جمعه 21 اردیبهشت 1403 - Friday 10 May 2024

وزیر خارجه مغرب روابط با تل آویو را به نفع فلسطین خواند

وزیر خارجه مغرب روابط با تل آویو را به نفع فلسطین خواند

وزیر امور خارجه مغرب در پی از سرگیری روابط کشورش با رژیم صهیونیستی ادعا کرد که عادی سازی روابط با تل آویو به نفع راه حل تشکیل دو کشور است.این موضوع به صلح و ثبات در خاورمیانه کمک می کند و مغرب از راه حل تشکیل دو کشور حمایت می کند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری روسیا الیوم، «ناصر بوریطه» در گفت وگو با شبکه عبری زبان «کان» گفت : مغرب همواره معتقد است که گسترش روابط با اسرائیل علیه موضوع فلسطین و روند صلح نیست بلکه یاریگر آن است.

وی خاطرنشان کرد که این موضوع به صلح و ثبات در خاورمیانه کمک می کند و مغرب از راه حل تشکیل دو کشور حمایت می کند.

بوریطه با بیان اینکه مواضع مغرب همواره روشن بوده است، افزود: وقتی پادشاه مغرب گفت ما از راه حل دو کشور حمایت می کنیم معنی آن این است که ما اسرائیل را به رسمیت می شناسیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دیدارش از تل آویو وجود دارد ، گفت: هر چیزی ممکن است.

مغرب و رژیم صهیونیستی سال 1993 در پی توافق سازش میان طرف فلسطینی و اسرائیل (پیمان اسلو)، روابط در سطح پائین را آغاز کردند اما رباط به دنبال انتفاضه فلسطین در سال 2000 این روابط را تعلیق کرده بود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا پنجشنبه هفته گذشته (۲۰ آذر) خبر موافقت مغرب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را اعلام کرد تا به این ترتیب مغرب چهارمین کشوری باشد که طی چند ماه اخیر روابط را با تل‌آویو به طور رسمی عادی کرده است.

پس از اعلام ترامپ، پادشاهی مغرب «محمد ششم» با انتشار بیانیه ای از تماس های دوجانبه رسمی و روابط دیپلماتیک با اسرائیل در اسرع وقت خبر داد.

این اقدام دولت مغرب با مخالفت مردم ، گروهها ، احزاب و تشکل های مردم نهاد این کشور و گروه‌های مقاومت و شخصیت ها و کشورهای مسلمان روبرو شد.

دوم آبان ماه، ۲۱ شهریور و ۲۳ مردادماه ماه نیز به ترتیب سودان، بحرین و امارات عادی سازی روابط خود را  با رژیم صهیونیستی علنی کردند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *