سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - Tuesday 07 May 2024

جلسه شورای امنیت درباره غزه/ پیشنهاد روسیه توسط آمریکا وتو شد

جلسه شورای امنیت درباره غزه/ پیشنهاد روسیه توسط آمریکا وتو شد

جلسه شورای امنیت درباره غزه/ پیشنهاد روسیه توسط آمریکا وتو شد

شورای امنیت سازمان ملل برای رأی‌گیری درباره قطعنامه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه تشکیل جلسه داد و در آن پیشنهاد روسیه برای «تعلیق» درگیری‌ها توسط آمریکا وتو اما قطعنامه ۲۷۲۲ تصویب شد.

به گزارش ایسنا، جلسه شورای امنیت سازمان ملل به منظور رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی امارات درباره افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، در حال برگزاری است و دیپلمات‌های ارشد ۱۵ کشور حاضر در جلسه، در حال سخنرانی هستند.

طبق گزارش رسانه‌ها، پیش‌نویس اولیه قطعنامه پیشنهادی امارات درباره «آتش‌بش بشردوستانه در غزه» قرار بود در طول هفته گذشته به رأی گذاشته شود اما با تهدید آمریکا به وتو، به تعویق افتاد و این تصویب در واقع نسخه تعدیل‌شده آن است.

نسخه اولیه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی امارات خواستار پایان دادن سریع به درگیری‌ها در غزه بود که در این نسخه، حذف شده است.

اصلاحیه پیشنهادی روسیه برای قطعنامه که نیز که خواستار «تعلیق خصومت‌ها» در غزه بود، توسط آمریکا وتو شد.

با این حال، قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت درباره افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه با رأی ۱۳ کشور و رأی ممتنع آمریکا و روسیه تصویب شد.

احتمال گسترش دامنه جنگ غزه بسیار زیاد است

نماینده امارات در این جلسه گفت پیش‌نویس قطعنامه به دنبال توقف عملیات‌های نظامی به شیوه‌ای پایدار و افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه است.

دیپلمات اماراتی گفت: احتمال گسترش دامنه جنگ غزه بسیار زیاد است و این جنگ تاثیر بالایی بر کشورهای اطراف دارد.

وی با بیان اینکه امارات «خواهان تسریع در رسیدن کمک‌ها به غزه است» گفت: آتش بس تنها راه توقف جنگ غزه است و هیچ جایگزینی برای توقف کامل جنگ در غزه وجود ندارد.

متن قطعنامه به دلیل فشارهای آمریکا از اصل خود خالی شده است

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در شورای امنیت در این جلسه گفت، آمریکا برای تدوین قطعنامه‌ای در مورد نوار غزه که رضایت‌بخش او باشد، بهانه می‌آورد و اخاذی می‌کند.

وی با بیان اینکه متن پیش‌نویس قطعنامه غزه به دلیل فشارهای آمریکا از اصل خود خالی شده است، تاکید کرد: ایالات متحده یک عنصر خطرناک را در پیش‌نویس قطعنامه گنجانده است که به اسرائیل اجازه می‌دهد نوار غزه را پاکسازی کند.

نبنزیا گفت: آمریکا در خصوص غزه اخلاق را مراعات نکرده است و قاطعانه مانع از رسیدن کمک‌ها به غزه می‌شود.

این نماینده روسیه تصریح کرد «آمریکا هر کاری کرد تا از قطعنامه‌هایی که آن را راضی نمی‌کرد، جلوگیری کند».

نبنزیا در ادامه گفت که آمریکا نمی‌خواهد جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را متوقف کند و نمی‌خواهد خشونت در غزه را متوقف کند یا غیرنظامیان را نجات دهد.

آمریکا اصلاحات روسیه در پیش‌نویس قطعنامه را نمی‌پذیرد

«لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل هم در این جلسه شورای امنیت با وجود مانع‌تراشی‌های کشورش و سنگ‌اندازی در برابر تصویب قطعنامه‌ای درباره غزه مدعی شد، این قطعنامه در پرتو این موج عظیم رنج، بارقه امیدی است.

وی با بیان اینکه «تصویب این قطعنامه کار آسانی نبود و ما تمام تلاش خود را برای حل بحران انجام دادیم»، مدعی شد: بحران انسانی در غزه باید در اولویت کار شورای امنیت باقی بماند و غیرنظامیان و تاسیسات بشردوستانه و بین‌المللی باید محافظت شوند.

نماینده آمریکا با بیان اظهارات فرافکنانه گفت: روسیه حق ندارد درباره «اخلاق جنگ» سخنرانی کند. آمریکا اصلاحات روسیه در پیش نویس قطعنامه کمک به غزه را نمی‌پذیرد.

او که کشورش در جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه حامی تمام عیار این رژیم است، مدعی شد، «آمریکا در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه تردید نکرده است و خواستار حفاظت از پرسنل پزشکی در غزه است».

نماینده آمریکا در شورای امنیت مدعی شد، حماس علاقه ای به «صلح دائم» با رژیم صهیونیستی ندارد و آمریکا به حمایت از این رژیم در دفاع از خود ادامه خواهد داد.

گرینفیلد پس از تصویب قطعنامه ورود کمک‌ها به غزه، مدعی شد: «این قطعنامه امکان رسیدن کمک‌ها به غزه را بدون هیچ مانعی فراهم می‌کند».

وی در این جلسه شورای امنیت که به رای‌گیری درباره قطعنامه اختصاص داشت، گفت: این قطعنامه یک نماینده سازمان ملل را برای نظارت بر گسترش کمک‌رسانی منصوب می‌کند.

گرینفیلد گفت «این قطعنامه از هیچ طرحی حمایت نمی‌کند که به حماس کمک کند در قدرت بماند».

آتش‌بسی در غزه ضروری است

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز بر لزوم برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه تاکید کرد.

گوترش گفت: ما علاقه‌مند به هر گونه وقفه‌ای هستیم که منجر به بهتر شدن وضعیت کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه شود.

گوترش در ادامه گفت: رفتار اسرائیل در عملیات نظامی در غزه مانع بزرگی در توزیع کمک‌های بشدوستانه ایجاد می‌کند.

در حال تکمیل…

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *