دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - Monday 13 May 2024

دهن‌کجی فدراسیون فوتبال به قوانین

دهن‌کجی فدراسیون فوتبال به قوانین

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در اقدامی قابل پیش‌بینی، اجرای ماده ۱۵ دستورالعمل نظام هماهنگ آموزش و ارتقای مربیان را به فصل بعد یعنی لیگ بیست و یکم موکول کرد و این یعنی بازهم فدراسیون‌نشینان در تصمیم قاطعی که از پیش گرفته بودند نتوانستند قاطعیت داشته باشند و آن را به اجرا بگذارند.

به گزارش ایرناپلاس، طبق ماده ۱۵ دستورالعمل نظام هماهنگ آموزش و ارتقای مربیان، سرمربیان تیم‌های لیگ برتری باید دارای مدرک حرفه‌ای باشند و شرایط ویژه‌ دیگری نیز برای دیگر اعضای کادر فنی در تیم‌های لیگ برتری و دسته‌های پایین‌تر وجود دارد. در این نامه قید شده بود چنانچه افرادی شرایط لازم برای مسئولیت‌شان را نداشته باشند از ثبت قرارداد آنها جلوگیری می‌شود.

حدود دو هفته پیش سازمان لیگ با ارسال نامه‌ای به باشگاه‌ها و هیأت‌های استانی از اجرای ماده ۱۵ دستورالعمل نظام هماهنگ آموزش و ارتقای مربیان برای فصل بیستم لیگ برتر خبر داده بود. ایرناپلاس در همین زمینه در مطلبی به بی‌توجهی باشگاه‌ها و رعایت نکردن این قانون اشاره کرد؛ در ادامه این رویکرد، اکنون فدراسیون فوتبال و اعضای وابسته به آن از اجرای قانونی که چندی پیش بر آن تاکید کرده بودند، چشم‌پوشی می‌کنند!

تعویق افتادن بازی‌ها
در شرایطی که بازی‌های فصل جدید با توجه به برنامه‌ای که سازمان لیگ داده بود، از روز شنبه -۱۰ آبان- آغاز می‌شد، بلافاصله پس از اعلام زمان انجام مسابقات، به دلیل آنچه که گفته شد «به درخواست رسمی فدراسیون پزشکی ورزشی و با هماهنگی وزارت بهداشت با یک هفته تعویق ۱۶ آبان برگزار شود»، نتیجه آن شد که اجرای ماده ۱۵ دستورالعمل نظام هماهنگ آموزش و ارتقای مربیان نیز برای یک فصل به تعویق افتاد. البته نباید فراموش کرد که نیمی از مربیان تیم‌های حاضر در لیگ بیستم فاقد شرایط این قانون بودند و نمی‌توانستند روی نیمکت بنشینند.

برگزار نشدن کلاس‌های حرفه‌ای
دلیل فدراسیون فوتبال برای عقب‌نشینی، برگزار نشدن کلاس‌های حرفه‌ای با توجه به شیوع کووید-۱۹ بود. اما دلیل ارسال ابلاغیه برای باشگاه‌ها و هیأت‌های استانی، با علم بر وجود بیماری و عدم برگزاری کلاس‌ها و شرایط خاص موجود، برای همه نامشخص است. نکته قابل توجه اینکه در آن زمان تاریخ آغاز لیگ هم مشخص شده بود و اکنون این پرسش مطرح است چگونه فدراسیون در همان زمان، شرایط خاص مربیان و آغاز لیگ و عدم برگزاری کلاس‌ها را در تصمیم‌گیری‌اش در نظر نگرفته بود و اکنون به این نتیجه رسید که از اجرای قانونی که بر آن تاکید داشت به راحتی چشم‌پوشی کند؟

با مدرک A روی نیمکت
رحمان رضایی (ذوب آهن)، محرم نویدکیا (سپاهان)، سیدمهدی رحمتی (شهرخوردو)، جواد نکونام (فولاد)، ابراهیم صادقی (سایپا)، محمد ربیعی (مس رفسنجان‌)، وحید فاضلی (نساجی) و وحید بیات‌لو (ماشین‌سازی) سرمربی‌های لیگ برتری هستند  که مدرک حرفه‌ای ندارند و برخی از این مربیان هنوز کلاس A را هم سپری نکرده‌اند، به نظر می‌رسد آنها در فصل پیش رو در کلاس A شرکت خواهند کرد و فصل آتی هم برای نشستن روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری مشکلی نخواهند داشت. چون مربی دارای مدرک A می‌تواند به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری بنشیند.

انتصاب غیرقانونی اصفهانیان
فدراسیون فوتبال یک بار دیگر در اجرای قانونی که خود آن را وضع و ابلاغ کرده، ناتوان نشان داد؛ مانند داستان سقف قرارداد بازیکنان.
البته یکی دیگر از موارد از بی‌توجهی فدراسیون به رعایت قانون، هفته پیش رخ داد و فریدون اصفهانیان به عنوان سرپرست کمیته داوران جانشین اسماعیل صفیری شد در حالی که این انتصاب غیرقانونی است. طبق بند یک ماده ۴ آیین‌نامه کمیته داوران فیفا و فدراسیون فوتبال و باستناد ماده ۲۲ اساسنامه فدراسیون فوتبال‌، کمیته داوران از یک رئیس‌، یک نایب رئیس و پنج عضو تشکیل شده که این افراد نباید هیچ وابستگی به باشگاه‌ها، اتحادیه‌ها و یا تشکیلات دیگر فوتبال داشته باشند.

تخلف فدراسیون‌نشین‌ها
اصفهانیان اکنون رئیس هیأت فوتبال استان زنجان است و این مهم نشان می‌دهد وی در گذشته نیز غیرقانونی رئیس کمیته داوران بوده و اکنون نیز غیرقانونی به عنوان سرپرست مشغول به کار شده است. از طرفی افرادی که سمت اصفهانیان را تصویب کرده‌اند نیز دچار تخلف شده‌اند. سرپرست جدید کمیته داوران برای تصدی پست خود باید از ریاست هیأت فوتبال زنجان استعفاء دهد، در غیر این صورت علاوه بر سازمان بازرسی کل کشور، نهادهای بین‌المللی نیز می‌توانند به این انتصاب غیرقانونی ورود پیدا کنند. حضور حسین نیرویار، در کمیته داوران نیز به دلیل اینکه دبیر هیأت فوتبال آذربایجان غربی است، غیرقانونی محسوب می‌شود.

با توجه به اتفاق‌های هفته‌های اخیر، فدراسیون‌نشین‌ها که خود نیز غیرقانونی تاکنون سرکار باقی مانده‌اند، با نقض قوانینی که خود آن را وضع کرده‌اند چگونه می‌خواهند این فوتبال را اداره کنند؟

مجید روان‌ستان

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *