سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - Tuesday 07 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / شب‌نشینی کودکانه با فرزندان امام رضا(ع) 

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / شب‌نشینی کودکانه با فرزندان امام رضا(ع) 

این بار قرعه دیدار و مهمانی تولیت آستان قدس رضوی با جمعی از کودکان بی‌سرپرست شهر بهشت به شب یلدا افتاد. کودکانی که بیشتر از سه یا چهار شب یلدا را به عمر خود ندیده‌اند و بعید است خاطره شیرینی از آن در کنار خانواده خود داشته باشند ولی از شوروشوق مهمانی امسالشان، به نظر می‌رسد که خاطره یلدای فاطمی در کنار حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در میان گنجینه ذهنشان به یادگار بماند.

به گزارش آستان نیوز، بازدید دیگری از سلسله دیدارهای حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی از مراکز تحت نظارت بهزیستی خراسان رضوی هم‌زمان با شب یلدا انجام شد و ایشان ساعتی هم‌نشین کودکان و خدمه مؤسسه خیریه سراج رضوی توس شدند.

شبی به بلندی آرزوها
سفره یلدایی مفصلی مملو از میوه و شیرینی و شکلات آماده‌شده و بچه‌ها لباس‌های نو پوشیده و بی‌صبر شروع مهمانی هستند. پیش از رسیدن مهمانان، چند شعر را همراه مربیان می‌خوانند تا در حضورشان بخوانند. اما شعری به مناسبت شب یلدا از همه شنیدنی‌تر است: «به به چه شب خوب و عالی/ شبی به نام یلدا/ بلندترین شبِ سال …»
روی میز پذیرایی یلدا، چند برگ نقاشی هم به چشم می‌خورد که مربی می‌گوید: «این‌ها تصویری از آرزوهای بچه‌های ماست که برای هدیه دادن به تولیت آستان قدس کشیده‌اند.» روی هرکدام طرحی بود؛ یکی پارک بازی، یکی خوراکی‌های موردعلاقه‌اش، دیگری اسباب‌بازی و یکی هم‌آرزوی رفتن به مسافرت دارد … ولی بیشتر بچه‌ها نقشی خیالی از مادر و یا پدر خود کشیده بودند که دست در دست او داشتند و آرزو می‌کردند که هر چه زودتر به دامنشان برگردند. والدینی که به دلایل مختلف ازجمله اعتیاد و یا بند زندان گرفتار هستند و بچه‌ها به‌ناچار تا رفع گرفتاری‌هایشان تحت سرپرستی مراکز بهزیستی زندگی می‌کنند.
از بچه‌ها می‌پرسم که خاطره‌ای از حرم حضرت رضا(ع) دارند که به خاطر کم سن و سالی چیزی یادشان نبود. اما یکی از بزرگ‌ترین بچه‌ها که دست گل استقبال را هم به دستش داده بودند گفت: من آیدا خانم هستم. یادمِ یک‌بار که رفته بودم حرم، کبوترهای زیادی دیدم که ازشون خوشم اومد. از خود حرمم خوشم اومد. از امام رضا(ع) خواستم که آرزوم رو که میخوام زودتر پیش مامان و بابام برگردم، برآورده بکنه. آخه من هر چی از خدا میخوام بهم میده.

کار بزرگ تربیت
در میان بازی و همهمه بچه‌ها به سراغ مدیرعامل مؤسسه می‌روم که مشغول تدارک مهمانی یلدا است. علیرضا صدری که خودش در شمار خادمان باسابقه اداره آگاهی حرم مطهر رضوی است، در رابطه باسابقه آغاز فعالیت مؤسسه می‌گوید: 12 سال از شروع روزی که زیر سایه حضرت رضا(ع) این مجموعه را افتتاح کردیم می‌گذرد ولی مثل همان روزهای اول، با تعهد و مسئولیت برای رشد و پرورش جمعی از فرزندان امام رضا(ع) تلاش می‌کنیم. در حال حاضر مسئولیت نگهداری از 15 دختر و پسر 3 تا 6 ساله مجهول‌الهویه، بی‌سرپرست و بد سرپرست را عهده‌دار هستیم که در طول سال به‌مرور برخی به دامن خانواده خود برمی‌گردند و بعضی‌ها به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند.
او ضمن تأکید بر تربیت توأمان دینی و اجتماعی این کودکان توضیح می‌دهد: باوجود 8 مربی خانم با تخصص‌های مختلف مددکار، روانشناس، کارشناس دینی و مسئول فنی است. با توجه به سن پایین این کودکان اقتضائات تربیتی خاصی را باید برای نگهداری از آن‌ها در نظر داشته باشیم. چون بچه‌های زیر 6 سال نیاز عاطفی شدیدی به پدر و به‌خصوص مادر دارند و از طرفی، دچار تعارضات خانوادگی زیادی هستند؛ همین نکات کار ما و مربیان را برای رشد و تربیت درست آن‌ها دشوارتر می‌کند. بااین‌همه، با مهر و محبت مربیان در کنار آموزش‌هایی دینی و اجتماعی که می‌گذرانند، به‌خوبی بزرگ می‌شوند تا به‌زودی تحویل خانواده‌هایشان شوند.

هم‌نشینی با فرزندان امام رضا(ع)
بالاخره انتظار بچه‌ها به سرآمد، مهمانان از راه رسیدند و بچه‌ها که مشغول بازی و شعر خواندن بودند، به سمت حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی دویدند. یکی از دخترها و یکی از پسرها به نمایندگی از بقیه بچه‌ها، دسته‌گل‌هایی را به تولیت آستان قدس هدیه کردند و با ابراز محبت ایشان جواب گرفتند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی خیلی زود به محاصره بچه‌ها درآمد. هرکدام جلوتر می‌آمدند تا زودتر از دیگران به او سلام بدهند و در مقابل، مورد مهر و لطف قرار بگیرند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی نیز با دیدن بچه‌ها، یک‌یکشان را بوسیدند و مورد تفقد قرار دادند.
این سلام و احوال‌پرسی پرشور و پرسروصدا دقایقی طول ‌کشید تا بالاخره بچه‌ها رضایت دادند که بنشینند. به‌محض نشستن تولیت آستان قدس، دور او حلقه زدند و به‌آرامی شروع به گپ‌وگفت با او شدند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با لحن گرمی اسم بچه‌ها را پرسید و دوباره همهمه فضای سالن را فرا گرفت؛ چراکه هرکدام می‌خواستند جلوتر از بقیه خود را به مهمان‌ شب یلدایشان معرفی کنند. بچه‌ها خیلی زود حس نزدیکی با تولیت آستان قدس پیدا کرده و او را عمو خطاب کردند: «عمو؛ من محمدم، من ابراهیم هستم، منم آیدام و…»
در این میان، یکی از بچه‌ها خطاب به تولیت آستان قدس رضوی گفت: «آمدی به ما که بچه‌های خوبی بودیم، جایزه بدی؟!» و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در پاسخش گفت: «بله عزیزم. حتماً» و ظرفی از شکلات‌های رنگی را برداشتند و پیش روی یکایک بچه‌ها تعارف کردند. با شیرین شدن کام بچه‌ها و صمیمی‌تر شدن فضای مهمانی، فرشته، کوچک‌ترین عضو «خانه سراج» بلند شد و روی زانوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی نشست و خودش را معرفی کرد و ایشان با دست کشیدن بر سرش او را مورد لطف قراردادند.
از بین بچه‌ها، رحمان که بزرگ‌تر از بقیه به نظر می‌رسید، بلند شد و نقاشی خود را که رویش یک ون آبی‌رنگ بزرگ و گوشه دیگرش حرم امام رضا(ع) دیده می‌شد، به تولیت نشان داد و گفت: میدونی آرزوم چیه؟ می‌خوام یه ماشین بزرگ بخرم و همراه همه بچه‌ها بریم حرم!» و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در جوابش گفت: «آفرین، إن شاء الله … رفتید حرم التماس دعا.»

خدمت به ایتام زیر سایه امام رئوف
در این اثنا، حمیدرضا صدری مدیر مؤسسه ضمن خوشامدگویی، خطاب به تولیت آستان قدس با اشاره‌ای به شرایط مؤسسه سراج رضوی بیان می‌کند: به خانه فرزندان خودتان خوش آمدید. این مجموعه که متبرک به نام حضرت رضا(ع) است و در میان خدمه، جمعی از خادمان بارگاه منور رضوی مشغول خدمت به کودکان بی‌سرپرست هستند، هم‌زمان با ولادت حضرت رضا(ع) در تاریخ 8/8/1388 و با سرپرستی 8 کودک شروع به کارکرده که ما این آغاز مبارک را به فال نیک گرفتیم تا همواره زیر سایه امام رئوف خدمت‌گزاری کنیم.
او با تأکید اضافه می‌کند: ما در این مؤسسه تلاش کردیم که بچه‌ها احساس خانه را داشته باشند و خودمان نیز مثل فرزند خودمان با آن‌ها رفتار می‌کنیم تا باوجود همه ناهنجاری‌هایی خانوادگی، مثل افراد معمولی بزرگ و وارد جامعه شوند.

مشهدالرضا(ع)؛ خانه فرزندان کشور
در ادامه توضیحات آقای صدری، مسعود فیروزی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز به‌عنوان یکی از میزبانان این مهمانی شبانه، با تقدیر از رویکرد حمایت‌گرانه آستان قدس رضوی از مراکز بهزیستی خطاب به تولیت آستان قدس بیان می‌کند: یک هزار و 700 مددجو در92 مرکز خیریه تحت سرپرستی بهزیستی هستند و بیش از 50 درصد خانه‌های نگهداری از فرزندان بی‌سرپرست در خراسان رضوی است.
وی تصریح می‌کند: تلاش ما و همه خادمان مراکز ایتام این است که بهترین شرایط را برای رشد و پرورش آن‌ها در فضایی شبیه خانه مهیا کنیم و با کمک به توانمند کردن کودکان و مرتفع شدن مشکلات خانواده‌های آن‌ها، هر چه زودتر به دامن خانه و خانواده خود بازگردند.

شیرین‌ترین شب سال
پس از ساعتی شب‌نشینی و هم‌جواری با این میزبانان خردسال، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی شروع به تقسیم هدایا کردند. کیف‌های پر از خوردنی‌های یلدایی و دیگر هدایا را از اسباب‌بازی تا لباس گرم به دست بچه‌ها می‌دادند و آن‌ها با گرفتنشان سرشور آمده و از ایشان تشکر می‌کردند: «ممنون عمو از هدیه ‌قشنگت» و ایشان در جواب می‌گفت: بفرمایید، قابل شما را ندارد.
ولی وقتی بیشتر سر ذوق ‌آمدند که سر کیف‌ها را که مملو از خوردنی‌های شیرین بود، باز ‌کردند و فوراً مشغول خوردن شدند. ابراهیم، یکی از بچه‌ها که از گرفتن کیف هدایا سر شوق آمده بود، جلو رفت و صورت تولیت آستان قدس را بوسید و گفت: «عمو، دست دارم». به تبعیت از او، دیگر بچه‌ها یکی پس از دیگری با گرفتن هدیه‌شان این کار را تکرار کردند.
پس از بچه‌ها، نوبت به تقدیر از خدمات مدیر و مربیان می‌رسد. تولیت آستان قدس ضمن تشکر و قدرشناسی از تک‌تک اعضای مؤسسه سراج رضوی، بسته‌ای از هدایا حاوی روسری، عطر، کارت هدیه، نمکدان و بسته‌ای نمک متبرک، چند فیش مهمانسرای حضرت رضا(ع) را تقدیم می‌کردند.
اما در بخش پایانی این مهمانی شبانه، یکی از بانوان مجموعه که به‌تازگی صاحب کودکی شده بود، از حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی درخواست کرد تا در گوش دخترش، «آوا» اذان بگویند که با موافقت ایشان روبرو شد. ایشان نیز پس از قرائت اذان در گوش نوزاد، از درگاه حضرت حق برای کودک و والدینش طول عمر باعزت درخواست و آرزو کرد که این فرزند مایه روشنایی دل پدر و مادرش شود.
سپس تولیت آستان قدس رضوی از کل مجموعه و امکانات آن بازدید به عمل آوردند و دقایقی نیز شنونده دغدغه‌ها و مشکلات مدیریت بودند. خیلی زودتر از آن‌که بچه‌ها متوجه شوند، وقت مهمانی یلدا به سرآمد و بعد از تشکر از هدایا و در آغوش گرفتن تولیت آستان قدس، با گرفتن عکسی به یادگار با او خداحافظی کردند. خاطره‌ای شیرین که با عکسی از این شب طولانی برای همه عمر برایشان باقی ماند.

گزارش سارا صالحی

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *