دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - Monday 06 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / یک عالَم بدهکار این خانواده است

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / یک عالَم بدهکار این خانواده است

میرداماد اعتقاد به فلسفه خدمت و باور نوکری را زمینه گسترش پویش همه خادم الرضاییم دانست و ضمن بیان آداب زیارت در زمان حضور در حرم، به پویش چهارشنبه های امام رضائی و لزوم معرفت افزایی در باب شناخت حق امام اشاره کرد.

سید مهدی میرداماد، مداح اهل بیت(ع) که در حرم مطهر رضوی اجرای برنامه دارد در گفت و گو با آستان نیوز پیرامون خدمت به زائران و مجاوران امام رضا(ع) و زیارت حضرت بیان داشت: به اعتقاد من اگر فلسفه خدمت و باور نوکری در وجود هر انسانی متبلور شود، به همان شکلی که زیارت محصور به مکان و زمان نیست و از روایات اینگونه استنباط شده، بُعد منزل در سفر روحانی و معنوی مانع نیست؛ امکان خدمت نیز در هرجایی وجود دارد.

وی افزود: امام صادق(ع) به مسمع بن عبدالملک فرمودند هر شب جمعه روی پشت بام خانه ات، رو به قبله سه مرتبه بگو صل الله علیک یا اباعبدالله، آنگاه تو زائری و اسمت به عنوان زائر ثبت می شود.

وی ادامه داد: وقتی این حجاب ها وجود ندارد شما هر زمانی و در هر مکانی می توانید خدمتگزار و خادم امام رضا(ع) باشید، آن هم این حضرتی که دربارش دربار سلطانی است و محدودیتی ندارد.

میرداماد گفت: قطعا این عنوان همه خادم الرضائیم نگاه بسیار ویژه‌ای است اگر هر فردی در زندگی خود، در محل کار خود، در محله خود، در اداره خود، در مسجد محله خود، در هیات خود، احساس کند که در محضر امام رضا(ع) است و می تواند در هر زمینه ای کاری انجام دهد، او خادم الرضا(ع) است.

وی افزود: امیدوارم این باور در نسل جوان ما، تقویت شود که این نسل آینده کشور را می سازد و این اعتقاد و باور می تواند ضمانت کند این نسل درست هدایت شود و از آفت ها و بلایا محفوظ باشد.

میرداماد با اشاره به داستان صله و تفضل امام رضا(ع) به دعبل گفت: قطعا داستان دعبل یک حقیقت بسیار شیرینی است در زندگی ما که ادعا می کنیم جزو مرثیه سراها و مداحان حضرت هستیم. البته بیشتر در حد ادعاست. اما در مجموع به اعتقادم این خاندان بدهکار کسی نیستند، یک عالَم بدهکار این خانواده است.

وی افزود: من خودم نزدیک به ۲۰ سال است که در حرم امام رضا(ع) مشغول دعا و روضه خوانی هستم به عینه در زندگی خودم دیده ام که آن چیزی که شاید فراتر از استحقاق من، فراتر از لیاقت ام است حضرت به من عنایت کرده‌اند.

میرداماد در ادامه گفت: امام رضا(ع) کسی است که یک زیارت را سه بار برمی گرداند شاید برای یک شعر ده برابر پاداش به شاعر آن عنایت کند، دعبل چند بیت بیشتر نخواند حضرت چه هدایایی به او داد، از عبای خود حضرت تا هدایای مادی و دنیوی، که این نشان دهنده اهمیتی کاری است که برای ائمه(ع) می کنیم چرا که حضرات می بینند و می دادند.

وی افزود: بنابراین ما باید متوجه باشیم و باور کنیم که این هدایا فقط از دست خود حضرات می رسد و نگاه مان به دست دنیوی کسی نباشد که قطعا خودشان بارها و بارها نشان دادند که به این مهم بسیار اهمیت می دهند.

این مداح اهل بیت در باب زیارت در حرم و حضور قلب با اشاره به این موضوع که برخی در این مکان به وسیله گوشی همراه یا مواردی دیگر غافل از فرصت و نعمت حضور در حرم می شوند گفت: قطعا شیطان بیکار نمی ماند در این موقعیت ها و این شرایط بیشتر وسوسه می کند، باید خود شخص به این مهم برسد که وارد چه حریمی شده است و من توصیه ام به جوان هاست که این گوشی همراه بیشتر مواقع انسان را از معنویت، کتاب خواندن، زیارت خواندن دور می کند.

وی در باب آداب زیارت گفت: وقت ورود به حرم، با ادب وارد شویم، از همه این مسائل که سبب غفلت است دور شویم و حال که توفیق زیارت از نزدیک را داریم، کاری نکنیم که آنهایی که از بعید زیارت می کنند به عنوان زائر نوشته شوند اما ما که رنج سفر به خود دادیم و توفیق حضور داریم زائر حضرت محسوب نشویم!

میرداماد ادامه داد: زمان حضور در حرم مشغول دعا شویم و زیارات وارده نظیر جامعه و زیارت امین الله بخوانیم و وقت خود را با نماز و قرآن سپری کنیم انشالله حضرت هم کمک می کند.

وی در پایان در باب پویش چهارشنبه های امام رضایی گفت: انشالله که هر روز ما امام رضایی باشد و چهارشنبه ها رنگ و بوی بهتری برای این مهم دارد. بهتر است در این چهارشنبه ها که به نام حضرت(ع) گره خورده است بیشتر از حواشی فاصله بگیریم و به این نکته «من زاره عارفا بحقه » که در زیارت تاکید شده توجه و در این باب معرفت افزایی کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *