جمعه 21 اردیبهشت 1403 - Friday 10 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / فقرزدایی اصلی ترین مأموریت خادمیاران رضوی منطقه 4 کرمان در سالی که گذشت

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / فقرزدایی اصلی ترین مأموریت خادمیاران رضوی منطقه 4 کرمان در سالی که گذشت
خدمت به محرومین با نام متبرک امام رضا(ع)، افتخار چند ساله ای است که نصیب خادمیاران جای جای کشور شده است.

استان پهناور کرمان نیز با تشکیل کانون های محله ای و موضوعی، در دستگیری از نیازمندان جزء استان های پیشگام محسوب می شود. در این استان، بر اساس اهداف از قبل معین شده و رسالتی که بر عهده خادمیاران رضوی گذاشته شده است در مناطق مختلف هر شهر کانون ‌های محله ای به وجود آمد تا خادمیاران حول محور هر کانون به فعالیت بپردازند و در مسیر خدمت رسانی به محرومین قدم بردارند. خادمیاران رضوی منطقه ۴ کرمان نیز به نیابت از حضرت رضا علیه السلام در راستای خدمت رسانی و دستگیری از محرومین در حوزه های مختلف گام های مثبتی برداشته اند. طوری که تا کنون خدمات متنوعی در منطقه ۴ در حوزه های مختلف به ویژه محرومیت زدایی و توسعه فرهنگ رضوی ارائه شده است. محمدرضا ایرانمنش؛ مسئول کانون های خدمت رضوی منطقه ۴ کرمان در گفتگو با آستان نیوز، گزارشی از فعالیت‌ کانون های محلی این منطقه را در سال ۹۹ ارائه کرد که به شرح زیر است.

خدمت مریدانه

ایرانمنش در این رابطه گفت: «سال گذشته شیوع ویروس کرونا منجر به قطع شدن درآمد بسیاری از خانواده ها در سطح منطقه شد و خادمیاران رضوی بیشتر از قبل تلاش کردند که در جهت دستگیری از محرومین و یاری رساندن به نیازمندان قدم بردارند. در راستای توسعه خدمت محرومین و نیازمندان، خادمیاران‌ رضوی خدمات شایسته ‌ای را به عشق امام رضا علیه السلام در طول سال ۱۳۹۹ ارائه کردند‌ چرا که خدمتگزاران امام هشتم(ع) عنایت ویژه مردم به ساحت مقدس آن حضرت را بسیار با اهمیت می دانند و یقین دارند خدمت به امام رضا علیه السلام و عاشقان حضرت با هر توانایی در حوزه های مختلف خدمتی مریدانه و شایسته محسوب می شود.»

ترویج فرهنگ رضوی

مسئول کانون های خدمت رضوی منطقه ۴ کرمان با اشاره به هدف انجام کار فرهنگی و ارتقای فرهنگ و نشر ارزش ‌های اسلامی در جامعه بیان کرد: «تمام فعالیت های خادمیاران رضوی به نیت سلامتی آقا امام زمان(عج) و ترویج سیره عملی امام رضا(ع) انجام شد. به همین منظور، با به کارگیری شیوه‌ های جدید در بزرگداشت مناسبت ‌های ملی و دینی برای توسعه فرهنگ رضوی بیش از پیش تلاش شد. هر چند سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا و به علت محدودیت‌ های اعمال شده برای سلامتی مردم متأسفانه حضور و تجمع ویژه ای صورت نگرفت، ولی با شیوه‌ های جدید در ترویج و بزرگداشت مناسبت ‌های ملی و دینی، خادمیاران رضوی تلاش خود را کردند این مراسم در فضای باز با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود. طوری که در سال ۹۹ بزرگداشت مناسبت های مذهبی و اجرای برنامه های تبلیغی ۳۰۰ مورد و با اعتباری بالغ بر 6 میلیارد ریال در منطقه ۴کرمان صورت پذیرفت.»

توفیق یاری رسانی

ایرانمنش با بیان حدیثی در اهمیت و ثواب رفع گرفتاری مؤمنین از امام صادق(ع) که فرمودند: «هر مؤمنی گرفتاری مؤمنی را برطرف کند، خداوند هفتاد گرفتاری دنیا و آخرت را از وی دور می‌کند.» اظهار داشت: «خادمیاران رضوی با این تفکر که وقتی خداوند توفیق یاری ‌رسانی به نیازمندان را نصیب هر فردی می ‌کند، باید شب و روز شکر کند که او را واسطه این کار قرار داده و برای خدمتگزاری به همنوعان پسندیده است، در تهیه و توزیع بسته های ارزاق و غذای نذری به خانواده های محروم به تعداد 300 مورد با اعتباری بالغ بر 1 میلیارد و 200 میلیون ریال مشارکت کردند. همچنین در توزیع 1500 بسته گوشت با صرف هزینه ای بیش از 2 میلیارد و 250 میلیون ریال توانستند نقش موثری داشته باشند. خادمیاران رضوی منطقه 4 کرمان، در اجرای طرح سفره مهربانی با موضوع توزیع نان متبرک رضوی برای خانواده های بی بضاعت نیز در تهیه و توزیع نان صلواتی به میزان‌ ۱۶۴۰ عدد به مبلغ 2 میلیون و 664 هزار ریال در رفع گرفتاری نیازمندان همت گماشتند.»

اصلی ترین ماموریت

مسئول کانون های خدمت رضوی منطقه ۴کرمان ریشه کنی فقر و محرومیت ‌زدایی در تمامی زمینه‌ ها به ویژه اعتقادی، فرهنگی و عمرانی را یکی از مواردی دانست که خادمیاران رضوی به آن توجه ویژه دارند و با توجه به امر محرومیت زدایی و گام نهادن در این مسیر آن را از اصلی ترین ماموریت های خود می دانند و با عشق و علاقه به ساحت مقدس علی بن موسی الرضا(ع) به یاری همنوعان خود شتافته اند‌. در همین راستا در قالب اردوهای جهادی و اجرای هدف های عمرانی و تعمیر منزل مسکونی برای نیازمندان از ابتدای سال ۱۳۹۹ خادمیاران رضوی منطقه 4 کرمان، تعمیر و ساخت منازل محرومین را در این منطقه با ساخت سرویس بهداشتی، حمام و… برای محرومین و مسکن شامل 40 خانواده با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال به اجرا در آوردند.

جذب ظرفیت جوانان

ایرانمنش تأکید کرد: «کانون های خدمت رضوی در زمینه فرهنگی و هنری حلقه وصلی هستند که بسیاری از ظرفیت های جوانان را کشف می کنند. طوری که اجرای برنامه های ویژه نوجوانان و جوانان در مساجد و در محل کانون های خدمت رضوی در مناسبت های مختلف و برنامه های گوناگون، بستر مناسبی برای ظهور استعدادهای جوانان در رشته های مختلف فرهنگی و هنری است. زیرا نسل جوان علاقه مند به این حوزه است و با حضور در مساجد، مشارکت گسترده تری در برنامه ها خواهد داشت. برنامه هایی که سال گذشته توسط خادمیاران این منطقه برای نوجوانان و جوانان رضوی انجام شده است، عبارتند از: برگزاری نماز جماعت، تشکیل و تقویت کتابخانه، برگزاری مسابقات کتابخوانی، قصه نویسی، بیان آثار معنوی زیارت امام رضا(ع)، تشویق و تحسین جوانان به کار اردویی با اعطاء جایزه های متنوع و… که هر یک راهکاری عملی برای جذب نوجوانان و جوانان به سوی فرهنگ رضوی بود.»

خدمات پزشکی

مسئول کانون های خدمت رضوی منطقه ۴کرمان یکی از مهم ‌ترین فعالیت های کانون های خدمت رضوی منطقه را ارائه خدمات در حوزه سلامت به افراد بی ‌بضاعت در مناطق محروم دانست و ابراز کرد: «با اجرای این طرح اقدامات ارزشمندی در حوزه درمان بیماران محروم در استان انجام شد و حدود ۶۰ خانوار نیازمند به مبلغ 1 میلیارد و 400 میلیون ریال تا کنون  از طرح خدمات پزشکی و ویزیت رایگان بهره مند شدند. در این طرح که با استقبال چشمگیر همراه بود، افراد محرومی که توانایی مالی نداشتند، به لطف حضرت رضا(ع) توانستند از خدمات این خادمیاران بهره ‌مند شوند و امیدواریم با اجرای طرح ویزیت رایگان در این منطقه در آینده نزدیک بتوانیم شاهد ارائه خدمات بهتر و بیشتر توسط کانون خادمیاران سلامت باشیم. همچنین خادمیاران در حوزه مشاوره و ایجاد فضایی برای ارائه خدمات تخصصی مشاوره به محرومین چندین مورد را تحت حمایت قرار دادند.»

ایرانمنش در پایان گفت: «خوشحالیم که طی این مدت، زیر پرچم مطهر امام رضا(ع) و به عنوان خادمیار توانسته ایم به مستضعفان این مناطق در سایه توجهات امام رئوف(ع) خدمت کنیم و در سال جدید نیز با توان و تلاشی بیشتر به این مهم خواهیم پرداخت.»

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *