یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - Sunday 12 May 2024

بُرشی بر زندگینامه حضرت فاطمه معصومه ( س ) و زیارت بانوی کرامت در سیره ی بزرگان ( یادداشت « رضا بخت » از شهر مقدّس قم )

بُرشی بر زندگینامه حضرت فاطمه معصومه ( س ) و زیارت بانوی کرامت در سیره ی بزرگان ( یادداشت « رضا بخت » از شهر مقدّس قم )

 

 

* امام صادق ( ع ) می فرماید:

قم کوفۀ کوچک ماست ، برای بهشت هشت در است که سه در آن به سوی قم است ، زنی در قم وفات می کند که از اولاد من و نامش فاطمه است ؛ در روز قیامت با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت می شوند.

 

 

رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس “ ( دارای مجوز انتشار 3 زبانه فارسی _ عربی و انگلیسی )

 

* ” رواپرس “ پیشاپیش فرارسیدن ایام مبارک دهه کرامت و سالروز ولادت کریمه ی اهل بیت را به عموم دلدادگان خاندان عصمت و طهارت شادباش عرض نموده ، پیشاپیش برکنار از تقدیم بهترین تبریکات محضر دختران گرانقدر و نازدانه این سرزمین خدایی ؛ موفقیّت های مستمر آن عزیزان را از پیشگاه باریتعالی تمنّا دارد.

 

 

 

به مناسبت فرا رسیدن یکم ذی القعده سالروز ولادت کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (ع) ، رضا بخت خبرنگار این رسانه از شهر مقدّس قم یادداشت مبسوطی حول محورهای زندگینامه ، نام و القاب حضرت معصومه ( س ) ، محدّثه بودن حضرت معصومه ( س ) ، مقام عصمت حضرت معصومه ( س ) ، مقام شفاعت حضرت معصومه ( س ) ، عبادت حضرت معصومه ( س ) ، هحرت و وفات حضرت معصومه ( س ) از حجاز به ایران ، زیارت بانوی کرامت در سیره ی بزرگان همچنین چرایی و علّت نامگذاری سالروز ولادت ایشان به روز دختر را تنظیم نموده است که به شرح ذیل محضر عاشقان اهل بیت ( ع ) تقدیم می گردد. 

 

دلم هوای تو کرده هوای تو بانو
تمام ایل و تبارم فدای تو بانو

 

*زندگینامه حضرت معصومه( س )

حضرت معصومه( س ) اوّل ذی القعده سال 173 ه.ش در مدینه منوره به دنیا آمد و از عالی ترین فضایل آن حضرت انتساب ایشان به بیت وحی و رسالت و امامت است او «بنت » رسول الله صلی الله علیه و آله و «بنت » ولی الله و «اُخت » ولی الله و «عمة ولی الله » است و این امر خود سرچشمه سایر فضایل و کمالات معنوی و روحانی آن بزرگوار می باشد.

پدر او حضرت موسی بن جعفر( ع ) و مادرش «نجمه خاتون » مادر امام رضا ( ع ) می باشد ، حضرت معصومه ( س) در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود در حبس هارون در شهر بغداد شد ، لذا از آن پس به مدت 21 سال تحت سرپرستی امام رضا (ع) بودند زیرا امام کاظم علیه السلام در سال 179 ه. ق به دستور هارون زندانی گشت و حضرت معصومه ( س ) در آن زمان 6 ساله بودند و تا زمان هجرت امام رضا( ع ) در سال 200 ه. ق- تحت کفالت حضرت قرار داشتند.

 

*نام و القاب حضرت معصومه( ع )

نام حضرت معصومه( ع ) «فاطمه کبری » می باشد زیرا حضرت کاظم( ع ) سه دختر به نام فاطمه داشتند که حضرت معصومه ( س ) بزرگتر از آنها بوده است ؛ اسامی و لقب هایی که برای حضرت معصومه (س) در دو زیارت نامه غیر مشهور ذکر شده عبارتند از طاهره ( پاکیزه ) – مرضیه ( مورد رضایت خدا ) – رضیّه ( خشنود از خدا ) – بِرّه ( نیکوکار ) – تقیّه ( پرهیزگار ) – سیّده صدیقه ( بانوی بسیار راستگو ) – حمیده ( ستوده ) – سیّده صدیقه مرضیّه ( بانوی خشنود خدا و مورد رضای او  ) – رشیده ( حد یافته ) – سیّده نساء العالمین ( سرور زنان عالم  ) ؛ ضمنا” محدّثه و عابده از صفات و القابی است که برای حضرت معصومه (س) عنوان شده است.

 

*محدثه بودن حضرت معصومه( س )

از ویژگی‎های ایشان این بود که به علوم اسلام و آل محمد ( ص) آگاهی داشت و از جمله روایت کنندگان حدیث بود ، چندین حدیث است که در سند آنها نام حضرت فاطمه معصومه ( س ) ذکر شده است ، علامه امینی در کتاب شریف الغدیر به بعضی از آنها استناد می کند مانند:

عن فاطمه بنت علی بن موسی الرضا ( ع ) حدثتنی… «من کنت مولاه فعلی مولاه » (علامه امینی، الغدیر، ج 1، ص 196).

نقل این احادیث حاکی از مقام علمی والای آن بانو می‎باشد.

 

*مقام عصمت حضرت معصومه(س)

مقام عصمت که عالی‎ترین مقام معنوی و پاکی است، درجاتی دارد، و در وهله اوّل بر دو گونه است:

1 ) معصوم از خطا

2 ) معصوم از گناه 

امام رضا ( ع )در روایتی فرمودند:

«من زار المعصومة بقم کمن زارنی» کسی که معصومه را در قم زیارت بکند مانند آن است که مرا زیارت کرده است (ریاحین الشریعه، ج 5، ص 35) .

در مورد مقام عصمت حضرت معصومه ( س ) روایات بسیاری وجود دارد اما این حدیث از امام رضا( ع ) شاید اشاره ای باشد که حضرت معصومه ( س ) دارای مقام عصمت بوده است ، همچنین این لقب را ایشان به حضرت معصومه ( س ) داده اند و گرنه نام ایشان حضرت معصومه نمی بود ؛ حضرت معصومه ( س ) مانند حضرت زینب ( س ) در یکی از درجات عصمتند گر چه در درجات چهارده معصوم (ع) نباشد.

 

 

*مقام شفاعت حضرت معصومه( س )

در روز قیامت حق شفاعت از سوی خداوند به کسانی داده می شود که به مرتبه عالی از قرب الهی و بندگی خالصانه پروردگار رسیده باشند از جمله کسانی که به شفیعه بودنش در روایات و آثار دینی تصریح شده است فاطمه معصومه (س) است.

همانا دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم صلّی الله علیه و آله هم شفاعت گسترده ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است:

1 ) خاتون محشر صدّیقه طاهره حضرت فاطمه ( س ) .

2 ) شقیعه روز جزا حضرت فاطمه معصومه ( س ) .

بعد از حضرت زهرا ( س ) از جهت گستردگی شفاعت، هیچ بانویی به شفیعه محشر حضرت معصومه ( س ) نمی رسد.

امام صادق ( ع ) می فرماید:

أَلَا وَ إِنَّ قمَّ الْکوفةُ الصغِیرَةُ أَلَا إِن لِلْجنَّةِ ثَمَانِیةَ أَبْوَابٍ ثلَاثَةٌ منْهَا إِلَی قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَی وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِم ؛ (جامع الاحادیث الشیعه، ج12، ص 617؛ بحار الانوار، ج 57، ص 228) 

قم کوفۀ کوچک ماست ، برای بهشت هشت در است که سه در آن به سوی قم است ، زنی در قم وفات می کند که از اولاد من و نامش فاطمه است ، در روز قیامت با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت می شوند.

در متن زیارتنامه حضرت که از امام رضا( ع ) روایت شده است نیز به مقام شفاعت وی تصریح شده است.

یا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَک عِنْدَاللَّهِ شَأْناً مِنَ الشأْن ؛ ای فاطمه (معصومه)! برای من در بهشت شفاعت کن که تو را در پیشگاه خداوند منزلت بزرگی است. (مفاتیح الجنان، چاپ اول، ص 856)

 

*عبادت حضرت معصومه(س) در محراب

حضرت معصومه ( س ) در مدت هفده روز که در قم و در خانه موسی بن خزرج اقامت داشته است ، محراب مخصوصی برای عبادت و نیایش ترتیب داده بودند و این تنها گوشه ای از یک عمر عبودیت و خضوع و خشوع آن زاده عبد صالح خدا در برابر ذات پاک الهی است.

 

این بیت النور حجره ای که آن حضرت در مدت اقامتش در منزل موسی بن الخزرج در آنجا مشغول عبادت بود و هم اکنون در شهر مذهبی قم مورد توجه دوستداران اهل بیت (ع) می باشد محراب به یادگار مانده آن صفیّه است.

مرحوم محدث قمی رضوان اللَّه علیه می گوید:

فقیر گوید: در زمان ما نیز آن محراب موجود است و آن واقع است در محله میدان میر و معروفست به ستّیه و ستّی، به معنی خانم و بی بی است (قمی، حاج شیخ عباس، منتهی ‏الامال، ج 2، ص 162).

 

*هجرت و وفات حضرت معصومه(ع) از حجاز به ایران

مأمون عباسی در سال 200 هجری قمری امام رضا ( ع ) را طی نامه های بسیار به خراسان دعوت کرد ، امام رضا ( ع ) نیز پس از مدتی دعوت او را پذیرفت و به سوی خراسان با کاروان مامون حرکت کرد.

یک سال بعد (سال 201) حضرت معصومه ( س ) به شوق دیدار برادرش حضرت رضا ( ع ) عازم خراسان گردید ، حضرت معصومه ( س ) وقتی که به ساوه رسیدند به جانب قم رهسپار گردید و در منزل موسی بن خزرج بن سعد اشعری که از اصحاب امام رضا ( ع ) بود ساکن شد.

مرحوم مجلسی در شرح حال حضرت معصومه سلام اللَّه علیها نقل کرده است که محراب نماز فاطمه سلام اللَّه علیها تا هم اکنون در خانه موسی بن خزرج موجود است (بحارالانوار، ج 57، ص 219) .

آن بانوی بزرگوار هفده روز در شهر قم و در منزل «موسی بن الخزرج » «بزرگ خاندان اشعری » اقامت نمودند و سرانجام در سن 28 سالگی در روز دهم یا دوازدهم ربیع الثانی سال 201 ه.ق از دنیا رفتند ، آرامگاه ایشان محل زیارت مسلمانان جهان است.

 

*زیارت بانوی کرامت در سیره ی بزرگان

عالمان، عارفان، فقيهان، مراجع بزرگ تقليد و… متواضعانه و عاشقانه به زيارت حضرت فاطمه معصومه ( س )  اين ذريّه پاك پيامبر صلی الله عليه و آله پرداخته و از آن بهره‌ها برده‌اند از آن جمله :

 

 

 

1 ) امام خمینی قدّس سرّه، زائری عارف

این شخصیت بزرگ اسلام، نسبت به زیارت حضرت معصومه  ( س ) علاقه و تقیّد زیادی داشتند و احترام فراوانی برای آن حضرت قائل بودند ، یکی از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم گفته است: «مکرّر مشاهده کردم که آیه الله بروجردی ( ره )  و امام خمینی ( ره ) هنگام خروج از حرم مطّهر حضرت معصومه ( س ) عقب عقب می‌آمدند و برای رعایت ادب، پشت به ضریح مقدس نمی‌کردند».

امام خمینی ( ره ) نسبت به ساحت نورانی حضرت معصومه ( س ) علاقه وافری داشت. آن مرد بزرگ تاریخ، کنار ضریح مطهر فاطمه معصومه ( س )می‌آمد و با کمال تواضع و خضوع ضریح را می‌بوسید و …

ایشان در مجالس و محافلی که در حرم مطهر حضرت معصومه ( س ) برقرار می‌شد شرکت می‌کرد و حتّی نخست، فلسفه را در یکی از حجره‌های صحن بزرگ حضرت معصومه ( س ) درس می‌گفتند.

آیت الله سیدحسین بدلا نقل می‌کند:

«یکی از رفقای ما با توجه به حالت افراد در هر مقطع، آینده آن‌ها را پیشگویی می‌کرد در مورد حضرت امام که در آن ایام به او آقا روح الله خمینی می‌گفتند این گونه می‌گفت:این شخص فردی است که آینده درخشانی دارد؛ چون هر بار که او را در حرم حضرت معصومه  ( س ) می‌بینم با خضوع و خشوع عجیبی، مشغول خواندن زیارت‌نامه است.
بعداً هم خود من هنگام تشرف به نجف اشرف مشاهده می‌کردم که ایشان در ساعت معیّن [بعد] از اتمام نماز مغرب و عشا به حرم می‌آمدند و همان حالت خشوع و خشیّت در ایشان هویدا بود؛ آن دوست پیشگوی ما می‌گفت:

«اگر این حالات در ایشان استمرار پیدا کند، تحولات چشم‌گیری را در پی خواهد داشت و ایشان به مقاماتی خواهند رسید» ( «هفتاد سال خاطره از آیت الله سیدحسین بدلا» ص ۲۳۴ ) .

 

2 ) آیت الله سید محمود مرعشی رحمه الله

علاّمه بزرگوار و دانشمند نسب‌شناس آیت الله الظمی سیّد شهاب الدّین مرعشی نجفی ( ره ) از قول پدر بزرگوارشان آیت الله حاج سید محمود مرعشی می‌گفت:

«مدت‌ها بود که من در تلاش و کوشش بودم تا راز قبر گمشده مادرم فاطمه  ( ع )  دخت پیامبر را کشف کنم و بدانم قبر آن بانوی سرفراز گیتی کجاست امّا هر چه در این رابطه کتاب‌های شیعه و سنّی را زیر و رو کردم به جایی راه نبردم ، به ناگزیر دست به توسّلات و ختم‌های گوناگون زدم تا شاید از این راه به هدف خویش دست یابم و به همین جهت بود که در مسجد سهله مشغول انجام برنامه‌ای شدم که دوره آن چهل شب بود و گویی شب سی و هفتم بود که در عالم رؤیا امام هفتم یا ششم ( ع ) را دیدم که خطاب به من فرمود:

سید محمود! در گشودن این راز اصرار نورز که باید این راز تا آمدن حضرت بقیه الله (عج) پوشیده بماند چرا که این وصیّت آن بانوی مظلومه و گرانقدر است و راهی است برای آگاهی یافتن حق طلبان از ستم و بیدادی که بر آن بانوی دو سرا و همسر گرانقدرش امیرمؤمنان ( ع ) از سوی استبداد رفت و افزود: خداوند عظمت او را در این سرا به کریمه اهل‌بیت علیهم السلام عنایت فرموده است. پرسیدم: سرورم! منظور از کریمه اهل بیت علیهم السلام کیست؟ فرمودند: فاطمه معصومه علیها السلام در قم ( «کرامات صالحین» ص ۲۶۹)  ».

 

 

 

*علّت نامگذاری سالروز ولادت حضرت معصومه ( س ) به نام روز دختر

در سال 1385 رویدادی تأثیرگذار برای دختران کشورمان اتفاق افتاد ، شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس پیشنهاد فرهنگسرای دختران، روز مبارک تولد حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهل بیت را به عنوان روز ملی دختران تصویب و در تقویم ملی کشور عزیزمان به این روز نامگذاری نمود ، روزی هر چند نمادین که می‌توان پای درد و دل دختران جوان نشست و به فکر راه چاره‌ای برای رفع مشکلات آنان بود زیرا این دختران مادران فردای این مرز و بوم هستند و باید همواره این قشر را عزیز بداریم.

 

 

 

 

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *