شنبه 22 اردیبهشت 1403 - Saturday 11 May 2024

اعتراض سوریه به تأسیس دفتر جدایی‌طلبان کُرد در سوئیس

اعتراض سوریه به تأسیس دفتر جدایی‌طلبان کُرد در سوئیس

وزارت خارجه سوریه در یادداشت اعتراض آمیز، اقدام دولت سوئیس در افتتاح دفتر نمایندگی جدایی‌طلبان کرد سوریه را نقض حاکمیت و دخالت در امور داخلی سوریه دانست.

به گزارش فارس، وزارت خارجه سوریه امروز (سه شنبه) در یادداشتی اعتراض آمیز خطاب به وزارت خارجه کنفدراسیون سوئیس، به افتتاح دفتر نمایندگی نهاد «اداره خودمختاری شمال و شرق سوریه» در شهر ژنو اعتراض کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، در این یادداشت آمده است که اقدام دولت بِرن تحریک‌آمیز و خلاف تعهدات سوئیس به موجب قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است و به مثابه دخالت در  امور دیگر کشورها و عدم احترام به حاکمیت و استقلال کشورها محسوب می‌شود.

دولت سوریه در یادداشت خود، نهاد خودمختاری کردهای سوریه را یک نهاد غیر قانونی دانست که بدون مجوز از دولت مرکزی سلاح در دست گرفته و علیه دولت و مردم منطقه تحت تسلط خود اقدام می‌کند و هیچ یک از اعضای آن شخصیت قانونی ندارند.

دمشق همچنین از دولت سوئیس خواسته است تا در تصمیم خود تجدیدنظر کرده و اجازه افتتاح «چنین دفاتر غیر قانونی» را ندهد، چرا که این اقدام به منزله به رسمیت شناختن این گروه است.

نهاد موسوم به اداره خودمختاری سوریه در ۱۷ مارس ۲۰۱۶ با حضور برخی احزاب کرد در شهر رمیلان موجودیت خود را اعلام کرد. میزبان این نشست حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) بود و تاکنون هیچ کشوری چنین نهادی را به طور رسمی به رسمیت نشناخته است، هرچند کشورهای غربی به طور گسترده با آن همکاری دارند و اصلی‌ترین همپیمان داخلی آمریکا در سوریه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *