دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / انتشار فیلم‌های آموزش هنرهای سنتی در فضای مجازی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / انتشار فیلم‌های آموزش هنرهای سنتی در فضای مجازی
مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک فیلم برخی از کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی خود در حوزه هنرهای سنتی را در فضای مجازی منتشر کرد.

به گزارش آستان نیوز، این فیلم‌ها با هدف زمینه‌سازی برای آموزش مجازی اهل هنر، اشاعه فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی در دوران رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و آشنایی علاقه‌مندان با ظرفیت‌های آموزشی کتابخانه و موزه ملی ملک، زیر نظر مدرسان و هنرمندان برجسته در فضای مجازی قرار گرفت.
کارگاه سه روزه «ساخت کاغذ ابری(ابر و باد)» از جمله این برنامه‌های آموزشی مجازی کتابخانه و موزه ملی ملک است که با تدریس مهدی سهرابی نصر، شهریار پیروزرام و محمدحسین قربانی در گذشته در این موقوفه برگزار و در آن شیوه‌ها، تکنیک‌ها و ریزه‌کاری‌های ساخت کاغذ ابری به سه سبک و روش گوناگون به هنرجویان آموزش داده شده بود.
فیلم کارگاه «رنگ‌آمیزی سنتی کاغذ» نیز با آموزش شهریار پیروزرام در چهار بخش پیش روی اهل هنر در بستر مجازی قرار گرفته است.
سه فیلم کوتاه آموزشی از دوره «نقاشی پشت شیشه و آینه» نیز به عنوان یکی از دوره‌های جذاب آموزشی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک که چندین سال پیاپی در این مؤسسه با آموزش مهرنوش بشارت برپا شده بود، به منظور آشنایی علاقه‌مندان با این هنر در بستر مجازی منتشر شده است.
«آشنایی با هندسه نقوش گره‌چینی» از دیگر دوره‌های جذاب آموزشی این موقوفه در سال‌های گذشته است که با تدریس سعید شکوری برگزار شده بود. فیلم‌های کوتاه آموزشی تنی چند از هنرجویان این دوره در فضای مجازی بارگذاری شده است.
همچنین فیلم کوتاه آموزشی کارگاه «شیوه صورت‌سازی در نقاشی دوره قاجار» که با آموزش محمدمهدی شیرینکار در گذشته در این مؤسسه برپا شده بود، در فضای مجازی قابل مشاهده است.
مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک سال‌ها است با برپایی دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های عملی در مسیر ارائه آموزش‌های غیررسمی در گستره فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی به ویژه در حوزه هنرهای سنتی با توجه به آثار هنری- تاریخی موجود در گنجینه این موقوفه فعالیت می‌کند.
علاقه‌مندان برای دانلود این فیلم‌های آموزشی می‌توانند به حساب اینستاگرام کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی (malek_museum_library) یا به پایگاه اینترنتی آپارات با استفاده از کلیدواژه‌ «کتابخانه و موزه ملی ملک» مراجعه کنند.
وب‌سایت مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی www.malekmuseum.org نیز برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات مجازی و غیرحضوری این مؤسسه در دسترس اهل هنر و پژوهش قرار دارد.
کتابخانه و موزه ملی ملک توسط حاج حسین آقا ملک در سال 1316 خورشیدی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق) قرار دارد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *