چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - Wednesday 08 May 2024

تحلیلگر بولیویایی: مناسبات برادرانه ایران-بولیوی باید از سرگرفته شود

تحلیلگر بولیویایی: مناسبات برادرانه ایران-بولیوی باید از سرگرفته شود

تحلیلگر سیاسی بولیویایی ضمن ابراز امیدواری از روی کار آمدن دولت جدید بولیوی و پایان دوره حکومت «گوش به فرمان و دست نشانده آمریکا» در این کشور، گفت: روابط میان ایران و بولیوی در مسیر همکاری احترام آمیز و برادرانه ای که در دوران دولت اوو مورالس (رئیس‌جمهوری وقت) جریان داشت، باید احیا شود.

به گزارش ایرنا، با گذشت حدود یکسال از انتخابات ریاست جمهوری بولیوی ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه سال ۹۸) و زیست روزهای تلخ کودتای طرح ریزی شده از سوی راست گرایان افراطی، تشدید خشونت‌های سازمان یافته، حمایت آمریکا از کودتاگران، تسلط بر قدرت خانم «جنینه آنیس» یک سناتور نژادپرست بدون توجه به سنت‌های دموکراسی و در نهایت استعفا و پناهندگی «اوو مورالس» رئیس‌ جمهوری وقت، مردم بولیوی هفته گذشته (۱۸ اکتبر- ۲۷ مهر) برای دومین بار در یک سال به پای صندوق‌های رای رفته و «لوئیس آرسه» وزیر اقتصاد پیشین مورالس را برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری این کشور برگزیدند. با پیروزی قاطع حزب مورالس، اکنون توجه بسیاری به موعد بازگشت او به خاک کشورش معطوف شده است.  .

خانم «پاتریشیا مونتانیو دوران» (Patricia Montaño Durán) نویسنده، روزنامه نگار ارشد و تحلیلگر سیاسی بولیویایی و نویسنده کتاب «۱۱۲ شخصیت مشهور» (112Personajes Celebres) در مصاحبه ای مکتوب با خبرنگار ایرنا به بیان توضیحاتی پیرامون احوال این روزهای بولیوی پرداخت.

این تحلیل گر  با اشاره به پیام های تبریک مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت پیروزی حزب تحت رهبری مورالس در انتخابات اخیر بولیوی تاکید کرد: امیدوارم روابط میان ایران و بولیوی در مسیر همکاری احترام آمیز و برادرانه ای که در دوران دولت مورالس جریان داشت، تداوم یابد.

این محقق بولیویایی نظر به تاثیر انکار ناپذیر اوو مورالس که به زعم برخی رسانه ها «حاضرترین شخصیت غائب» انتخابات سرنوشت ساز اخیر بولیوی و در نهایت عامل اصلی پیروزی قاطع حزب «جنبش به سوی سوسیالیسم» (MAS) بود، پیرامون خطی مشی دولت آینده گفت: به عقیده من، دولت لوئیس آرسه نیز همان مسیر پیشرفت دوران ریاست جمهوری مورالس را در پیش خواهد گرفت. از آنجا که رئیس جمهوری منتخب، پیشتر در منصب وزیر اقتصاد دولت مورالس قرار داشت، بعد از این نیز نسبت به بهبود اقتصادی و معیشت جامعه اهتمام خواهد ورزید. او در ادامه گفت: «چوکه اوآنکا» معاون آرسه نیز یک فرد بومی بوده و برای او کاملا روشن است که ما مردم بولیوی خواستار اداره کشور با حفظ حاکمیت و عزت هستیم.

پاتریشیا ضمن ابراز امیدواری نسبت به رخداد اتفاق های خوب در بولیوی با روی کار آمدن دولت جدید گفت: مردم بولیوی انتظار دارند که دولت آرسه، ثبات و رشد کشور را احیا کند.

او همچنین در توضیح عاقبت مخالفان دولت که در یکسال اخیر مسبب وقایع تلخ بسیاری از کودتا تا استعفای مورالس بوده اند، گفت: دولت جدید باید دولت اتحاد و انسجام باشد اما بی تردید کسانی که در این مدت مرتکب جرم شده اند باید به دست قانون سپرده شده و محاکمه شوند.

این تحلیلگر سیاسی ارزیابی خود از آینده روابط تهران و لاپاز (پایتخت بولیوی) را اینگونه بیان کرد: همانطور که رئیس‌جمهوری منتخب نیز در نخستین سخنرانی ها به از سرگیری روابط با ایران، کوبا و ونزوئلا اشاره کرده است، من نیز معتقدم پس از قطع مناسبات یکساله بولیوی با این کشورها در دوران دولت دست نشانده «جنینه آنیس» و وزیر امور خارجه او که گوش به فرمان دستورات دولت آمریکا بود، این روابط باید دوباره برقرار شود.

او خاطر نشان کرد: امیدوارم روابط میان ایران و بولیوی در مسیر همکاری احترام آمیز و برادرانه ای که در دوران دولت مورالس جریان داشت، تداوم یابد.

پاتریشیا مونتانیو در تمجید از جایگاه و نقش بی بدیل اوو مورالس در پیروزی رئیس‌جمهوری منتخب گفت: پیروزی حزب «جنبش به سوی سوسیالیسم» در انتخابات اخیر اساسا مدیون مورالس است، زیرا عمده جمعیت مردم بولیوی، به ویژه بومیان فقط به دلیل اوو به آرسه رای دادند. او در ادامه افزود: مورالس در مقام رهبری بین المللی، وضعیت اقتصادی مردم بولیوی را بهبود بخشید و مدیریت شاخص او به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری بومی بولیوی و البته بهترین آن ها، در تاریخ ما ثبت شده است. همه این عوامل سبب شد که اکنون مورالس در قلب بولیویایی ها جای داشته و سزاوار تقدیر باشد.

انتخابات هفته گذشته بولیوی (۱۸ اکتبر)، نخستین انتخابات در ۲۰ سال اخیر در بولیوی بدون حضور مورالس بود. تا پیش از این برای اوو مورالس، انتخابات همیشه لحظه پیروزی بوده است. از زمانی که وی از یک جنبش کارگری روستایی ظهور کرد و در اواخر ۲۰۰۵میلادی به ریاست جمهوری رسید، توانست با سخنرانی های سیاسی آتشین چهار بار پیاپی در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی دست پیدا کند و رکورد طولانی ترین ریاست جمهوری را در این کشور بزند.

این تحلیلگر بولیویایی در تبیین خواسته‌های اصلی شهروندان بولیویایی از دولت جدید گفت: در وهله اول، بهبودی وضعیت اقتصادی در شرایطی که فساد و بیماری همه‌گیر، اقتصاد کشور را در شرایط بحرانی قرار داده است. و در وهله دوم، بهبود خدمات بهداشتی و آموزشی، نیاز اصلی جامعه است.

او همچنین افزود: احیای عزت و استقلال جامعه از مسیر سیاست های میهن پرستانه و ملی گرایانه و همچنین حفاظت از منابع طبیعی کشور که متعلق به همه مردم بولیوی است، باید در دستور کار دولت جدید قرار گیرد.

پاتریشیا مونتانیو در پاسخ به این پرسش که مهم ترین چالش‌های پیش روی دولت جدید چه خواهد بود، گفت: به عقیده من، دولت جدید با ایجاد انقلابی فرهنگی و عمیق باید در راستای کاهش نگرش های نژادپرستانه و افکار استعمارگرایانه حاکم بر برخی بخش های جامعه گام بردارد. ذکر این نکته ضروری است که داشتن شناخت از تاریخ کشورمان، تنها راه پیشرفت ما همزمان با حفظ وحدت است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *