فرهنگی با مسئولین عالی رتبه  در آستان قدس را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی با ذکر یک نکته ضروری گفت: آستان قدس رضوی سابقه بیش از هزار سال دارد که به تدریج و در دوره‌های گوناگون سامان گرفته و امروز آستان قدس یک سازمان بزرگ در ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی، دینی، مذهبی ، اقتصادی و… است و تهیه پیوست‌های علمی و فرهنگی برای چنین دستگاه و مجموعه بزرگی باید در یک بستر و پروسه زمانی معقول و با اولویت‌بندی صحیح انجام شود. ما در صدد این کار هستیم  تا با کمک مسئولان بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی، پیوست‌های فرهنگی و علمی را تهیه کنیم.

اثر گذاری زیارت با معرفت

حجت‌الاسلام مهدوی مهر به اثرگذاری زیارت با معرفت اشاره کرد و با بیان روایتی از امام رضا(ع) با این مضمون که اگر مردم به زیبائی کلام و  قله‌های دانش ومعارف حضرات معصومین (ع) برسند حتماً از این ذوات مقدس پیروی می‌کنند، گفت: خداوند انسان را با فطرتی آفریده است که زیبایی را دوست دارد. ما باید زلال بودن و زیبایی کلام حضرات معصومین(ع) را به عموم مردم و علاقه‌مندان نشان دهیم.

وی ادامه داد: در این صورت خود مردم به معنای عام (نه تنها اهل کتاب، یا شیعه، یا سنی و…) به دنبال  اطاعت و پیروی از این سخنان بی نظیر خواهند رفت. هر چه معرفت و بصیرت نسبت به جایگاه و سخنان وسیره حضرات معصومین (ع) بیشتر شود، آنگاه زیارت اثرگذارتر خواهد بود یعنی زیارت اثرگذار معصومین(ع) منوط به معرفت صحیح و درستازآن معصوم(ع) است.

این مقام مسئول وظیفه اصلی‌ این سازمان را معرفت‌افزایی ذکر کرد و گفت: ما باید یک کار فوق‌العاده انجام دهیم که معارف و سیره حضرت رضا(ع) در مرزهای مشهد ،استان خراسان رضوی و ایران محصور نشود .به عبارت دیگر مرقد مطهر ومضجع شریف امام رضا(ع) در مشهد است وگرنه کسی که در پاکستان، هندوستان، آسیای دور، اروپا ، آمریکا و در هر کجای دنیا به سر می برد و دل در عشق به آن حضرت دارد و ما که در مشهد و به زیارت امام هشتم(ع) میرویم همگی جزو جزو ارادتمندان آن حضرت محسوب می‌شویم.

توجه به بُعد جهانی امام رضا(ع)

وی عنوان کرد: ما باید امام رضا(ع)، حرم مطهر رضوی و آستان مبارک ایشان را در ابعاد جهانی معرفی کنیم و به بُعد جهانی امام رضا(ع) توجه کنیم. مردم دنیا حق زیادی به گردن آستان قدس رضوی دارند و ما باید زمینه ارتباط و آشنایی عموم مردم با این نورمقدس و بهره‌مندی از انوار این مضجع شریف رافراهم کنیم.

حجت الاسلام مهدوی مهر تصریح کرد: باید این تفکر توسعه یابد تا از شهرها و کشورهای مختلف دنیا مردم بتوانند راحت به مشهد مشرف شوند و زیارت کنند؛ باید از طریق فضای مجازی، خدمات الکترونیکی، ماهواره، رسانه‌های ارتباط جمعی، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسانها و… در راستای ارتباط با حرم مطهر امام هشتم(ع) و معرفی این حرم مطهر به نحو شایسته و و همچنین معرفت‌افزایی و اثرگذاری زیارت، در اباعد جهانی فعالیت کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *