دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - Monday 13 May 2024

المپیک، بهانه یا فرصت؛ کاراته و لیگ‌هایی برای برگزار نشدن

المپیک، بهانه یا فرصت؛ کاراته و لیگ‌هایی برای برگزار نشدن

 بی‌برنامگی در فدراسیون کاراته موجب شده تا برگزاری مسابقات لیگ به چالشی بزرگ برای مسوولان فدراسیون و سازمان لیگ تبدیل شود.

به گزارش ایرنا؛ برگزاری منظم لیگ در رده‌های سنی مختلف و بخش‌های زنان و مردان یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند یک رشته ورزشی را در مسیر موفقیت قرار دهد. چراکه لیگ، میدان خوبی برای شناخت و معرفی استعدادها و همچنین رساندن چهره‌های مطرح به آمادگی است. علاوه بر آن درآمد اندکی که به ورزشکاران، مربیان و دست‌اندرکاران تیم‌ها می‌رسد نیز از دیگر فواید برگزاری مسابقات لیگ است.

با این حال بنظر می‌رسد که فدراسیون کاراته به دلیل نداشتن برنامه‌های مدون که نمونه آن در بخش‌های مختلف از جمله تعطیلی تیم‌های ملی پایه، تغییر مداوم و برگزار نشدن مسابقات انتخابی، معرفی نشدن کادر فنی تیم‌های ملی پایه و… دیده می‌شود، در برگزاری لیگ نیز با چالش سختی مواجه شده که برای خروج از آن دارای برنامه کارشناسی و مدونی نیست.

در حالی‌که هفته نخست سوپر لیگ باشگاه‌های کشور در بخش مردان اواخر بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شد، هنوز خبری از ادامه این مسابقات نیست. شاید باور این مساله برای علاقمندان به ورزش سخت باشد، اما این مهم حقیقت دارد و زمانی برای ادامه دیدارها اعلام نشده است.

چگونه رشته‌های انفرادی دیگر که المپیکی هستند و برنامه‌ها برون مرزی آنان بیشتر از کاراته است، به خوبی و با برنامه‌ریزی توانستند لیگ‌های خود را در هر دو بخش مردان و زنان به سرانجام برسانند اما فدراسیون کاراته در این مسیر ناکام مانده است.

این در حالی است که چندی پیش تغییراتی در راس سازمان لیگ کاراته انجام شد و «ابوالقاسم پایدار» جای خود را به «سعید خرمی» داد تا شاید وی بتواند با تفکراتی جدید، لیگ را سروسامان ببخشد. اما صحبت‌های اخیر وی نیز موجب ناامیدی شد چراکه او اعلام کرد “مسابقات سوپر لیگ آقایان به واسطه حضور المپین‌هایی مانند سجاد گنج زاده و بهمن عسگری بعد از رقابت‌های المپیک توکیو پیگیری خواهد شد چرا که اولویت با ورزشکاران المپیکی است بنابراین بعد از این رقابت‌های حساس سوپر لیگ را پیگیری می‌کنیم”.

خرمی در مورد برگزار نشدن مسابقات سوپر لیگ بانوان به واسطه استقبال کم تیم‌ها نیز توضیح داد: فعلا برنامه‌ای برای برگزاری این مسابقات نداریم و مطمئنا به زودی درباره این مسابقات اطلاع رسانی خواهیم کرد.

بی‌تردید یکی از عواملی که اسپانسرها و باشگاه‌های بزرگ را از حضور در لیگ‌های ورزش‌های انفرادی فراری می‌دهد همین بی‌برنامگی‌هاست که نمونه بارز آن در کاراته دیده می‌شود.

حالا اگر قرار بود به‌خاطر برای ۲ ورزشکار المپیکی، ادامه لیگ حداقل تا اواخر مردادماه به تعویق افتاده و از سوی دیگر خبری از برگزاری لیگ بانوان نباشد، چه نیازی به تغییرات در راس مدیریت سازمان لیگ بود؟

مسوولان بلند پایه فدراسیون کاراته باید بدانند که همه چیز المپیک نیست و کاراته ایران رویدادهای مهم دیگری را در پیش دارد و با روندی که اکنون در پیش گرفته شده است، نگران خالی شدن تیم‌های ملی مردان و زنان از مهره‌های توانمند در آینده‌ای نزدیک هستیم.

وقتی خبری از برگزاری لیگ نیست، ۲ سال است تیم‌های ملی پایه نداریم و حتی کادر فنی آنان مشخص نشده و مسابقات کشوری هم به طور مداوم زمان برگزاری‌اش با تغییر مواجه می‌شود؛ باید نگران آینده باشیم.

امیدواریم کاراته در اولین و شاید آخرین حضورش در المپیک، نتایجی ماندگار را در تاریخ ثبت کند. این آرزوی تمامی علاقمندان به ورزش است اما نباید آینده این رشته پرمخاطب با تعطیل شدن سایر برنامه‌ها با خطر روبه‌رو شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *