جمعه 21 اردیبهشت 1403 - Friday 10 May 2024

کرملین؛ مسکو و پاریس درباره اوکراین گفتگو می کنند

کرملین؛ مسکو و پاریس درباره اوکراین گفتگو می کنند

«دیمیتری پسکوف» در پاسخ به این پرسش که آیا روسای جمهور دو کشور قرار است درباره نشست احتمالی قالب نرماندی نیز صحبت کنند، یادآور شد که مشاوران سیاسی به زودی در پاریس گفتگو خواهند کرد.

سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که مقدمات گفتگوی روسای جمهور روسیه و فرانسه هم اکنون در حال انجام است و این گفتگو تا قبل از پایان هفته جاری انجام خواهد شد.

به گزارش  مهر به نقل از تاس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین امروز سه شنبه اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود پیش از پایان این هفته به صورت تلفنی درباره وضعیت اوکراین صحبت خواهند کرد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا روسای جمهور دو کشور قرار است درباره نشست احتمالی قالب نرماندی نیز صحبت کنند، یادآور شد که مشاوران سیاسی به زودی در پاریس گفتگو خواهند کرد.

پسکوف در این باره گفت: بیایید منتظر نتایج نشست آنها باشیم و آنها به چشم انداز از سرگیری تماس ها در سطوح مختلف خواهند پرداخت.

قرار است در روز چهارشنبه، نشست مشاوران سیاسی در قالب نرماندی (فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین) در پاریس برگزار شود. ریاست هیئت روسی را «دیمیتری کوزاک» معاون رئیس دفتر رئیس جمهور این کشور برعهده خواهد داشت.

پیشتر کاخ الیزه نیز در این باره اعلام کرده بود که ماکرون قصد دارد طی چند روز آینده با روسای جمهور روسیه و اوکراین، ولادیمیر پوتین و «ولادیمیر زلنسکی» درباره اوضاع اوکراین به صورت تلفنی گفتگو کند.

گفتنی است قالب «نرماندی چهار» که شامل کشورهای روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین است، در ژوئن ۲۰۱۴ برای میانجیگری در مناقشات رخ داده پس از اعلام استقلال مناطق دونتسک و لوگانسک (که با هم به نام «دونباس» شناخته می‌شوند) به دلیل آنچه وقوع کودتا در کی‌یف در فوریه همان سال، می‌دانستند، ایجاد شد.

بین سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، طرفین در مورد خط مرزبندی و خروج تسلیحات به توافق رسیدند و در جلسه ای در مینسک پایتخت بلاروس توافقی به همین نام را امضا کردند.

علیرغم چندین توافق آتش بس که تحت قالب نرماندی به دست آمده است، درگیری ها در دونباس همچنان ادامه دارد.

دولت های غربی و در راس آنها آمریکا، روسیه را متهم به ایجاد تنش در شرق اوکراین کرده اند؛ اتهامی که مسکو به شدت آن را رد می کند و در عوض ناتو و غربی ها را مسبب اصلی اوضاع کنونی در آن منطقه می داند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *