دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - Monday 13 May 2024

مشاور الکاظمی: مذاکرات “استراتژیک” بغداد و واشنگتن جوانب متعددی دارد

مشاور الکاظمی: مذاکرات “استراتژیک” بغداد و واشنگتن جوانب متعددی دارد

دولت عراق با بیان اینکه گفت‌وگوی استراتژیک با آمریکا بسیار مهم و اساسی است، بخش‌های مورد مذاکره با آمریکا را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شفق نیوز، هشام داوود، مشاور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در نشست خبری گفت: گفت‌وگوی استراتژیک با آمریکا بسیار مهم و اساسی است و یک گفت‌وگو است نه “مذاکره” و در آن نه تنها دو بخش امنیتی و نظامی بلکه همه بخش‌ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد، عراق در گفت‌وگوی خود با آمریکا در سطح معاونان وزیران شرکت خواهد کرد. عراق به دنبال روابط باز نه تنها با ایالات متحده بلکه به دنبال روابط متعادل با همه کشورها، چه ایران، عربستان، آمریکا و دیگران است.

داوود با بیان اینکه این گفت‌وگو درباره همه بخش‌ها و زمینه‌ها خواهد بود، تأکید کرد، دولت از این گفت‌وگوها در بخش کشاورزی، صنعت و انرژی استفاده خواهد کرد.

وی اعلام کرد، مذاکرات با آمریکا یازدهم ژوئن (فردا،‌ پنج‌شنبه) آغاز خواهد شد.

احتمال می‌رود این گفت‌وگوی استراتژیک سرنوشت توافق‌نامه چارچوب استراتژیک که در سال ۲۰۰۸ میان آمریکا و عراق به امضا رسید و راه را برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق اواخر سال ۲۰۱۱ پس از هشت سال اشغال‌گری هموار و ماهیت روابط میان دو کشور در همه سطوح را مشخص کرد، مورد بررسی قرار بگیرد.

واشنگتن و بغداد همچنین به دنبال توافق درباره سرنوشت نیروهای آمریکایی در عراق خواهند بود.

پارلمان عراق پنجم ژانویه ۲۰۱۹ مصوبه‌ای را تصویب کرده و به موجب آن از دولت مرکزی خواست نیروهای خارجی را از کشور خارج کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *