شنبه 22 اردیبهشت 1403 - Saturday 11 May 2024

حبس خبرنگاران ویتنامی به جرم “نقض حقوق دموکراتیک”

حبس خبرنگاران ویتنامی به جرم “نقض حقوق دموکراتیک”

دادگاهی در ویتنام پنج خبرنگار این کشور را به جرم “نقض حقوق دموکراتیک” به حبس محکوم کرد و باعث انتقادهای آمریکا شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت ویتنام اغلب اقداماتی سرسختانه در قبال مخالفانش انجام داده که شامل زندانی کردن فعالان، خبرنگاران و هر منتقدی با مخاطبان زیاد در فیسبوک می‌شود.

منتقدان می‌گویند که دولت ویتنام از زمان انتخاب مجدد “نگوین فو ترونگ” به عنوان رهبر حزب کمونیست این کشور پس از جلسه غیرعلنی کنگره در اوایل سال جاری میلادی، رویکردی بسیار سرسختانه در قبال مخالفان در پیش گرفته است.

پنج خبرنگار فعال در یک صفحه خبری شهروندی روز پنجشنبه از سوی دادگاهی در شهر جنوبی ویتنام محکوم شدند.

“ترونگ چائو هو دان”، موسس صفحه فیسبوکی “بائو ساچ” که در وب‌سایت کلین نیوزپیپر “The Clean Newspaper” ترجمه می‌کند و پست‌هایی درباره مسائل داغ اجتماعی منتشر می‌کند، به چهار سال و نیم حبس محکوم شده است.

آژانس خبری دولتی ویتنام نیز گزارش کرد: مقالات نوشته و منتشر شده از سوی این خبرنگار باعث نگرانی دولت شده است.

همچنین دیگر خبرنگاران به دو تا سه سال حبس محکوم شده‌اند. تمامی این پنج نفر از فعالیت در عرصه خبر برای سه سال منع شده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: این احکام جدیدترین مشکل‌سازی برای اصحاب رسانه بازداشت شده و هر شهروند ویتنامی است که در آزادی بیان و رسانه دست دارد.

وی افزود: ما درک می‌کنیم که این گروه از خبرنگاران بر گزارش تحقیقی در مورد فساد متمرکز شده‌اند، که البته جرم نیست. ایالات متحده از مقام‌های ویتنامی می‌خواهد که این پنج روزنامه‌نگار و تمام کسانی را که به ناحق بازداشت شدند، آزاد کنند و به همه افراد در ویتنام اجازه دهند نظرات خود را آزادانه و بدون ترس از انتقام بیان کنند.

ویتنام از بین ۱۸۰ کشور، مقام صد و هفتاد و پنجمی را در شاخص ۲۰۲۱ آزادی رسانه‌های جهان خبرنگاران بدون مرز دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *