شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

اخبار داغ

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / درعالم هیچ شری جاودان و فراگیر نیست

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / درعالم هیچ شری جاودان و فراگیر نیست
یک محقق و پژوهشگر حوزه دین و اندیشه اسلامی گفت: درعالم هیچ شری جاودان و فراگیر نیست.

استاد مهدی نصیری، محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به تفاوت شر با بدی در گفت‌وگویی گفت: شر را به لحاظ فیزیکی به معنای بدی و گره یا مشکلی که جاودانه و جهان شمول باشد معنا می‌کنند.
وی ادامه داد: این موضوع که برای یک عده از موجودات خاص گرفتاری یا اتفاقی سوری رخ دهد به لحاظ فیزیکی شر نیست بلکه در آموزه‌های دینی به عنوان بلا از آن نام برده شده است؛ بنابراین بین معنای بلا و شر باید تفاوت قائل شد.
این پژوهشگرافزود: درعالم هیچ شری جاودان و فراگیر نیست؛ آنچه برای ما شر محسوب می‌شود ممکن است برای موجود دیگری خیر محسوب شود و در عالم طبیعت این تعاملات شرنیست بلکه بلاست.
وی اضافه کرد: در شرایط امروز جامعه و درگیری با ویروس کرونا این ما هستیم که می میریم، خود ویروس کرونا در حال زاد و ولد و وتکثیر است، بنابراین برای کرونا شری وجود ندارد.
وی در ادامه به استدلال نبود شر از منظر فیزیک اشاره کرد و گفت: از نظر فیزیکی تمام جهان از ماده ساخته شده است و ماده در حال تبدیل است بنابراین از شکلی به شکل دیگر، از جرمی به جرم دیگر و از انرژی به جرم تبدیل می‌شود و ما به هیچ وجه برای آن نمی‌‌توانیم هویت مطلق قائل شویم.
نصیری ادامه داد: بنابراین در عالم ما به هیچ وجه از نظر فیزیکی هیچ انرژی یا هیچ جرم دارای هویت شر نداریم.

 

چرا خداوند شررا خلق کرده است؟
این محقق و پژوهشگرعلوم اسلامی عنوان کرد: شبهه‌ای که در حال حاضر به وجود آمده این است که « چرا خداوند شر را خلق کرده است؟» و باید در پاسخ گفت: اصلاً در عالم شری وجود ندارد آنچه که مشکلات مقطعی و زمانی خاص و برای موجودات خاص است بلاست نه شر.
نصیری همچنین افزود: طبیعت هم شکلی از مشیت خداوند است و در آن رابطه‌ی متقابل بین همه‌ی موجودات وجود دارد؛ این رابطه‌ی متقابل، سیستم پایداری را پدید آورده است از همین رو طبیعت بر مبنای مشیت کلی خداوند به وجود آمده و به عنوان یک سیستم پایدار سالیان سال در حال ادامه‌ی حیات است.

این محقق ادامه داد: ما در مسیر طبیعت جهش و دخالت انسان را به عنوان یک موجود عاقل داریم که می‌تواند مسیرهای انحرافی و نابهنجاری‌هایی ایجاد کند؛ این نابهنجاری‌ها تحت تاثیر قوانین طبیعی به وجود آمده است، برای نمونه ویروس کرونا تا 3 ماه پیش اصلا وجود نداشته یعنی برای انسان بیماری زا نبوده و در اثر یک جهش ژنتیکی تبدیل به این موجود شده است؛ این جهش ژنتیکی می‌تواند تحت عواملی مثل گرم شدن کره زمین مثل تشعشعات مغناطیسی یا ماوراء بنفش و غیره صورت گرفته باشد.
وی تصریح کرد: هر کدام از این موارد نوعی تاثیر مادی و فیزیکی محسوب می‌شوند بنابراین ما نمی توانیم اسم آن را شر بگذاریم این در واقع شر نیست؛ چون از حیطه مناسب برای زندگی ما خارج می‌شود قضاوت ما در مورد آن این است که این بد است و چون بد است می گوییم شر و بلا و این چیزی است که ما خودمان ایجاد کردیم.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *