یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - Sunday 12 May 2024

استانبول، میدان مبارزه سیاسی انتخابات شوراهای ترکیه

استانبول، میدان مبارزه سیاسی انتخابات شوراهای ترکیه

انتخابات شوراهای شهر ترکیه امروز (یکشنبه) در حال برگزاری است و میدان اصلی نبرد انتخاباتی، شهر استانبول خواهد بود؛ جایی که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه و حزب عدالت و توسعه تلاش خواهند کرد تا کرسی را از «اکرم امام اوغلو»، شهردار فعلی و عضو حزب مخالف، باز پس‌گیرند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، انتخابات شهرداری‌های ترکیه امروز یکشنبه ۳۱ مارس (۱۲ فروردین ۱۴۰۳) در حال برگزاری است و تمام توجه ترکیه در این انتخابات به استانبول معطوف شده زیرا به‌عنوان مهم‌ترین شهر این کشور قرار است شاهد نبرد احزاب مخالف و حزب حاکم برای تصدی شهرداری باشد.

احزاب مخالف حزب حاکم ترکیه تلاش دارند تا کنترل شهرهای بزرگ از جمله استانبول، آنکارا و آنتالیا را حفظ کنند، اکرم امام اوغلو از حزب جمهوری خواه خلق در سال ۲۰۱۹ کرسی ریاست شهرداری استانبول را از حزب عدالت و توسعه گرفت.

در حالی که هدف اصلی اردوغان در این انتخابات، استانبول عنوان می‌شود اما او همچنین به دنبال بازپس‌گیری پایتخت، آنکارا، است. هر دو شهر در سال ۲۰۱۹ پس از ۲۵ سال حاکمیت حزب عدالت و توسعه، به دست احزاب مخالف افتادند.

بیش از ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند با این‌حال کارشناسان احتمال مشارکت کم شهروندان در این انتخابات به دلیل «ناامیدی از وضعیت موجود» را پیش‌بینی کرده‌اند.

اگرچه اردوغان مراد کوروم، وزیر سابق محیط زیست و شهرسازی خود را برای شرکت در انتخابات شهرداری استانبول نامزد کرده اما از دید ناظران، رقابت تا حد زیادی بین امام اوغلو و اردوغان در جریان است.

در استانبول، شهری ۱۶ میلیون نفری که اقتصاد ترکیه را هدایت می کند، نظرسنجی ها حاکی از رقابت تنگاتنگی است زیرا امام اوغلو با چالش بزرگی از سوی رقیب خود مراد کوروم، نامزد حزب عدالت و توسعه، مواجه است.

اپوزیسیون ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته مغلوب اردوغان شد، با این‌حال، اگر اکرم امام اوغلو، شهردار کنونی استانبول بتواند موقعیت خود را حفظ کند، مخالفان دولت اردوغان امید زیادی به انتخابات ریاست جمهوری آینده در سال ۲۰۲۸ خواهند داشت.

عامل مهمی که می‌تواند به نفع امام اوغلو باشد، تصمیم حزب «رفاه نو» برای معرفی نامزد خود در استانبول بود؛ حزبی اسلامی که در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته با اردوغان ائتلاف کرده بود.

از نظر ناظران، این انتخابات در درجه اول یک «ماراتن مردانه» است، زیرا درصد مشارکت زنان در میان نامزدهای حزب عدالت و توسعه از ۲.۲ درصد، حزب جمهوری‌خواه خلق ۹.۳ درصد و حزب دموکراتیک خلق‌ها ۳۱ درصد بیشتر نیست.

نتایج روز یکشنبه اکنون می تواند کنترل اردوغان بر ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو را تقویت کند یا نشان دهنده تغییر در چشم انداز سیاسی این اقتصاد بزرگ در حال ظهور باشد.

رای گیری در ساعت ۵ بعد از ظهر به پایان می رسد و انتظار می رود نتایج اولیه تا ساعت ۲۲ به وقت ترکیه (۱۹ به وقت گرینویچ) اعلام شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *