شنبه 22 اردیبهشت 1403 - Saturday 11 May 2024

دیدار رئیس جمهور یونان با مرکل

دیدار رئیس جمهور یونان با مرکل

در دیدار بین مرکل و رئیس جمهور یونان، مسئله روابط تقریبا تیره یونان با آلمان در کانون توجه قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایندیپندنت، دیدار با اکاترینی ساکلاروپولو، رئیس‌ جمهوری یونان اولین ملاقات رسمی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در طول سفرش به این کشور بود که پیرامون مسائلی از جمله بحران مالی یونان و روابط آلمان با اروپا گفت‌وگو کردند.

ساکلاروپولو با اشاره به روابط بین دو کشور به مرکل گفت: دوره‌های سخت و پرتنشی وجود داشت. بحران مالی که بسیاری از کشورهای اروپایی با آن مواجه شده بودند، عمدتا یونان را که از آن خواسته شده بود تا بهای سنگینی بپردازد، در موقعیت دشواری قرار داد. چنین وضعیتی بی‌سابقه بود و ما احساس می‌کردیم که چقدر خودمان و کشورمان تنها است.

بحران مالی یونان که در اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد، شاهد نابودی یک چهارم اقتصاد این کشور و خروج یونان از یورو، واحد پول مشترک بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا بود.

آلمان بزرگترین مشارکت کننده در سه بسته کمک مالی بین‌المللی بود که یونان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ آن را دریافت کرد.

از طرفی اقتصاد یونان تحت نظارت دقیق قرار گرفت و یک سری اصلاحات از جمله افزایش مکرر مالیات‌ و کاهش حقوق بازنشستگی و هزینه‌های عمومی از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا زیرساخت‌ها که موجب نارضایتی بود، اعمال شد.

اقتصاد یونان سال‌ها از مدیریت ضعیف و خرج بیش از حد اموال عمومی رنج برده بود که وضعیت بد مالی این کشور را تشدید می‌کرد و از طرفی هم شرایط اعمال شده در ازای نجات اقتصاد این کشور، بسیار سخت و طاقت فرسا بود.

بسیاری از یونانی‌ها مرکل، صدراعظم آلمان و ولفگانگ شوبله، وزیر دارایی آلمان را به دلیل دوره سخت اقتصادی که منجر به افت استانداردهای زندگی و رکود اقتصادی در کشورشان شد، مقصر دانستند. در مقطعی نرخ بیکاری به ۲۸ درصد رسید و بیکاری جوانان از ۶۰ درصد فراتر رفت.

اما با بهبود تدریجی وضعیت مالی کشور، روابط با آلمان و احساسات عمومی نسبت به خود مرکل نیز بهبود یافت.

ساکلاروپولو گفت: من معتقدم که زمان سپری شده است و تجربیاتی که در این دوره از آن‌ها آموختیم به درک متقابل و نتیجه گیری‌های مفید برای حال و آینده کمک کرده است. مهم است که اروپا انسجام خود را حفظ کند و این مسئله در مدیریت اروپا در قبال همه ‌گیری کرونا و در “صندوق بازیابی اقتصادی” نشان داده شد.

مرکل به رئیس جمهور یونان چنین پاسخ داد: شما به روابط تیره ما در این سال‌ها اشاره کردید؛ اما این روابط اساسا ریشه‌ای و بنیادی است. گفت‌وگو همیشه کلیدی برای دستیابی به توافق و راه حل تلقی می‌شود.

مرکل گفت که چالش‌های مختلفی از جمله بی‌ثباتی واحد پول یورو و اصلاحاتی که باید در همه کشورها و در یونان انجام می‌شد، وجود داشته است و همچنین وی به طور خلاصه به موضوع مهاجرت اشاره کرد.

مرکل گفت: آنچه در این دوره به ما قدرت داد این واقعیت بود که ما همیشه این احساس را داشتیم که به یکدیگر تعلق داریم و همچنین معتقدم که این حس اساسی است که باید داشته باشیم.

مرکل پس از دیدار با ساکلاروپولو، رئیس جمهور یونان، با کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، وارد مذاکره شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *