دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - Monday 13 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مسلم بن عقیل؛ پیشتاز حماسه عاشوراء

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مسلم بن عقیل؛ پیشتاز حماسه عاشوراء
پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی مسلم بن عقیل را پیشتاز حماسه عاشورا دانست و گفت: حضور او در کوفه موجب آشکار شدن تزویر و ریاکاری امویان شد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی تبار در گفت و گو با آستان نیوز، با اشاره به سالروز شهادت مسلم بن عقیل؛ اظهار کرد: مسلم بن عقیل از تبار پاک بنی‌هاشم و نواده حضرت ابوطالب عموی پیامبر‌(ص) است؛ او پیش از حادثه کربلا در رکاب امیر المومنین حضرت علی(ع) بود و دلاوریها، فداکاریها و رشادت‌های فروانی از خود نشان داد؛ از جمله در جنگ صفین و حکومت امیرالمومنین(ع) یکی از نقش آفرینان معرکه نبرد بود و جناح راست سپاه امیر المومنین(ع) در دست او بوده است.
این پژوهشگر در ادامه به تبیین شخصیت مسلم بن عقیل پرداخت و گفت: مسلم بن عقیل از شخصیت‌های دینی بزرگ اسلام است، زیرا او نماینده خاص امام معصوم و هم در زمان امیر المومنین(ع) مورد توجه خاص حضرت بود؛ این شخصیت بزرگوار همچنین در دوران امام حسن مجتبی(ع) یار و یاور ایشان بود و از یاران با وفا و برجسته آن حضرت به شمار می‌رفت.
وی ادامه داد: او پس از شهادت امام حسن(ع) همراه امام حسین(ع) رهسپار مکه شد و به عنوان نائب خاص و نماینده امام به کوفه اعزام شد؛ امام این اعتماد خاص را به ایشان داشت که او را به عنوان سفیر و کارشناس امور سیاسی و نظامی به کوفه فرستادند.
شریعتی تبار، امانت داری، تعهد، سابقه درخشان و بصیرت بالای مسلم در تبعیت از ولایت و جامعیت علمی و عملی، را از دلایل انتخاب او به عنوان نماینده امام حسین(ع) دانست و گفت: امام حسین(ع) درباره مسلم به مردم می فرمایند: «برادر، پسر عمویم و شخص مورد اعتماد اصحابم، یعنی مسلم بن عقیل را به سوی شما (مردم کوفه) می‌فرستم تا حقیقت امر شما را به من اعلام کند و آنچه از اجتماع شما برای او روشن می‌شود به من بنویسد».
وی به مهم‌ترین پیام‌هایی که می‌توان از سیره مسلم بن عقیل گرفت اشاره کرد و گفت: تبعیت مطلق او از امام عصرش و همچنین شجاعت و تبعیت از سنت نبوی در راه حق از ویژگیهایی است که در سیره مسلم قابل مشاهده است و می تواند برای نسل جوان جامعه امروز الگو باشد.
این پژوهشگر اظهار کرد: مسلم بن عقیل و شخصیت هایی همچون ایشان الگو و اسوه جامعه هستند و اگر شخصیت هایی همچون ایشان نبودند از فرهنگ واقعی اسلام اثری باقی نمانده بود؛ اساس مکتب اسلام مدیون خون‌ها و بصیرت‌های این افراد است.

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *